keu / keusteart / steert

• gilia

Ik zit al een aantal jaren vast op het volgende: Het speelt in Oosterwolde gld.

Egbert Jansz krijgt in 1727 met zijn vrouw Annitje Hendriks een zoon Jan. (deze hebben we helemaal kunnen volgen tot nu toe). In 1727 krijgen zij een dochter die in Oldebroek wordt gedoopt wegens hoog water.

Ik heb van deze ouders geen trouwdatum, geen inschrijving in de kerkboeken dat terwijl die beginnen begin 1700!

Nu overlijdt Annitje want Egbert trouwt met Aaltje Arents waar hij 3 kinderen mee krijgt, Janna (1733), Aertje (1734) en Arentje (1736). Aaltje overlijd in het kraambed en wederom trouwt Egbert, ditmaal met Marritje Knelis Schuurman. Met haar krijgt hij nog 6 kinderen; Knelis, Aaltje, Harmen, Hendrik, Eibert, Aaltje.

Het frapante is dat ik van al deze kinderen helemaal niks kan terug vinden. Ik heb alle boeken van Oosterwolde, Elburg, Oldebroek, Doornspijk doorgespit zonder enig resultaat. Ook in een ruimere omgeving Kampen, Hattem, Heerde.

Ook is het vrij frustrerend om niks te kunnen vinden van Ebert met zijn eerste vrouw, die kunnen toch niet uit de lucht zijn komen vallen.

Wat ik wel weet is dat in zijn derde huwelijk Egbert ook wel genoemd wordt als Keu of Keusteert. In het overlijdens-en begraafboek staat Koestart.

Wie weet raad of heeft een aanknopingspunt, ik wil zo graag nog wat verder proberen te komen.

Groeten Gilia

• Tukkergirl

Hoi

In oldebroek kom je in 10-10-1728 nog een dochter tegen Jannetjen

alleen staat de moeder vermeld onder Anne Hendriks

Thea

• gilia

Bedankt, die had ik al, ik zie net dat ik dat geboortejaar verkeerd heb getypt sorry

• hans

Hoi,

Wellicht heb je hier wat aan.

Er lag een herberg de Koestart tegenover Hasselt - stukje Hasselt in de Mastenbroekerpolder dus. Menkon daar wachten op de veerpont naar de stad zelf.

Ooit werden daar ook de vredesbesprekingen gehouden tussen Zwolle en Hasselt over het varen op het Zwarte Water.

In onze genealogie kwamwen we ook iemand tegen die iets met de Koestaart had rond 1800 en waarvan voor en nazaten allemaal gewoon in Hasselt en ommestreken te vinden waren. Hebben ons een ongeluk gezocht, maar ik liep stom toevallig tegen deze spellingsvariant aan, die wel prima past in alles wat ik ervan weet.

zie ook http://www.historischevereniginghasselt.nl/?content=content/stadskronieken.htm#26

en zoek daar naar Koestart.

In www.dewoonomgeving.nl kan je een kaartje vinden hoe de streek er rond 1830 uitzag en hoeveel huisjes er stonden.

Met vriendelijke groeten,

hans

• Gilia

Hoi Hans, bedankt voor de tip, ik zal er eens induiken!!