Sterfdata van echtpaar Ter horst/Kruik

• Martine Ottolander

Ik ben op zoek naar het volgende, ik zoek de geboortedatum van Katrijntje(Caetje) Kruik(Kruijk,Kuik,Kuijk), Jongedochter uit Nieuwpoort, haar ouders, en de overlijdensdata en plaats(en) van Katrijntje en Hermen.

Hermen Ter horst is geboren in Geesteren, Gelderland.. Waarschijnlijk rond 1701 als zoon van Hermanus Scholten op de Horst.(Is een vermoeden)

Hermen trouwde op 11-11-1736 in Nieuwpoort met Katrijntje Kruik, nadat zij op 25-10-1736 in Nieuwpoort in ondertrouw zijn gegaan.

Katrijntje is overigens eerder getrouwd geweest met Jan Hendrik Hille. Zij trouwde met hem op 21-06-1735 in Rotterdam en gingen toen wonen Agter het Clooster. Hij overleed op 21-05-1736 Agter Clooster, en is Agter de Noortmoole begraven in Rotterdam.

Ik wacht met spanning af,

Groeten,

Martine Ottolander

• Henk

Ik denk dat je wat betreft Harmen op een verkeerd spoor zit

Doopboek Geesteren

22.05.1701 den 22 maij - Henrik Scholten op de Horst een soon HARMEN

Trouwboek Geesteren

24.04.1739 Harmen Scholten z.v. wijlen Hendrick Scholten met Angnis Marie Engels, wed. van Jan Jansen, beiden van Geesteren.

Rond 1710 laat wel een Harmen op de Horst kinderen dopen maar geen Harmen.

Wel wordt gedoopt op 28.12.1710 te Geesteren Harmen Hogehorst een sone Harmen.

De dopen van Geesteren zijn overigens na te zien op www.genealogiedomein.nl

• Martine Ottolander

Hallo Henk,

Bedankt voor je informatie, alleen kom ik hier niets verder mee. Weet jij toevallig of er ook doop en/of belijdenis attest registratie van de Hervormde kerk(of waar ik dit zou kunnen vinden) bestaat van Hermen/Harmen waarmee hij vertrekt naar Nieuwpoort en omgeving? Want aan de hand hiervan zou ik kunnen vaststellen wat zijn doopdatum zou moeten zijn. Zo'n attest werd/wordt uitgegeven als men van de ene naar de andere kerk ‘'verhuisde’' Het was een soort bewijs van doop en/of belijdenis.

In de archieven die ik al meerdere malen heb ingekeken, staat duidelijk vermeld Hermen Ter horst JM uit Geesteren Gelderland bij zijn ondertrouwdatum en trouwdatum.

Dit is een ‘'probleempje’' waar ik al een ruim jaar mee worstel en maar niet mee vooruit kom, want als ik hem zou kunnen vinden komen daarmee ook de ouders en evt. broers en zussen in beeld en verdere takken van de familie Ter horst/Terhorst.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen of anders iemand die dit onderwerp leest.

Groeten,

Martine Ottolander

• Henk

Dit zou dan in de lidmatenboeken van Geesteren moeten staan. Er is slechts een transcriptie vanaf 1772. Of er oudere boeken bestaan is mij niet bekend maar dat zou bij het rijksarchief in Arnhem na te vragen zijn.