Camphuijsen

• Marijke

Ik ben bezig met de familie Selis en heb onderstaande ondertrouwaantekening gevonden. Weet iemand of Camphuijsen een stad is/was en waar het ligt?

Bedankt voor de hulp

o.tr den 2 maart 1710 Jan Selis j.m. van Camphuijsen Ruijter onder de compagnie Blauwe garde gelegen

• R . Kolk

Dag Marijke,

Direct onder München Gladbach, dit is aan de zuid-oostkant, ligt Kamphausen.

Feitelijk ligt dit plaatsje dus maar weinig kilometers van de Nederlandse grens t.o.v

Roermond.

Is dit het misschien, als je naar een plaats zoekt ?

Groeten,

Robert Kolk

• Marijke

Hoi Robert,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik weet niet waar ik naar moet zoeken. Camphuijsen zou een plaats kunnen zijn. Maar dienen mannen die uit ‘Duitsland’ komen begin 1700 in het Nederlandse leger, de blauwe Garde? Is dat mogelijk?

Groeten van Marijke

• R . Kolk

Dag Marijke,

Dat is zeer wel mogelijk.

Het leger van de noordelijke Nederlanden kende vele buitenlanders ; zij waren

huurlingen, evenals hun Nederlandse lotgenoten.

Soldaat was een eerzaam “beroep”

Groeten,

Robert Kolk

• Henk

Dit is ook een optie http://www.kasteleningelderland.nl/Kastelen/camphuysen.htm

• Marijke

Henk en Robert,

Ik dank jullie hartelijk voor de reacties. Ik heb in ieder geval weer een paar sporen om verder te gaan.

Groetjes van Marijke

• Rita Camphuijsen

Verrassende vraag of Camphuijsen ook een plaats is. Grappig ook om er een kleine discussie over te vinden.

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat de naam Camphuijsen ook ergens als plaatsnaam zou voorkomen.

In mijn familie is alleen een persoon bekend en een huis zoals iemand al geeft als reactie.

In de gegeven tekst, staat de naam Camphuijsen. Ik weet niet of je daaruit opmaakt dat er een plaats zou bestaan… ?!

Is dat niet gewoon een oude schrijfwijze van de verwantschappen van deze Jan Selis? En dat hij in ondertrouw ging terwijl hij indienst van het leger was?

vr. gr. Rita Camphuijsen

• Marijke

Hoi Rita,

De afstammelingen van deze Jan Selis jongeman van Camphuijsen hebben als achternaam Selis, Seles, Zeeles, Celius enz.

Camphuijsen ben ik niet meer tegengekomen op de genoemde inscriptie na. Ik heb naderhand de (waarschijnlijke) ouders van Jan Selis in Den Haag gevonden. De plaats waar Jan geboren is en waar hij getrouwd is.

Ik begrijp nog steeds niet waarom Camphuijsen genoemd wordt. Wat bedoel je met ‘en dat hij in ondertrouw ging terwijl hij indienst van het leger was’?

Leuk dat je gereageerd hebt.

Groetjes van Marijke

• Henk Elsinga

Dag Marijke,

Het plaatsje Camphuijsen zuid van Mönchen Gladbach, stond in de 18e eeuw ook bekend als Camphuijsen in Gulickerland. Hier kwamen enkele schepelingen vandaan van de VOC. Er kwamen ook matrozen met de naam Selis uit Roermond en Leeuwen (=Gulickerland). Iemand zei, dat Camphuijsen in Duitsland ligt. Dat klopt nu wel, maar van 1610 tot 1628 was het Nederlands.

Mvrgr. Henk Elsinga