Mennisten/doopsgezinden

• Marianne

Wie kan mij vertellen waar ik doopgegevens kan vinden van de Doopsgezinden. Tot op heden heb ik ze nog niet kunnen vinden.

Jasper van Dillewijne/Dellewijne geb. Rheense Veen, Mennonist van religie tr in 1770 in Maarssen. Zijn ouders zouden zijn Harmen/Hermen Jansz. van Dellewijnen j.m. van Asperen en Aaltje Jaspers van Schadijck j.d. van Veenendaal. (zij trouwen overigens in 1705 in Veenendaal). In de doopboeken van Asperen en Veenendaal NIETS gevonden aan geboorten van kinderen met deze achternaam.

Werden de doopsgezinden in andere doopboeken geschreven ? Wie o wie helpt mij uit de brand ??? Met vriendelijk groet, Marianne

• margreet

Hoi Marianne,

Doopsgezinden hebben geen kinderdoop, alleen de volwassendoop. Soms hebben ze wel geboorteboeken bijgehouden, maar meestal staan ze dan in het lidmatenboek.

Verder had niet elk dorp maar een doopsgezinde gemeente, zoals bij de hervormden. Net als bij de rk bestrijkt 1 gemeente vaak een heel gebied, van soms wel 20 dorpen. Je moet dus eerst uitvogelen waar de DG gemeente zat gevestigd.

groet margreet

• Marianne

Hoi Margreet,

Dat wordt dus een hele zoektocht. Van de DG weet ik niet veel maar mag toch aannemen dat ze na geboorte toch wel ergens geregistreerd zijn. Dus nu opzoek naar lidmatenboeken.

Dank voor je reactie,

Marianne

• margreet

Hoi Marianne,

'… maar mag toch aannemen dat ze na geboorte toch wel ergens geregistreerd zijn.'

Nee, dat is nu juist het probleem altijd met mennisten in de voorouders. Er is ook veel weg, heel veel gemeenten beginnen pas tegen 1780. Dan vind je enkel sporen in de trouwboeken.

Soms echter ook zijn er complete gemeentes in kaart gebracht en gezinnen gereconstrueerd door andere stamboomonderzoekers of historici. Dat zijn al die boeken “De doopsgezinden van …” - “Geschiedenis van de DG gemeente in …”

Hun kerk heet Vermaning, misschien helpt het als je daar op google-t.

Omdat ze vredelievend waren en nog een aantal zaken, en wel in hoog aanzien stonden - werden ze ook vaak gevraagd om voogd of curator te worden. Vandaar dat ze dan vaak in voogdijboeken opduiken.

Ik las van de week trouwens, dat ze in Overijssel sowieso naar de hv moesten, en dat dan ook nog binnen 2 weken - en dat veel mensen daar of dubbel of dus bij de hv genoteerd staan, terwijl ze rk of dg waren.

Het wisselt dus ook nog eens per streek of provincie wat en waar iets te vinden valt.

groet margreet

• Marianne

Hoi Margreet,

Bedankt voor deze info. het blijft intirigeren en zal dus blijven zoeken. Interressant om mijzelf er in te verdiepen.

groeten marianne