Verdwenen voorouder

• lidy

Ik ben op zoek naar een verdwenen voorouder. Hij is geboren op 15 juni 1818, in Munnekeburen, getrouwd in 1844 met Renske Karstes Oosterhof. Rond 1849 is hij met de Noorderzon verdwenen. Heb hem later getraceerd in de armenindices van het Ambt Hardenberg waar hij kennelijk samenleefde met ene Willemijntje de Kuiper. Ik zoek naar zijn overlijdensdatum. Zijn vrouw Renske heeft de scheiding aangevraagd en in 1853 verkregen. Wie kan mij helpen???? Groet Lidy

• lidy

Ik moet natuurlijk wel zijn naam vermelden, Hij heet Albert Jans Koopmans. Zijn ouders waren Jan Alberts Koopman(s) en Elizabeth Pieters Luiten.

• lidy

Moet natuurlijk wel zijn naam vermelden. Het gaat om Albert Jans Koopmans. Zijn ouders waren Jan Alberts Koopman(s) en Elizabeth Pieters Luiten.

• Frank Witschge

Hallo Lidy,

In Genlias (of Tresoar) komt hij met de door jouw genoemde tweede vrouw (getrouwd of niet) voor als vader van een kind in 1856 te Barradeel:

Detail resultaat:

Bron bs geboorte

Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

Algemeen Aangiftedatum: 13-03-1856

Aktenummer: B 29

Gemeente: Barradeel

Soort akte: Geboorteakte

Kind Elisabeth Koopmans

Geslacht: V

Geboortedatum: 12-03-1856

Vader Albert Jans Koopmans

Moeder Wilhelmina de Kuiper

Misschien helpt dat je op weg.

Met vriendelijke groet,

Frank Witschge

• lidy

Ja dat is waar, maar daarna is hij weer verdwenen!!!!! Je zou toch zeggen dat ie ergens overleden moet zijn.

• Johanna

Lidy,

Heb je misschien wel gevonden ofdat dit kind overleden en /of getrouwd is. Of waar Wilhelmina/Willemijntje overleden is.??

Zoniet dan zijn ze alle drie verdwenen?.Of toch vertrokken naar een hele andere regio , die nog niet digitaal doorzoekbaar is.

Groet,Johanna

• Mary

Lidy, Frank en Witschge.

De vraag is ook uitgebreid behandeld bij

www.tresoar.nl

Zie forum : zoekscherm voor diverse toelichtringen.

Gr.

Mary

• Mary

Zie verder bij Tresoar:

http://www2.tresoar.nl/forum/viewtopic.php?t=1333&highlight=albert+koopmans

Mary

• lidy

Hallo Johanna, Van Willemijntje heb ik ook geen overlijdensdatum. Wel van de dochter Elizabeth. Zij overlijdt na vier maanden op 11 augustus 1856 in de gemeente Barradeel, Friesland. Haar overlijdensakte is echter opgemaakt in de gemeente Vinkeveen/Waverveen. Bij haar geborte wordt de vader, Albert Jans Koopmans, genoemd, bij haar overlijden wordt ze Elizabeth de Kuiper genoemd, vader NN.

Willemijntje de Kuiper heeft nog een dochtertje Maria, vader NN, geboren op 12 april 1854 in Hijken, (gemeente Beilen). Dit meiske overlijdt op 15 september 1857 in Mijdrecht. Overlijdensakte opgemaakt met aangiftedatum 16 september 1857 en in de gemeente Vinkeveen/Waverveen met aangiftedatum 22 september 1857.

Ons vermoeden is dat het “spulletje”ook in Norg e.o. bij de Maatschappij voor Weldadigheid is ondergebracht geweest. De moeder van Willemijntje, ook een Maria de Kuiper, (echtgenote van Cornelis Zaal, overlijdt op 20 februari 1849 in het 3e gesticht Veenhuizen in Norg.

Bovenstaande is wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen. In feite was dus Albert Jans Koopmans in 1853 gescheiden, hetgeen hij waarschijnlijk niet geweten heeft. Hij hield er gewoon een maitresse op na. Maar gezien zijn “zenuwzinkingsziekte”, zoals in de armenindices van ambt Hardenberg genoemd wordt, misschien te vergeven. Ik ben heel bang dat hij niet te achterhalen is, waarschijnlijk dood ergens gevonden en in die tijd hadden ze nog geen identiteitspapieren nodig. Ik blijf echter zoeken, je weet maar nooit.

Groet Lidy

• lidy

Hallo Mary, Inderdaad heb ik deze vragen op Tresoar gesteld, maar men heeft mij aangeraden het ook eens op dit forum te proberen, omdat daar misschien meer mensen uit andere provincies op kijken. Je ziet ik blijf hopen.

Groet Lidy