Slimme voorvader

• F.J.J. de Gooijer

In 1853 woonde in Maartendijk een slimme man met de naam Dirk Westbroek. Samen met zijn zoon ‘ontdekte’ hij op de hei bij Hilversum zogenaamde haardsteden. Verschillende wetenschapper uit die tijd lieten zich door Dirk bij de neus nemen. Samen met zijn zoon, groef hij een gat en bouwde hij van grote zwerfkeien een ‘haardstede’ . Vervolgens gooide hij zijn knutselwerk weer vol zand. In die periode maakten de archeologen hun handen zelf niet vuil. Als Dirk weer een ‘haardstede’ gevonden had, dan groef hij deze zonder toezicht weer op. Het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden was verguld met deze vondsten. Er verscheen een wetenschappelijke verhandeling over pre-historische bewoners van het Gooi. Pas honderd jaar later kwamen archeologen er achter dat hun voorgangers waren beetgenomen. ————–

Mijn vragen: Wie heeft gegevens over Dirk Westbroek en zijn zoon? Hoe ging het verder met deze familie Westbroek? —

Bij voorbaat bedankt voor de inlichtingen,

F.J.J. de Gooijer

• F.J.J. de Gooijer

Dirk Westbroek uit Maartensdijk. (prov. Utrecht)

• Johanna

F.J.J.,

Misschien is het een idee om kontakt op te nemen met de Historische Vereniging van Maartensdijk.

http://www.historischeverenigingmaartensdijk.nl/

Succes en groet ,Johanna.

• Syl

Hallo,

Kijk eens bij Geneanet….daar staat een aantal keer Dirk Westbroek geschreven..

Neem dan diegene met 12 personen..

Succes !

Syl de Olde

• F.J.J. de Gooijer

Beste Johanna en Syl,

Bedankt voor jullie advies. Op mijn oproepje kreeg ik de volgende informatie:

1) Dirk Westboek huwt Cornelia Gijsberts

2) Zoon van (1) is Dirk Westbroek geb. ca. 1800 in Wageningen, huwt 1830 te Maartensdijk met Jantje in 't Veld.

3) Zoon van (2) ook een Dirk Westbroek, geb. 1833 te Maartensdijk. —

In mijn stukje over de ‘zogenaamde’ stookplaatsen (haardsteden) was waarschijnlijk Dirk 2 met zijn zoon Dirk 3 betrokken. — Het is geen familie van mij, maar ik vind dat Maartensdijk een standbeeld moet oprichten voor de slimme Dirk Westbroek. Hij was een soort Tijl Uilenspiegel.

Nogmaals bedankt voor het advies,

Frans

• Kees Westbroek

Hallo Frans,

Ik ben een nazaat van Dirk Westbroek uit de tak waar je over spreekt enkan je misschien op weg helpen,misschien is het leuk om gegevens uit te wisselen want aangezien het om mijn directe voorouders gaat ben ik zeer geinterresseerd in het verhaal over de Haardsteden..

Even in het kort ik ben Kees westbroek mijn Vader heette Evert,en mijn Opa heette Dirk Westbroek en zijn vader was Dirk Westbroek geboren in Maartensdijk.

Laat maar horen wat je er van vindt.

Groeten Kees Westbroek

• F.J.J. de Gooijer

Dag Kees Westbroek,

Nu pas lees ik je bericht van 22-6-2009. Neem contact met mij op. Mijn adres:

gooijerfjj@hotmail.com

MVG

Frans