Een brandende vraag

• Martine Ottolander

Ik ben al een tijdje bezig met het ontrafelen van de stamboom van de familie Ter horst/Terhorst.

Maar heb nu een probleem waar ik maar niet uitkom.

Mijn stamvader tot nu toe is Hermen Ter horst, geboren in Geesteren(Gelderland), ergens tussen 1700 en 1710. Hij trouwde op 11-11-1736 in Nieuwpoort(Zuid Holland)met Katrijntje/Caetje K(r)ui(y)k, jongedochter uit Nieuwpoort.

Uit dit huwelijk zijn er in totaal 5 kinderen voortgekomen waarvan er 2 in Lopik zijn geboren.

1.Hendrik Ter horst is geboren in Lopik, zoon van Hermen Ter horst en Katrijntje (Caetje) Kruik. Hij is gedoopt op 03-11-1737 in Lopik Bij de doop van Hendrik was de volgende getuige aanwezig: Kornelia Joosten Heijkoop. Hendrik is overleden, 60 jaar oud. Hij is begraven op 20-06-1798 te Ameide.Hendrik trouwde op 10-06-1764 in Ameide met Berendina Weeling, 26 jaar oud. Zij is geboren op ?-07-1738 in Ameide, dochter van Henrik Berentzoon Weeling en Aaltje Jaspersdochter van Dijl. Zij is overleden, 73 jaar oud. Zij is begraven op 06-11-1811 te Ameide.

2 Seijgje Ter horst, geboren in Lopik. Zij is gedoopt op 15-04-1740 in Ameide. Bij de doop van Seijgje was de volgende getuige aanwezig: Caetje Kruik. Seijgje is overleden.Hiervan mis ik de verdere levensloop.

Deze week kwam ik tot de ontdekking dat Hermen ook getrouwd is geweest met Berendina Weeling…Nou hoor ik jullie denken, die is toch getrouwd met de zoon van Hermen. Na enig speurwerk met hulp van een collega genealoog kwam ik er achter dat Hermen waarschijnlijk met een tante van de 2e Berendina is getrouwd. Zij is als getuige bij de doop van de 2e Berendina geweest en haar sterfdatum in Ameide is 29-01-1760 in Ameide.

Maar dan stuiten we op het volgende probleem. Wanneer is Katrijntje overleden en waar? En waar heeft het huwelijk van Hermen en zijn vermoedelijke 2e vrouw plaatsgevonden? En wat is dan de sterfdatum van Hermen? En heeft Hermen meer kinderen gekregen uit het 2e huwelijk?. In de boeken van Ameide en van Nieuwpoort komen alle 3 de personen niet meer voor en dus loop ik vast.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze brandende vraag.

Martine Ottolander

• tukkergirl

Hallo Martine

ik heb zo niet antwoord op je brandende vraag maar heb wel het volgende voor je

In het doopboek van Geesteren ( gld) wordt er een zoon gedoopt genaamd

Harmen , zoon van Hendrik Scholten op de Horst

22-05-1701

( Gerrit zoon van Hendrik op de Horst gedoopt 03-08-1704 en Engbert op 26-03-1707)

Thea

• tukkergirl

Hoi Martine

op Familysearch.org is Berendina Weeling te vinden

hier wordt een doop gegeven van 10-07-1738 te Ameide

Thea

• Bertus

Hallo Martine

Kan dit de geboorte-/doopdatum zijn van Hemen?

22.05.1701 den 22 maij - Henrik Scholten op de Horst een soon HARMEN

Bertus

• Martine Ottolander-Terhorst

Deze geboortedatum van Hermen heb ik inderdaad staan, maar nog wel als vermoedelijke. Want het blijft voor mij gissen want ik mis bij zijn naam bijvoorbeeld zoon van. Dit zou kunnen staan in bijv een lidmaten boek van Geesteren waar het hele gezin staat incl. de ouders. Maar nu er 2 personen met de zelfde datum komen wordt het toch wel heel aannemelijk.

Martine Ottolander

• Bertus

Dit nog gevonden in de doopboeken van Geesteren:

10.01.1692 den 10 - is een dogter gedoopt van Hendrick op de Horst en Griete, sijn huisvrouw

en is genoemt HENDRICKJEN

24.05.1697 den 24 maij - op Pinxstermaendag - is een soon gedoopt van Hendrick op de Horst

en Griete, sijn huisvrouwe en is genoemt GARRIT

Getuige Arent ter Aert, Derck op de Horst en Aeltjen op de Horst

22.05.1701 den 22 maij - Henrik Scholten op de Horst een soon HARMEN

22.04.1703 den 22 apr. - Henrik op de Horst een dogter genoemt HENDERSKEN

03.08.1704 den 3 august. - Henrik op de Horst een soon genoemt GERRIT

26.03.1707 den 26 meert - Hendrik op de Horst een soon ENGBERT

Groeten Bertus

• Martine Ottolander

Beste Bertus,

Hier ben ik blij mee, bedankt in ieder geval!

Martine

• tukkergirl

Hoi Martine

mail even naar Tukkergirl7@hotmail.com

dan verzend ik je Geesteren Gld via de mail voor je .

Thea

• piaboonstra

ik heb een heel erg brandende vraag .

hoe zou ik er achter kunnen komen waar mijn man …..GERRIT BOONSTRA….GEB 13 01 1939 allemaal gewoond heeft …hij is op zijn 2de jaar in het GROENE WEESHUIS in GRONGINGEN gekomen verder heeft hij in veel pleeggezinnen gezeten …maar hij weet niet waar en bij wie.Wie kan mij vertellen van hoe of wat ik dit moet uitzoeken .

PIA BOONSTRA

Bertus schreef:

>

> Hallo Martine

>

> Kan dit de geboorte-/doopdatum zijn van Hemen?

>

> 22.05.1701 den 22 maij - Henrik Scholten op de Horst een soon

> HARMEN

>

> Bertus

• Bertus

Beste Martine

Het archief van Het Groene Weeshuis is te vinden in het Groninger Archief

Dit gaat over de periode tot 1970

Adres

Bezoekadres:

Cascadeplein 4