Hendrik Koop en Martje Oostman

• l.koop

Een van mijn voorouders is Martje Oostman en is getrouw met Hendrik Koop Hun zoon Hendrik is gedoopt op 23 mei 1734 in Amsterdam hun religie was Hervormd en zij waren lid van de Noorderkerk aldaar. Hier loopt mijjn onderzoek vast. Wie kan me verder helpen met meer gegevens van zowel Hendrik Koop als Martje Oostman.

Mijn dank is alvast groot

• Han Lijster

Er wordt in ieder geval een tweede kind gedoopt in Amsterdam in 1740.

Kun je opzoeken via de doopregisters Amsterdam. Zie de link hieronder

en mogelijk zeggen de doopgetuigen iets over de ouders.

http://gemeentearchief.amsterdam.nl/archieven/genealogie/introductie/index.nl.html

Daarna via dopen

Succes Han Lijster

• l.koop

Han, Bedankt voor je reactie. Helaas kom ik via deze voor mij bekende weg niet verder. Zal toch een keer naar Amsterdam moeten om e.e.a. verder uit te pluizen vrees ik. Ik weet niet of je bekend ben in Amsterdam, maar staat de Noorderkerk (luthers) er nog?

• Han Lijster

Helaas ben ik op dat gebied niet bekend in Amsterdam maar het zou wel mogelijk zijn dat die nog bestaat zoals, de Westerkerk en Zuiderkerk, maar ik geef je hier geen zekerheid over.

Groetjes,

Han Lijster

• Han Lijster

Even in de beeldbank van het GA Amsterdam gekeken en zag daar een luchtfoto met daarop de Noorderkerk anno 2004, dus het is wel haast zeker dat die er nog is.

groetjes,

Han Lijster

• Menno

Hallo,

De Noorderkerk in Amsterdam bestaat inderdaad nog.

Het is gelegen in het Jordaan, maar het frappante is dat deze een protestante kerk is geworden. Ik weet zo nog niet of deze een binding heeft met het hervormde of het lutherse geloof en/of ze qua geloof binding met elkaar hebben.

Meer info vind je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Noorderkerk_(Amsterdam)

Succes!

Groet, Menno

• l.koop

Menno en Han bedankt voor jullie reactie. Ga toch eens kijken of ik bij deze kerk wat aanknopingspunten kan vinden. Je weet het maar nooit.

Voor Menno heb ik onderstaande nog kunnen vinden op de site.

Ik heb het ooit eens geleerd in de geschiedenis lessen, maar had het net helemaal helder Luthers is dus een stroming binnen de Protestantsekerk. Zo leer je nog eens wat niet?

Het protestantisme is een stroming in het christendom, die bestaat uit vele uiteenlopende kerkgenootschappen. Naast de Rooms-katholieke Kerk en de Oosterse Orthodoxie is het protestantisme de belangrijkste stroming binnen het christendom. Het is ontstaan tijdens de Reformatie in de 16e eeuw nadat verschillende theologen, onder wie Maarten Luther, Huldrych Zwingli en Johannes Calvijn in een conflict waren geraakt met de rooms-katholieke Kerk over de christelijke leer en de kerkelijke praktijk.