onbekende vader

• Steven V

Hoe vind je een onbekende vader. In de geboorte-akte (1834) wordt geen vader genoemd. Moeder is niet getrouwd. Ook in de kantlijn bij de geboorte-akte is geen aantekening gemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Is er enige kans om toch een de vader of de vermoedelijke vader van deze boreling boven water te krijgen?

Wie heeft tips?

• karin

Hallo, we kijken voornamelijk in doopboeken als het om jaartallen voor 1811 gaat, maar de meeste kinderen werden behalve de registratie bij de burgelijke stand natuurlijk wel gedoopt. Mogelijk staat er in het doopboek iets.

In die tijd was er nog geen bevolingsregister, dat geeft soms aanknopingspunten, maar misschien kun je in de lidmatenboeken van de kerk zien of de moeder tijdelijk ergens anders heeft gewoond. berucht is natuurlijk de dienstmeid die zwanger wordt van haar baas.Naamsvernoeming zou daarbij een spoor kunnen zijn.

Maar ja bewijs, daar gaat het om. Succes met zoeken, groeten Karin

• Giorgio Zanoli

Hallo, inderdaad in de doopboeken kan je een hoop vinden, opvallend wordt het als de getuige bij de doop dezelfde is als een getuige van de geboorteakte, ook met opvallende voornamen kun je een link leggen, doch bewijzen wordt moeilijk. Ik dacht dat er in 1829 volkstellingen werden gedaan, misschien dat je daaruit kan volgen met welke mensen deze vruw het huis deelde. Ik heb laatst ook een link kunnen leggen door middel van een volkstelling. Heel veel succes,

Giorgio

• Mary

Als er geen vader wordt genoemd en er geen alimentatie regeling is vastgelegd, dan is het nimmer te bewijzen.

Een naamsvernoeming zegt ook niets.

Toevallig ken ik in mijn geschiedenis een buitenechtelijk kind en die werd vernoemd omdat hij de vrouw heeft geholpen tijdens haar moeilijke periode.

Jammer, maar dan als vader N.N. invoeren.

Gr.

Mary