Vellekoop

• aad

Mary

Hartelijk bedankt voor de informatie

Ik ga er nog steeds vanuit dat Maartje Smak de moeder is van Cornelis Vellekoop

geboren in 1771 of 1772

Misschien dat Grietje Oosterlee zijn 2e vrouw is???

Is er misschien iemand die wel eens in het gemeentearchief Delft komt om een huwelijksakte op te zoeken van Cornelis Vellekoop en Maartje Smak

Onkosten worden uiteraard vergoed.

Bij voorbaat dank.

• Mary

Aad,

Ik zal de huw. inschrijving uit 1772 van Cornelis Vellekoop en Grietje Oosterlee, doorspelen aan een kennis van mij, die bij het Nationaal Archief de akte zal nalezen.

Gr.

Mary

• aad

Mary,

Ik vind het hartstikke fijn dat je dat wil doen, maar in principe heb ik geen band met het huwelijk van Cornelis Vellekoop & Grietje Oosterlee, want de Cornelis Vellekoop (geboren 1771 of 1772 ) is niet van Grietje Oosterlee maar van Maartje Smak .

Dus ik zou graag de huw.inschrijving van Cornelis Vellekoop en Maartje Smak willen

zien.

Bij voorbaart dank.

• Mary

Aad,

Dat begrijp ik, maar ik wel zelf ook weten of Cornelis in 1772 een j.m. was of een weduwenaar.

Je vraagt of iemand het huwelijk in Delft wil gaan bekijken, maar heb je dan een datum van het huwelijk. De site van het GA Delft geeft geen huwelijk aan van een Cornelis Vellekoop met een Maartje Smak.

Gr.

Mary

• aad

Mary

Dit weet ik ook niet

Wat ik alleen vermoed is dat zij misschien in 1771 of 1772 overleden is(Maartje Smak) , dan ga ik er van uit dat Grietje Oosterlee zijn 2e vrouw is geweest.

Waarschijnlijk gehuwd tussen 1760 en 1770.

Meer weet ik niet.

• Mary

Aad,

Cornelis Vellekoop, jonge man o.tr./tr. Gravenzande/Maasland 31-10/15-11-1772 met Grietje Oosterlee, beiden geboren te Naaldwijk en wonende onder Maaslaand.

Kinderen: Waaronder een Jacob zijn allen geboren/gedoopt te Maasland.

Maasl. 3/57, Gaarder 's-Grav. 5/49 en gaarder Maasl. 2/134.

Cornelis is dus geen weduwenaar en je kan er vanuit gaan, dat jouw Cornelis Vellekoop een andere is.

Het zou me niet verbazen als met Smak toch ('t) Slot bedoeld wordt!

Gr.

Mary

• aad

Mary,

Ik heb gisteren 2 overlijdensakte,s aangevraagd bij archief Delft van Cornelis Vellekoop en Willemijntje van der Lee

overleden Cornelis 15-03-1849 te Vrijenban

Willemijntje 09-09-1836 te Vrijenban

Ik ben benieuwd wat er op de aktes staat als zijnde de ouders

Ik zal het laten weten

In ieder geval bedankt voor al de gedane moeite

Aad

• Mary

Aad,

Nogmaals heb ik een beroep mogen doen op de kennis van mijn kennis.

1ste. Overlijden van Willemijntje van der Lee te Vrijenban 9/10-91836, aktenr. 14.

Pieter Zuijdgeest, 33 jaar, bouwman en Z… Buizerdt, 25 jaar, timmerman buren van de overledene geven het overlijden aan van Willemijntje van der Lee, oud 66 jaar, geboren te Monster, overleden in huis C. nr. 32, dochter van wijlen Ary van der Lee in leven bouwman en mede wijlen Marytje Overgauw, beiden te Rijswijk overleden, huisvrouw van Cornelis Vellekoop, arbeider wonende in de gemeente Vrijenban.

2e. Het huwelijk van Cornelis Vellekoop, jonge man, geboren te Akkersdijk wonende te Voorburg; o.tr./tr. Rijswijk 16-4/2-5-1802 R.28/25, R. 5/136 met Willemijntje van der Lee, jonge dochter, geboren onder Monster en wonende alhier (Rijswijk)

Kinderen gedoopt te Rijswijk:

1. Maartje, geb./ged. 8/13-2-1803 met als doopgetuige:

MAARTJE SLOT, HUISVROUW VAN CORNELIS VELLEKOOP.

Hiermee is voldoende het bewijs geleverd, dat de vrouw van Cornelis Sr. als familienaam Slot heeft gevoerd en dat in de overl. akte bij het overlijden van Cornelis Jr. een verschrijving heeft plaats gehad of dat de akte verkeerd is afgeschreven, komt heel vaak voor.

2. Maria, geb./ged. 1/3-11-1805, doopgetuige: Maria Overgaauw.

Er zijn geen overl. aktes na 1842 aanwezig bij het Nationaal Archief.

Hopelijk ben je nu voldoende overtuigd!

Gr.

Mary

• Mary

Aad,

Tenslotte:

514 Cornelis Cornelisz. VELLEKOP (code: vj), ged. (geref.) 14-02-1706 Overschie (get.: Zijtge Aarte Langerak (zus van moeder)), begr. 19-10-1761 Kethel, zn. van Cornelis Cornelisz. (VELLEKOOP) (code: vj) (zie 1028) en Cornelia Aartsdr. LANGERAK (code: vj) (zie 1029).

Tr. 01-05-1729 Kethel.

515 Jannetje Cornelisdr. STOUT (code: vj), ged. (geref.) 17-01-1706 Overschie (get.: Aaltje Jansz (?)), begr. 09-11-1787 Kethel, dr. van Cornelis Jansz. STOUT (code: vj) (zie 518) en Elisabeth (Betje) Jansdr. UIJTENBROEK (code: vj) (zie 519).

Uit dit huwelijk:

1. v

Wijntje Cornelisdr. VELLEKOOP, ged. Kethel (zie 257).

2. m

Cornelis Cornelisz. VELLEKOOP, geb. Kethel, ged. Kethel.

Otr. Cool en Overschie Marijtje (Maartje) Pietersdr. SLOT, dr. van Pieter van SLOT en Geertje KOPPERT.

3. m

Jan Cornelisz. VELLEKOOP, geb. Kethel.

Rel. Jannetje Pietersdr. STOLK, dr. van Pieter STOLK en Antje EENDENBURG.

4. v

Jannetje VELLEKOOP.

zie op site:

http://home.planet.nl/~jkhoek/kk/kk_00007.htm

Gr.

Mary