L.S.
Al sinds de tijd van mijn oud-oom bijten onze familiegenealogen zich de tanden stuk op - wat men veronderstelde - onze Zeeuwse voorouders. Maar onlangs kwam ik tot de ontdekking dat dit waarschijnlijk geen Zeeuwse, maar een Limburgse familie is!
Ik zou dolgelukkig zijn als iemand voor mij in de Maastrichtse archieven kan kijken om hierover uitsluitsel te geven, zodat we eindelijk weer een wortel aan onze familieboom kunnen toevoegen! Bijgevoegd de twee overlijdensaktes van - wat ik vermoed - broer en zus, die de link naar het Limburgse leggen. De namen van de moeders, beroepen en geboortejaren hebben simpelweg te veel overeenkomsten om slechts ‘toeval’ te zijn. Zelf stam ik af van ondervermelde Hendrik Machielsen, maar natuurlijk worden andere namen/data van zijn broers/zuster/tante's/ooms en verdere bloedverwanten ook héél erg op prijs gesteld! ;o)
Aktenummer (documentnumber) : 141
Overleden op (died on) : 19-9-1815
Overleden te (died in) : Vlissingen
Klaartje Maghielse
Leeftijd bij overlijden (age) : 51 jaar
Geslacht (gender) : vrouwelijk
Burgerlijke staat (marital status) : weduwe
Beroep (occupation) : tapster
Geboorteplaats (place of birth) : Maastricht
Partner : Jan van der Looij
Vader (father) : Willem Maghielse
Moeder (mother) : Lena Mulder
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Zeeuws Archief
Algemeen Gemeente: Bommenede
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: 7
Aangiftedatum: 00-00-1829
Overledene Hendrik Machielse
Geslacht: M
Overlijdensdatum: 12-07-1829
Overlijdensplaats: Bommenede
Vader N N
Moeder N N
Partner
Relatie: onbekend
Nadere informatie Lft: 64 jaar; Brp: herbergier
Volgens een zeer vriendelijke medewerkster van het Zeeuws archief vermeldde de akte dat Hendrik was geboren in mei 1765 te Vlissingen en dat zijn moeder Helena Mulder heette. Al met al denk ik dat beide personen kinderen zijn van Willem Maghielse/Machielsen en Helena/Lena Muller/Mulder.
Wie o wie kan/wil mij heirmee verder helpen?! De duik in de Maastrichtse archieven is vanaf de Friese Waddenkust gewoon niet haalbaar.