Jannes Reijnhout Zeeland.

• Louise.

gezocht de ouders van Jannes Reijnhout

Jannes Reijnhout

geb ca 1748 te ?

+ 18 juni 1816 te IJzendijke

huwd tussen 1792/1797?

Cornelia Janna Lucieer

geb ca 1765 te Schoondijke

+ 10 feb 1820 te Schoondijke

mogelijke dochter

1797 Dingena geb nov 1797 te IJzendijke + 4 dec 1797 te IJzendijke

dit is zeker

1806 Jan/Jannes geb ca 1806 te IJzendijke + 4 feb 1853 te IJzendijke huwd te Waterlandkerkje Maria Jozina Lourens

Mogelijk heeft Cornelia een dochter uit een onbekende relatie Cornelia lucieer 1792 + 28 jan 1820 te Schoondijke.

Het huwelijk van Cornelia en Jannes zal dan na 1792 hebben plaats gevonden gezien het verschil in leeftijd van Jannes en Cornelia kan Jannes een eerder huwelijk hebben gehad.

gevonden te Breskens

4 mei 1771 huwd er te Schoondijke een Jannes Reijn(h)out jm van Heinekenszand met Maatje Overbeke jd van Breskens

Wie weet of dit mijn gezochte Jannes is ?

Groetjes Louise.

• Paul

Hallo Louise

Op de website: http://www.grijsbaard.nl/bevolking/Lidmaten_na_1762.html

vond ik in Breskens: nr 857 Jan Reijnout met attest. den 26 aug. 1770 van Koudekerke in Walcheren; den 6 meij 1771 met attest. vertrokken naar Noordgouwe.

dit zou goed de Jannes Reijnout kunnen zijn die op 4 mei 1771 huwt met Maatje Overbeke. Ik weet niet of je iets kunt met deze informatie. Op bovengenoemde website staan meer lidmaten uit Zeeuws-Vlaanderen.

Ik ben van plan a.s. zaterdag naar het Zeeuws Archief te gaan en zal nog even kijken voor je naar de geboorteakte van Jan Reijnhoudt geb. plm. 1806 (Zeeuws Vlaanderen heeft vanaf 1796 geboorteaktes) en de doop zoeken in IJzendijke plm. 1748 van Jannes Reijnhout. Een trouwboek of doopboek van Schoondijke voor de periode waar Cornelia Janna Lucieer getrouwd of gedoopt is bestaat niet.

heb je verder nog suggesties welke richting ik nog kan zoeken voor je?

met vriendelijke groet

paul geleedst, goes

• Paul

hallo Louise

Vandaag vond ik in het Zeeuws Archief nog enkele aanvullingen

Geboorte's IJzendijke vanaf 1796 Reijnhoud

Jean Reynhoud geb. 22-04-1805, 2 flor. XIII

Digna Reynhout geb. 05-07-1799, 17 pluv. VII

Jannis Reynhout, geb. 02-11-1801, 11 brum. X

geb. Jean 1805, vader Jean Reijnhoud, geen leeftijd of beroep vermeld,

moeder Cornelia Luceere, getuigen Jacobus van Petegem, 33 jr., Jean de Smet, 32 jr.

geb. akte Dingna. Vader Jean Reijnhout, arbeider, wonende te IJzendijke.

moeder Cornelia Luyceere, Kind Dingna, in de bovenmarge als Dingena.

getuigen: Jan Sloover, 29 jr, wonende te Goes en Dingna Sloover, 24 jr, won. te Goes. Geboren 17 pluv. an 7. 6.00 uur 's avonds. medeaangevers verklaren niet te kunnen schrijven.

geb. 24 brumaire 10e jaar. geboren 11 brumaire, 's avonds, 4 uren, zoon van Jan Reynhout en van Cornelia Luyceere, echtelieden alhier woonachitg.

kind Jannis Reynhout. 1e get. Dignus van de Vijver, 61 jr, won. te IJz.

en Jan de Can.

Omdat er nogal wat hiaten zijn in de DTB van veel Zeeuwse plaatsen, zijn sommige gegevens niet of moeilijk te achterhalen. Verder nog wat gegevens over Cornelia Lucieer.

Weeskamer Oostburg 1575-1794 blz. 35 1439-3-16 Rekening okt. 1750 overleden te Oostburg Josias Lusier, tr. Eva Goethert. Kinderen Maghiel Lucier, Josijas Lucier. Meer ontvangen L. 3.11.1

Lidmaten Schoondijke Josias Luishier aangenomen 1778 vertrokken naar Nieuwvliet 1789.

idem

Lusheer Migchiel met attest naar Nieuwvliet 21-6-1790

GA 702 Nieuwvliet lidmaten

Michiel Luseer, 21-06-1790 van Schoondijke

Michiel Luseer, 1797 lidmaat (latere vermelding)

div. vermeldingen Josias Lucieer

Luiseer, Cornelia 1790, 14 november ingekomen van Schoondijke.

Het huwelijk van Jan en Cornelia heeft in ieder geval niet plaats gevonden in West Zeeuws Vlaanderen periode vanaf 1796 en verder.

De naam Reijnhout komt vaak voor (met veel verschillende schrijfwijzen) en er zijn behoorlijk veel hiaten in de DTB. Als je nog ideeen hebt welke richting we kunnen zoeken, wil ik een volgende keer nog wel eens zoeken.

Jannis is overigens niet geboren in IJzendijke.

met vriendelijke groet

paul

• Louise.

Hallo Paul,

Zie nu ook je bericht hier hartelijk dank voor alles.

Stuur je nog een mailtje.

Groetjes Louise.

• paul

Hallo Louise

Ken je het boekje 100 Zeeuwse familienamen van P.A. Harthoorn?

Daarin staat namelijk iets over de familie Reijnhout. Als je het niet kent, type ik het

uit.

groetjes

paul

• Louise.

Hallo Paul.

Deze ken ik niet.

Ken wel Namen op Schouwen-Duiveland maar dit zal een andere zijn.

Zou het ook leuk vinden om het te kopen als je het ISBN voor mij zou hebben, indien nog te koop.

Groetjes Louise.

• Paul

Hallo Louise

Het boekje is van 1967 en heeft geen ISBM. Drukkerij Naarden

blz. 94/95

De tekst over de familie Reynhout is als volgt:

Zonder archiefonderzoek is het niet verantwoord om aan te nemen, dat de families Reinhoud, Reinhoudt, Reinhout, Reijngoud, Reijngoudt, Reijnhoud, Reynhoudt, Reynhout, Rijnhout en Reynoudt een gemeenschappelijke stamvader hebben. Het is wel hoogst waarschijnlijk dat de namen afgeleid zijn van de voornaam Reinoud, evenals de veel op St. Philipsland voorkomende naam Reyngoudt.

De naam was in het begin van de 17e eeuw reeds volledig ingeburgerd als familienaam. De oudste ons bekende Reynhout was Joos Reynhout. Zijn zoons Joos Joossen Reyn(h)out en Jan Joossen Reynout woonden omstreeks 1650 te Heinkenszand. (2809/1647, 1649, 1661, 2278/1644, 1651). De laatste had vier zoons, Joos Jans Reynout, gehuwd met Huyberken Huybregts en hertrouwd te 's Heer Arendskerke in 1658 met Jacomijne Rijck, jongedochter van Gent, Cornelis Jansz Reynout, Willem Jans Reynout en Marinus Jans Reynouts. Alle vier woonden te Heinkenszand tussen 1657-1691 (2799, 2809, 2800, 2799, diverse akten in deze periode).

De stamvader Joos had wellicht ook een zoon Philip, waarvan kinderen in 1668 vermeld werden als Joos Philips, die voogd was over de kinderen van Matie Philips Reynouts, huisvrouw van Blaes Cornelisz. in ‘t Oudelant. (2845). Vijf generaties Reynhout, afstammelingen van Janis Reynhout, geboren omstreeks 1763 te ’s Gravenpolder en Krina Vermerris werden uitgewerkt door de Heer Herst.

(J.J. Herst te Rotterdam, M.S. Reynhout. 1964).

tot zover het hoofdstuk Reynhoudt

De inventarisnummers die Harthoorn hier gebruikt zijn RAZE nummers. Rechterlijk Archief Zeeuwse Eilanden. Waarschijnlijk bevinden zich deze in het Gemeentearchief van Borsele, gevestigd in Heinkenszand.

Het Oudelant vermeld in de tekst, is een buurtschap bij Heinkenszand.

Aangezien Heinkenszand mijn geboorteplaats is, heb ik nogal wat boeken over deze plaats. In het boek Heinkenszand, land van achttien polders van J. de Ruiter

blz. 19 “..ook het woonhuis Het Vliegent Paert dat de weduwe van Marinus Jansse Reinoudt in 1693 verkocht aan haar zoon Marinus, zal wel een herberg zijn geweest”.

Op de Website “www.sraskerke.nl” zijn de doop en trouwboeken te vinden van 's Heer Arendskerke en daar zag ik nog enkele Reynhoudtsen.

Van Heinkenszand zijn zelf geen DTB bewaard van voor 1807. Wel is er een lidmatenlijst van 1616 en een deel 1694-1810. Naast de bovengenoemde RAZE-nummers zijn er enkele zgn overlopers (administratie over grondbezit).

Ik ga nog eens op je gegevens puzzelen en mocht er nog iets boven water komen dan geef ik dat weer aan je door.

met vriendelijke groet

paul