katholiek of gereformeerd

• Marijke

Hoi,

Ik ben een aantal keren tegen gekomen dat stelletjes gereformeerd trouwen maar vervolgens hun kinderen rooms katholiek dopen.

Ook dat doopgetuigen getuigen zijn bij lutherse dopen en vervolgens bij rooms-katholieke dopen.

Weet iemand hier iets meer over?

Bedankt voor de eventuele inlichtingen.

Marijke

• Philip Verhagen

Meerdere geloven in één familie, dat kwam wel voor hoor. Heb zelf gevallen van Waalse families die trouwden met luthersen of gereformeerden, en die bij elkaar als doopgetuige optraden. Binnen de protestante kerken lijkt dat geen onoverkomelijk probleem te zijn geweest. Katholiek/gereformeerd ligt anders. Soms trouwden katholieke stellen gereformeerd omdat dat de enige mogelijkheid was om een rechtsgeldig huwelijk te sluiten, en werden de kinderen in de schuilkerk katholiek gedoopt.

Philip Verhagen

• Marijke

Hoi Philip,

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal me toch eens verdiepen in dit onderwerp.

Het loopt inderdaad allemaal door elkaar heen. Weet je of de lutherse kerk vroeger veel leek op de katholieke?

Groetjes van Marijke

• A.H.M. Thuijs

Als u zich in het onderwerp gaat verdiepen, zult u zien dat het regelmatig voorkomt bij gemengde huwelijken dat de jongens door een dominee worden gedoopt en de meisjes door een priester.

• Philip Verhagen

> Het loopt inderdaad allemaal door elkaar heen. Weet je of de

> lutherse kerk vroeger veel leek op de katholieke?

Volgens mij werden na de reformatie de protestante broedergeloven (luthers als Duitse/Scandinavische tak, en Waals als Franse tak) min of meer gelijke rechten gegeven als de Nederlands gereformeerden. Door de sterke emigratie naar Nederland werden in de 17e eeuw veel lutherse en Waalse kerken gesticht. De katholieken moesten het tot ver in de 17e eeuw zonder kerken doen, en daarna met schuilkerken. De lutherse kerk is altijd heel klein geweest in Nederland, maar ook de toonaangevende Nederlands gereformeerde kerk had in 17e eeuw waarschijnlijk maar 10-15% van de bevolking als ‘lidmaat’ (dus actief kerklid). Daaruit valt af te leiden dat ook in 17e en 18e eeuw nog tientallen procenten van de Nederlandse bevolking katholiek zijn gebleven, en niet alleen onder de Moerdijk. Het Nederlands gereformeerde geloof is altijd sterk anti-katholiek geweest (doopgetuigen is bijvoorbeeld een typisch katholieke gewoonte, niet alle gereformeerde kerken deden daar dus aan), het lutherse veel minder. Ik kan mij dus ook voorstellen dat het een lutherse dominee minder moeite zou kosten om katholieke doopgetuigen toe te staan dan een gereformeerde, maar dat blijft natuurlijk een beetje speculeren. Bij gemengde huwelijken trad o.h.a. een van beide echtelieden toe tot de kerk van de ander, maar dan kon de rest van de familie (broers en zussen) nog wel het ‘oude’ geloof blijven aanhangen, en bijvoorbeeld de gereformeerde zwager toch als doopgetuige optreden in een andere kerk. Het ‘gemengd’ dopen dat A.H.M. Thuijs meld ben ik nog niet tegengekomen, maar dat zou een creatieve oplossing kunnen zijn geweest als er geen sprake was van ‘bekering’.

Philip Verhagen

• Marijke

Bedankt voor je antwoord, Philip. Ik was ervan overtuigd dat mijn voorouders protestant waren, maar ik kom veel katholieken tegen. Ik verwachtte dit niet.

Ik heb het idee dat men wel makkelijk van het ene naar het andere geloof oversprong.

Groetjes

• A.H.M. Thuijs

Voor het vaak overspringen van het ene geloof naar het andere, kan dit gezegde van toepassing zijn: Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

• Henk Elsinga

Ik herken me niet in het verhaal van Philip Verhagen. Katholiek betekent “algemeen”. De protestantse kerken zijn ook algemeen, dus kunnen we voor het onderscheid beter spreken over Roomsen en Protestanten. De Nederduits Gereformeerde Kerk (voorloper van de Hervormde Kerk) was voornamelijk gebaseerd op de leer van de Franse theoloog en kerkhervormer Calvijn. In Frankrijk zijn in die tijd door de Roomsen zo'n 2 miljoen Protestanten vermoord, dus hoezo “ sterke emigratie” en hoezo “sterk anti-katholiek” ?

Een lidmaat is een kerklid, dat openbare belijdenis des geloofs heeft afgelegd. Dat heeft niets te maken met aktief zijn in de kerk. Verder kent men nog geboorteleden en doopleden en de juiste aantallen van alle kerkgenootschappen zijn in 1812 op schrift gesteld en in boekvorm gedrukt. Voor wat betreft de Lutherse kerk, adviseer ik u om de 95 stellingen te lezen, die door Maarten Luther op de deur van de slotkapel in Wittenberg zijn genageld. Gemengde huwelijken zijn er altijd geweest, omdat de mensen zich weinig aantrokken van de kerkelijke mores op dit punt. Bij mij is het systeem bekend van om en om dopen van de kinderen, dus 1 x prot., gevolgd door 1x rooms, gevolgd door 1x prot., enz.

mvrgr. Henk Elsinga