Begraven en niet gedoopt

• Twan van Duijnhoven

Dames, heren,

Betreft R.K. gezinnen, gemeente Veghel (Noord-Brabant), voor 1810.

Ik kom een aantal kinderen tegen (zonder voornaam) die begraven worden waar ik geen doop van heb gevonden.

Is het mogelijk dat kinderen R.K. begraven werden zonder dat deze gedoopt zijn.

Bij deze wil ik iedereen prettige feestdagen wensen en iedereen bedanken voor de hulp die op dit forum is gegeven.

Met vriendelijke groeten

Twan van Duijnhoven

• Mary

Twan,

In mijn familie kwam het voor, dat een dood geboren kind op een RK begraafplaats werd begraven (op niet gewijde grond) en dus niet waren gedoopt.

Ook ben ik tegen gekomen dat een kind elders gedoopt en in een andere plaats werd begraven.

Gr. Mary en een gelukkig nieuwjaar.

• Anny

Het eerste kindje van mijn ouders is dood geboren. Na de geboorte is het begraven in ongewijde grond. Mijn ouders hadden er geen weet van waar. Enkele jaren geleden ben ik er wel achter gekomen en ook de plaats waar het begraven is is bekend. De grond is inmiddels gewijd omdat er tegenwoordig door de RK kerk anders tegenaan gekeken wordt. We hebben nu een grafje om naar toe te gaan. Voor mensen die dit ook meegemaakt hebben kan het nuttig zijn om eens te informeren bi begraafplaatsen in de omgeveng van de plaats waar het kindje geboren is.Als het goed is zijn er nog gegevens beschikbaar.

Kinderen die dood geboren werden werden niet gedoopt omdat het hier onreine kinderen betrof. Ook de moeder was na de geboorte onrein en moest na de geboorte naar de kerk om door een of andere boetedoening weer rein te worden.