Ik ben al een tijdje bezig met het ontrafelen van de stamboom van de familie Ter horst/Terhorst.
Maar heb nu een probleem waar ik maar niet uitkom.
Mijn stamvader tot nu toe is Hermen Ter horst, geboren in Geesteren(Gelderland), ergens tussen 1700 en 1710. Hij trouwde op 11-11-1736 in Nieuwpoort(Zuid Holland)met Katrijntje/Caetje K(r)ui(y)k, jongedochter uit Nieuwpoort.
Uit dit huwelijk zijn er in totaal 5 kinderen voortgekomen waarvan er 2 in Lopik zijn geboren.
1.Hendrik Ter horst is geboren in Lopik, zoon van Hermen Ter horst en Katrijntje (Caetje) Kruik. Hij is gedoopt op 03-11-1737 in Lopik Bij de doop van Hendrik was de volgende getuige aanwezig: Kornelia Joosten Heijkoop. Hendrik is overleden, 60 jaar oud. Hij is begraven op 20-06-1798 te Ameide.Hendrik trouwde op 10-06-1764 in Ameide met Berendina Weeling, 26 jaar oud. Zij is geboren op ?-07-1738 in Ameide, dochter van Henrik Berentzoon Weeling en Aaltje Jaspersdochter van Dijl. Zij is overleden, 73 jaar oud. Zij is begraven op 06-11-1811 te Ameide.
2 Seijgje Ter horst, geboren in Lopik. Zij is gedoopt op 15-04-1740 in Ameide. Bij de doop van Seijgje was de volgende getuige aanwezig: Caetje Kruik. Seijgje is overleden.Hiervan mis ik de verdere levensloop.
Deze week kwam ik tot de ontdekking dat Hermen ook getrouwd is geweest met Berendina Weeling…Nou hoor ik jullie denken, die is toch getrouwd met de zoon van Hermen. Na enig speurwerk met hulp van een collega genealoog kwam ik er achter dat Hermen waarschijnlijk met een tante van de 2e Berendina is getrouwd. Zij is als getuige bij de doop van de 2e Berendina geweest en haar sterfdatum in Ameide is 29-01-1760 in Ameide.
Maar dan stuiten we op het volgende probleem. Wanneer is Katrijntje overleden en waar? En waar heeft het huwelijk van Hermen en zijn vermoedelijke 2e vrouw plaatsgevonden? En wat is dan de sterfdatum van Hermen? En heeft Hermen meer kinderen gekregen uit het 2e huwelijk?. In de boeken van Ameide en van Nieuwpoort komen alle 3 de personen niet meer voor en dus loop ik vast.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze brandende vraag.
Martine Ottolander