emmy lopes-diaz

• j.a.post

Van mijn (overleden) moeder, Mina Doorenbosch, heb ik lang geleden gehoord dat Emmy Lopes-Diaz, de bekende actrice, familie van haar zou zijn. Kan iemand dit bevestigen of mij de naam van haar echtgenoot geven? Emmy heeft geleefd van 04.08.1919 tot 28.03.2005.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

j.a.post

• Mary

J.A Post

Misschien heeft het CBG te Den Haag al een persoonslijst van haar.

Informeer bij:

www.cbg.nl

Indien aanwezig zal je vraag worden beantwoord.

Mary

• g van dok

Uit een beschrijving op internet van de Kleine Waarheid is m.i. af te leiden dat haar echtgenoot Jacobus (Jacques) Commandeur is geweest. Dit was ook een acteur.

=========

‘De Kleine Waarheid‘ is gebaseerd op een boek van Jan Mens. In 1971 wordt het bewerkt tot een televisieserie en uitgezonden door de NCRV. De productie en regie is in handen van Willy van Hemert en de muziek wordt verzorgd door Harry de Groot, Hans van Hemert en Cor Lemaire.

Het verhaal gaat over het leven van Marleen Spaargaren (willeke alberti), die opgroeit in Amsterdam bij haar moeder Martje (Emmy Lopez-Diaz), haar vader Jacobus (Jacques Commandeur) en haar broertje Eppo (Gijs Heeren/Hans Hoekman).

• j.a.post

Wow! Dat is een wel heel snelle reactie. Hartelijk dank. De naam Commandeur ken ik inderdaad ook van het toneel (dus niet in de familie). Ik ga hier verder mee aan de slag. Ik laat het u weten als ik beet heb.

Hans Post

• g van dok

Vergeet Commandeur als echtgenoot maar. Die is veel later geboren. Vond op internet nog de volgende informatie, gepubliceerd in de Gooi en Eemlander van 07-05-2007. Daaruit blijkt dat zij gehuwd was met ene “de Rooi”. Uit dit huwelijk tenminste twee zonen: Martijn de Rooi *ca. 1957 en Allard de Rooi

===========

Martijn de Rooi (50) is per slot van rekening een zoon van Emmy Lopes Dias, de bekende Hilversumse actrice die twee jaar geleden overleed en op de Noorderbegraafplaats ligt. Aan de zijde van de Lopes Diaslaan, die vernoemd is naar háár vader - Martijns opa. ‘Onze hele familie heeft altijd tegen onrechtvaardigheid willen knokken.’

'Met een paar geestverwanten, onder wie broer Allard, staat Martijn de Rooi deze zaterdagmiddag op de splitsing van de Groest en de Kerkstraat. Hij zamelt handtekeningen in voor ‘openheid over Irak’. Terwijl achter hem op de Groest de kermis halverwege zijn voorlaatste dag is geeft een vuurspuwer een show weg. ‘Hebben wij ingehuurd voor als ze niet willen tekenen,’ grapt hij.

==============

Mogelijk is Emmy Lopes Dias begraven bij haar man op de Noorderbegraafplaats.

Dan kan daar nadere informatie over haar echtgenoot worden opgespoord.

j

• j.a.post

Ik was er inmiddels ook achter dat Commandeur uit 1935 stamt en dus niet in 1949 met Emmy gehuwd kan zijn (tenminste normaal gesproken niet). Toch is er iets vreemd: ik heb in de 70er jaren in Diemen een man ontmoet die Lopes-Diaz heette en bevestigde dat de naam Doorenbosch in zijn familie voorkwam. Ik ben daar toen niet verder op ingegaan.

Wel weer veel dank. Ik ga op internet verder speuren naar De Rooi. Zoals beloofd, als ik slaag in mijn pogingen een antwoord op mijn vraag te vinden, laat ik dat weten.

So long!

Hans Post