Van Uum - Van Eijmeren in Gelderland

• A.H.M. Thuijs

Gezocht: geboorte, huwelijk en overlijden van Agnes van Eijmeren. Zij is geboren tussen 1770 en 1795. Zij is getrouwd met Everardus van Uem (Uhm/Uum) (geboren Speelberg en overleden in 1860 bij zwager Wessel Bongers in 's-Heerenberg). Na het congres van Wenen is Speelberg Duits geworden (Emmerich am Rhein). Volgens een memorie van successie (zwager van manskant) is Agnes van Eijmeren (Van Eimer) voor 1840 overleden (geen plaats genoemd). Everardus van Uem en Agnes van Eijmeren laten tussen 1811 en 1822 kinderen dopen in de Aldegundiskirche in Emmerik. Misschien is er een verband met Agnes Verheij in Dornic (getrouwd met Van Eijmeren).

Everardus van Uem wordt ingeschreven als er in 1860 een nieuw bevolkingsregister van 's-Heerenberg wordt aangelegd. In het voorafgaande bevolkingsregister komt hij niet voor en dus ook geen datum van inschrijving. Deze vraag wordt ook op de genealogische pagina van de Duffelt geplaatst.

• Mary

Heeft U de bijlagen al bekeken van onderstaand huwelijk?

Gr. Mary

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 6253

Gemeente: Bergh

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 1

Datum: 17-01-1855

Bruidegom Albert Verheij

Leeftijd: 34

Geboorteplaats: Bergh

Bruid Elisabeth van Uum

Leeftijd: 37

Geboorteplaats: Emmerik (Duitsland)

Vader bruidegom Hendrik Verheij

Moeder bruidegom Theodora Span

Vader bruid Everhard van Uum

Moeder bruid Agnes van Eijmeren

Nadere informatie beroep bg.: dagloner; beroep bruid: werkbode; beroep vader bg.: geen beroep vermeld; beroep moeder bg.: arbeidster; beroep vader bd.: zonder beroep; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

• Mary

of de bijlagen van dit huwelijk ivm overlijden moeder Agnes?

Gr. Mary

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 6255

Gemeente: Bergh

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 36

Datum: 24-11-1840

Bruidegom Wenceslaus Bongers

Leeftijd: 33

Geboorteplaats: (Wisch)

Bruid Catharina van Uem

Leeftijd: 26

Geboorteplaats: Emmerik (Duitsland)

Vader bruidegom Gerrit Bongers

Moeder bruidegom Anna Leida Stevering

Vader bruid Everhardus van Uem

Moeder bruid Agnes van Eimeren

Nadere informatie beroep bg.: hoefsmid; beroep bruid: dienstmeid; beroep vader bg.: geen beroep vermeld; beroep moeder bg.: eigenwerkdoende; beroep vader bd.: zonder beroep; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

• A.H.M. Thuijs

Hartelijk dank voor het meedenken. De bijlagen zijn inderdaad (lang geleden) al eens bekeken toen je nog de originele bijlagen mocht inzien en je niet afhankelijk was van moeilijk leesbare films. In 1840 zijn de bijlagen al minder uitvoerig dan in voorgaande jaren en worden bijvoorbeeld de grootouders niet meer genoemd als een van de ouders nog leeft, wat hier het geval is. Ik had het er voor de volledigheid bij moeten zetten dat de huwelijksbijlagen van de kinderen bekeken zijn. Maar ik werk veel op het geheugen en dan weet ik vaak hoe de situatie is maar het geheugen is dan weer niet zo goed dat ik de juiste datums en actenummers paraat heb. Daarvoor zouden meerdere dozen met schrijfblokken en kladblokken doorgeworsteld moeten worden. Nogmaals dank!

• Mary

Dank voor de uitleg.

Maar staat er in de bijlagen niet vermeld of Agnes is overleden.

De vraag was: O.a.: overlijden en geboorte van o.a. Agnes. Geschreven wordt: Memoiries van Successie geeft aan dat Agnes voor 1840 is overleden.

Met behulp van de bijlagen zou toch vermeld moeten worden wanneer moeder Agnes is overleden en dan zou via de overl. akte de leeftijd vermeld staan van Agnes en wie haar ouders waren en waar zij is geboren. Mogelijk is dan in de plaats van haar geboorte ook haar huwelijk geweest of zie ik iets over het hoofd?

Gr.

Mary

• A.H.M. Thuijs

Wederom bedankt. Het is allemaal heel lang geleden en ik ben er nu weer ingedoken ivm een andere kwartierstaat die bij hetzelfde echtpaar uitkomt. Maar ik meen me te herinneren dat er zelfs geen akte van bekendheid is opgemaakt. Ik zal voor alle zekerheid eerst weer eens in het gemeentearchief kijken welke bijlagen er genoemd worden in de trouwakten van de kinderen. Mocht er inderdaad bijstaan dat in bijlagen het overlijden van Agnes van Eimeren voorkomt (wat ik betwijfel), zal ik in Arnhem in het Gelders Archief de bijlagen opnieuw bekijken (nu helaas op film). De memorie van successie heeft geen betrekking op haar overlijden. Er staat alleen in ivm overlijden van een familielid van haar man (even uit mijn hoofd): de kinderen van wijlen AvE.

• Mary

Nietmenin: Veel succes.

Gr.

Mary

• A.H.M. Thuijs

Bedankt. Als er nog iets gevonden wordt, zal ik een bericht achterlaten op het prikbord.

• Mary

Geachte medeonderzoeker Thuijs,

Toch maar de bijlagen uit 1840 bekeken bij het CBG Den Haag.

Blijkens een Duits extract uit de gemeente Emmerich zou Agnes overleden zijn op 24 oktober 1824.

Gr.

Mary

• A.H.M. Thuijs

Dat is geweldig. Ik ga toch proberen te reconstrueren waarom ik overlijden over het hoofd heb gezien. Destijds heb ik namelijk alle bijlagen van huwelijken Bergh bekeken. Eerst ga ik maar eens in het gemeentearchief kijken wat de huwelijksakte allemaal voor bijlagen vermeldt!

Ook moet ik de huwelijken van Emmerik nog maar eens nalopen. Er zijn in 1811 wel enkele kleine hiaten. Bedankt voor het opzoeken!