Familie Dukker

• Yoka

Ik ben de familie Dukker aan het uitpluizen - vanuit Australië.

Ik zit nu vast in Poeldijk rondstreeks 1740 ?

Dit bericht kreeg ik van een aardig persoon van de gemeente Westland: Ingevolge uw verzoek treft u onderstaand de volgende gegevens aan. In het Doopboek van Monster wordt Gerrit (=Gerardus) Barendsz. Dukker gehuwd met Maritje Haggie (Hagie) vermeld. Hoogst waarschijnlijk is hij de zoon van Barend Dukker en Marij (Maria) Houtkamp. Het gezin bestond uit de volgende kinderen: Bernardus (ged.26-07-1746), Johannes (ged.03-12-1748), Matthias (ged.15-10-1750), Gerardus (=Gerrit, ged.25-08-1753), Marijtje (ged.29-10-1755), Jan (ged.24-01-1758), Jan (ged.18-03-1760) en Marinus (ged.08-09-1762). Ik denk - weet niet zeker - dat Barend Dukker in Delft op 24-03-1797 in de Oude Kerk in Delft is begraven. Verder dan Barend Dukker en Marij Houtkamp ben ik dus niet gekomen. Het schijnt hoe verder terug je gaat hoe minder informatie je krijgt bij bv de trouw gegevens. Ook zou ik graag te weten willen komen hoe je uit kan vinden wat het beroep van een persoon was. Is dat mogelijk via de internet? Ik heb wat gelezen over gezinskaarten (?) maar zou niet weten waar ik die kan vinden.

Hartelijke groeten en bijvoorbaat bedankt voor wat helpful hints :)

Yoka

• Mary

Yoka,

Op de eerste plaats zijn de dopen ingeschreven in het RK doopboek van Poeldijk met als brongegeven Monster deel 7.

Verder het huwelijk te Delft:

Bruidegom Barend Dukker ,

Bruid Maria Houtkams ,

Plaats Delft

Datum ondertrouw 16-10-1745

DTB Delft inv. 28

De naam Houtkams is mogelijk een invoeringsfout geweest van Delft of er is onduidelijk gesproken in die tijd.

Om achter een beroep te komen moet je geluk hebben met notar. archierven of andere bronnen uit die tijd. Van belang is om ook precies te weten waar de echtelieden wonen. In het doopboek van Poeldijk werd vaak de plaats bijgeschreven waar het kind woonde.

Iemand van RK huize woonde in s-Gravenzande en de doop werd ingeschreven in het RK doopboek van Poeldijk.

Gezinskaarten (bev. registers) zijn meer van latere periode dus naar deze tijd toe.

20ste eeuw. Daarvoor 19e eeuw/begin 20ste eeuw bevolkingsregisters. die in boeken werden ingescheven en bestaan uit meerdere boekdelen per periode..

Al met al een moeilijke klus voor jou zo ver van de bronnen in Nederland.

Bronnen uit het Westland', Monster, Poeldijk, 's-Gravenzande GA Naaldwijk.

Verder mogelijke bronnen GA Delft en zelfs GA Den Haag.

Veel geluk met je speurtocht in het verleden.

• Mary

Yoka,

Ik vraag me af, of er er geen verandering in de naam Dukker is ontstaan en van oorsprong Dekker is geweest.

Op de site van het GA Delft vond ik n.l.

Dopeling Maria

Vader Matthaeus Dekker

Moeder Catharina Margarita Willeke

Getuige Maria Houtkamp

Plaats Delft

Datum doop 21-08-1779

DTB Delft inv. 112 , folio 72

Getuige was Maria Houtkamp en de naam van de vader was Matthaeus.

Een van de kinderen van Maria wordt ook Matthaeus genoemd.

Het is maar een hypothese.

Gr.

Mary

• Mary

Zal dus de zoon zijn:

Bruidegom Matthijs Dukker , jongeman

Bruid Catharina Margaretha Willeke , jongedochter

Plaats Delft

Datum trouwen 08-11-1778

Datum ondertrouw 17-10-1778

Gr. Mary

• Yoka

Hallo Mary,

Bedankt hoor voor je informatie.

Ja, ik had die informatie van Matthaeus Dekker al - dacht dat het een schrijf fout was want de ouders en de nakomelingen worden allemaal Dukker genoemd.

Wat jammer dat ze niet veel informatie geven met de trouwerij (?) bruiloft van Barend Dukker en Maria Houtkams.

De ondertrouw is ook het enige wat ik kon vinden.

Waar ik geen notitie van had genomen is wat jij er onder gezet hebt

DTB Delft inv. 28

Zou ik, als ik de gemeente Delft “contact” sorry kan even niet op het juiste woord komen dan meer gegevens krijgen? Zoals de ouders van beiden? dat geef je weer iets om verder te speuren.

Doordat ze dat later vermelden ben ik zo ver gekomen. Toch fantastisch hè dat je dat vanuit Australia kan vinden.

Misschien is het een goed excuus om na 37 jaar eens een kijkje richting Poeldijk te nemen!!

Nogmaal bedankt ik waardeer het echt.

Hartelijke groeten van Yoka

• Tukkergirl

Hallo

Misschien is deze site ook iets voor je

http://delft.digitalestamboom.nl/

kun je zelf zoeken in de dtb-boeken

Thea

• kees

Overledene Barend Dukker

Plaats Delft

Datum begraven 24-03-1797 (Oude kerk)

Barend Dukker

Plaats Delft

Datum begraven 02-01-1799 (Nieuwe kerk)

Overledene Catharina Margaretha Wilke , leeftijd 74

Geboorteplaats Hannover

Vader Gerardus Wilke

Weduwnaar/weduwe Matthijs Dukker

Plaats Delft

Datum overlijden 18-04-1828

• Paules Dukker

Beste Yoka,

Ik ben al lange tijd bezig met de stamboom “Dukker”. Ik ben echter niet veel verder gekomen dan het ondertrouw van Marij Houtkamp en Barend Dukker. Wel uitgebreid alle Dukkers in beeld gebracht. Niet alleen Delft en het Westland, maar ook Groningen, Breda, Zandvoort, etc. In geval je eveneens afstamt van dezelfde familie, zou ik graag jou gegevens willen toevoegen. In ruil krijg je het complete overzicht.

N.B. Ben zelf ook in Australie geboren. We hebben in Liverpool (buitenwijk van Sydney) gewoond. In 1970 zijn we naar Nederland verhuisd.

Paules

• Yoka

Hallo,

Even een tijdje niet on line geweest.

Bedankt voor jullie informatie.

De informatie van de begrafenis in de Oude Kerk had ik al Kees (zie mijn eerste bericht). Als iemand daar begraven is hebben ze dan meer informatie bij de kerk? Het zijn die dingen waar ik niet veel van weet.

En van de Delft digitale stamboom heb ik veel informatie gevonden Tukker girl - tot de laatste in Poeldijk dus.

Ik was dus lucky dat de meeste familieleden in Delft en omgeving woonden. Want Delft was één van de eerste gemeentes die digitaal gingen. In het jaar 2000 ben ik zo'n beetje begonnen.

Zijn het volunteers die die informatie op de computer zetten- of zijn het mensen die bij de gemeente werken? Wie dan ook - ik ben ze wel dankbaar om het zo bereikbaar te maken.

Paules, ook jij bedankt. Het is niet makkelijk hè om voorbij Poeldijk te komen. Wel leuk dat jij naar dezelfde familie zoekt!

Tot zoverre heb ik allerlei printouts van de internet die ik nog op een rijtje moet zetten. Ik ben dus zo'n beetje in een direct line aan het speuren geweest. ik ben zelf dus een Dukker.

Tot zoverre heb ik: Mijn opa Koos Dukker, dan: 1884 Bernardus Hendricus Dukker (Schiedam) - 1852 Bernardus Dukker (Delft) - 1821 Gerardus Dukker (Delft) - 1799 Jacobus Dukker ( Naaldwijk) - ± 1749 Gerardus Dukker (Poeldijk) en dan Barend Dukker.

Tussen Jacobus en Gerardus vind ik wel een groot leeftijds verschil zitten maar het lijkt te kloppen.

Ik hoop dus erg dat jij dezelfde lijn zo'n beetje volgt. Maar dat zal misschien wel als jij ook bij Barend in Poeldijk terecht gekomen ben.

Ik ben dus heel geinteresseerd om te zien hoe jouw informatie er uit ziet.

Je kan me mailen op yoka_v@hotmail.com als je dat wil.

Ik weet waar Liverpool is. Ben er een paar keer gebleven op weg naar Sydney en de Gold Coast.

Hartelijke groeten en nogmaals bedankt voor jullie moeite.

• Christiaan Dukker

hallo ik ben chris dukker ben woonachtig in geleen te limburg.Ben zelf ook opzoek na de familie stamboom tot nu.Ik ben geboren 13-05-1981 in geleen.Mijn e mail adres is ducktale9@msn.com.Hoop wat meer info te ontvangen. groet chris