Ouders gezocht van Joannes (Jan) van Velthuijsen.

• Gertjan Veldhuizen

Al jaren ben ik op zoek naar de ouders en broer(s) of zus(sen) van Joannes van Velthuijsen.

Joannes is in 1732 getrouwd (RK) met Maria van Scherpenseel te Werkhoven.

Joannes is ongeveer in 1705 geboren.

Hij is waarschijnlijk in 1763 overleden te 't Goy (Houten) en heeft 12 kinderen nagelaten. Er is een bron op internet die zegt dat Joannes in Schalkwijk (Utrecht) is geboren.

Ook adviezen over hoe veder te zoeken stel ik zeer op prijs.

• Philip Verhagen

Tja, ik kwam ook niet veel verder met vriend Jan … Er worden ook geen Velthuijsen-getuigen vermeld bij de doop van de 12 kinderen, dus het is de spreekwoordelijke speld in de hooiberg.

Mogelijk zijn er nog notariele akten waarin familierelaties vermeld staan, of is er wat te vinden in de inventarissen van de verschillende kloosters en kapittels. In de digitaal beschikbare aktes van Utrecht kom ik echter ook niet verder. Ik vind alleen de vermelding van beide echtelieden in het ‘testament’ van zijn schoonvader Huijg van Scherpenzeel (31 okt 1749).

Succes ermee,

Philip Verhagen

• tukkergirl

Op genealogie zuidoost utrecht

vind je wel

NH doopboek van Rhenen

Op 04-12-1698 is gedoopt: Jan

De vader is: Maes Jansen van Velthuijsen

De moeder is: Maria Dircks van Manen

de datum klopt niet helemaal, maar komt wel in de buurt.

De plaats is ook anders, maar het zou kunnen….

thea

• Gertjan Veldhuizen

Bedankt voor uw antwoord mijnheer Verhagen.

Het ‘testament’ van zijn schoonvader Huijg van Scherpenzeel had ik ook al gevonden en ik heb ook heel veel dagen in originele documenten in het archief in Wijk bij Duurstede zitten speuren. Ik ben ongeveer 40 uur per week met mijn genealogie bezig maar toch een leek.

Waar zou ik moeten zijn voor die kloosters en kapittels?

• Gertjan Veldhuizen

Hallo Thea bedankt,

Het zou goed kunnen dat deze Maes Jansen van Velthuijsen zijn vader is, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat zijn vader een Cornelis moest zijn, omdat zijn eerste kind Cornelia heette.

Het vreemde is wel dat dit kind in 1730 is geboren en Jan en Maria pas in Januari 1732 zijn getrouwd.

Al zijn kinderen zijn RK gedoopt. Misschien dat hij oorspronkelijk N.H. was.

Gertjan.

• margreet

Hoi GertJan en allemaal,

Bij de mormonen wordt een Johannes gedoopt in Schalkwijk - maar dat is jouw Joannes zijn eigen zoon in 1738. Moeder Maria Scherpenseel.

plus hugo aldaar 1740 en elisabeth 1741.

Ze hebben vrij veel Velthuijen in Utrecht, maar wel steeds met een ander patroniem, jan hendrik, jan gijsberts, jan maes, jan … Dat kunnen wij zo niet bekijken welke 12 namen jij daar hebt en wat dus zou kunnen passen.

Waarom trouwens wordt een Cornelia bij jou meteen maar een Cornelis? terwijl je de ouders niet kent? dan kan het toch gewoon een moeder Cornelia zijn geweest? of Neeltje. Of Korneliske.

Of haar moeder.

Het maakt verder wel uit of het een echte Johannes was. Rk wil Jan nog wel eens tijdelijk bij de doop of trouw Johannes worden, maar als het een echte Johannes was, vind je hem niet met Jan.

Dat verlatijniseren doen ze vooral later volop, dus begin 1700 kan hij best als Jan in de boeken staan, als het een Jan was.

Heb je haar ouders wel? want dan weet je welke namen van haar kant komen, en wat er over is voor de Veldhuijsens.

groet margreet

• Gertjan Veldhuizen

Dag Margreet,

Dit zijn namen die ik heb.

Joannes (Jan) van Velthuijsen, geb. ca. 1705 in de omgeving van Schalkwijk, tr. (R.-K.) Werkhoven 22-1-1732 Maria Huijgsdr van Scherpenseel, geb. Werkhoven ca. 1706, dr. van Huijg Janz van Scherpenzeel en Mayke Baersdr van Malsen. Uit dit huwelijk 12 kinderen, allen R.-K. ged. Schalkwijk: Cornelia (1730), Maria (1732), Johanna (1735), Wilhelmus (17737), Joannes (1738), Hugo Huijbert (1740), Elisabeth (1741), Willemina (1743), Joanna (1745), Cornelia (1748), Wilhelmus (1748) (tweeling), Antonia (1751)

Groetjes Gertjan.

• margreet

Hoi,

Ik had er al een stel bij de mormonen gezien, maar dit helpt wel.

Er zit niks anders op dan met elke naam te combineren, denk ik.

De velthuijsen van tukkergirl blijven toch interessant - ze hebben willems en lijsbeths en elsjes.

Een willem en hendrik maes die een willemijntje krijgen, zulke dingen.

ze zitten wel eerst in gelderland, maar nakomelingen lijken dan wat op te schuiven naar utrecht.

Ik weet niet of Maes een Wilhelmaes geweest kan zijn?

Hoever gaat het doopboek eigenlijk terug? en hoever het trouwboek? en missen er ook jaren tussenuit? Ik bedoel maar, ik kon Maria ook niet bij de mormonen vinden dus ik weet niet of die alles op internet gezet hebben.

groet margreet

• Gertjan Veldhuizen

Hallo Margreet, Tukkergirl en Philip,

Eerst wil ik jullie HÉÉL erg bedanken voor de support !!

Het Doopboek begint in 1730, welke ikzelf in handen heb gehad.

De geboorte van Maria is ook nergens te vinden.

Zij wordt ook alleen maar genoemd in het testament van haar vader terwijl haar broers en zussen wel in doopboeken staan.

Ik heb dan ook het gevoel dat mijn voorouders mij aan het testen zijn.

Groetjes,

Gertjan

• Philip Verhagen

De klooster- en kapittelboeken zijn volgens mij in te zien in het Utrechts Archief (check dit anders op www.archieven.nl), maar ik heb er zelf nooit mee gewerkt, dus ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk het is om daar relevante informatie uit te halen. Vóór het begin van de doopboeken wordt het sowieso heel lastig en moet je werken met reconstructies op basis van andere bronnen als eigendomsakten, huwelijkscontracten, gerechtsverslagen en boedelscheidingen. Er werd wel R.K. gedoopt, maar vaak in het geniep door rondreizende priesters en niet in schuilkerken, en daarvan zijn meestal geen gegevens bewaard. En soms werd er ook in heel andere plaatsen gedoopt dan waar men woonde. De naam Veldhuijsen zie ik overigens ook in de omgeving Vleuten-Harmelen opduiken, dus misschien moet je daar ook eens gaan zoeken.

Philip