Zomerhof Den Haag

  • jongejan

    Beste Anja,kan jy de fotos naar my mailen,ik heb jou stukje gelezen,en heb zelf in zomerhof gewoond op no:3 maar ik heb er geen fotos van,het lykt my erg leuk om het terug te zien alvast bedankt Henk.

  • jan velders

    hallo ,met jan ik heb als 10 jarig jongetje ook in het zomerhof gewoond en heb helemaal geen fotos daarvan ,zou het onwijs leuk vinden als jij mij een paar fotos zou willen mailen bvd jan velders

  • guus nieuwmans

    Hallo,

    Mijn naam is Guus Nieuwmans en ik ben bestuurslid van de Haagsche Tilduivenbond in Den Haag. Als jongetje zat ik vaak uren te kijken naar de tilduivenliefhebbers in het Zomerhof te Den Haag. Zijn er misschien nog mensen, die foto's hebben van het Zomerhof met die duiventilletjes op de schuren? Dan kan ik ze plaatsen in ons clubblad De Duivenbode met een verhaaltje er bij.

    Bij voorbaat hartelijk dank,

    Guus

  • Jan Martens

    Kijk een s op http://www.facebook.com/OudMoerwijk

    misschien brengt dat je verder

    en misschien kan je het zelfs nog aanvullen met je eigen informatie

    groet Jan Martens

    Ineke Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste Frans,

    >

    > Van 1944 tot juli 1946 heb ik met mijn ouders in

    > het Zomerhof gewoond. Mijn ouders kwamen daar, tot

    > gruwel van mijn moeder, als jongehuwden terecht.

    > Schuin tegenover ons woonde mijn geëvacueerde

    > oma. Als peuter probeerde ik vaak door de poort

    > naar de wijde wereld daarachter te ontsnappen. Er

    > was een fascinerende spoorbrug.

    > Als je een foto van de poort kunt mailen, maak je

    > me heel erg blij!

    >

    > Met vriendelijke groet,

    >

    > Ineke

  • Henk van der lugtbouw

    Hallo ik heb je oproep gelezen zelf heb ik op de zomerhof en later op de lenteweg op nummer 10 ik herinner me er nog wel veel van ooit nog een radio opname voor radio 1 waar ik nog een bandje van bezit misschien helpt het je een beetje groetjes Henk van der lugt

  • cock Glerum

    ik ben cock glerum

    ik heb in het zomerhof gewoond van 1952 tot1956 op nr 42 daarna verhuist naar lenteweg nr18 en ben daar getrouwt met riet groos

    is er nog iemant die zich mij herrinnert mijn email is c.glerum@casema.nl

  • Ton vreeswijk

    Best cok..

    Groetjes To laat van jouw horen.

    Groeten Ton

  • plop

    hallo dan moet je henk van der spiegel ook kennen

    en harry groen

    en karel groos en an

    ik kwam daar elke dag in het zomerhof

    groetjes

  • Tom van Es

    Hallo Hanny,

    Helemaal met je eens. Een andere wereld voor ons. Ik weet alleen dat er een grote familie Sekreve woonde. Maar Ik moest daar niet zijn zeiden mijn ouders. Ik woonde op de Erasmusweg en zat bij juf v.d.Hoven in de klas. Jij toch ook?

  • Joop Niezen

    Ik heb van 1939 tot 1965 tegenover het ommuurde Zomerhof gewoond (op de Troelstrakade, recht tegenover de plaats waar nu een Shell-benzinestation staat), zat vanaf 1939 t/m 1948 op de kleuterschool en de lagere school aan de Winterweg en had dus regelmatig te maken met kinderen, die in het Zomerhof woonden (of in de huizen aan de extramurale straten als de Lenteweg, Zomerweg, Herfstweg en Winterweg). Zij zaten bij ons op school.

    Aangezien ons huis aan de Troelstrakade geen badkamer had, kwam ik regelmatig in het badhuis waarvan de ingang zich bevond onder de toegangspoort van het Zomerhof. Daar resideerde ook de toezichthouder in zijn kantoor- streng maar rechtvaardig was mijn indruk.

    Anders dan sommigen menen viel het m.i. nogal mee geweld en vandalisme in het Zomerhof. Ik kwam er regelmatig omdat er ook klasgenoten woonden. Natuurlijk, de bewoners beheerden geen vetpot, maar al dan niet vanwege het dagelijkse toezicht waren calamiteiten schaars en liep je daar echt geen gevaar - ook niet als kind.

    Vooral van de omliggende straat-bewoners herinner ik me schoolgenoten (de familie Bakvis met Piet, Jan en Leo), de familie Schmidt (met Koos), de familie Van Hoorn, die een botenstalling annex kanoverhuurbedrijf (de Kikker) runden voorbij de brug over de Laak, ook tegenover de Troelstrakade.

    Op de hoek van de Winterweg en de Lenteweg woonde een familie met een al wat oudere zoon, die fenomenaal (naturalistisch) kon schilderen. Hij werkte voor iedereen zichtbaar voor het raam, dus wij konden zijn vorderingen van dag tot dag bijhouden.

    De Winterweg-school was een leuke school met bovenmeester De Vries, meester Balkenende, juffrouw Van Dommelen (een handbalster) en een gymleraar die meen ik Cornet heette. De concierge/stoker heette Baggerman. De kleuterschool werd geleid door juf Thierry met als kleuterleidsters o.a juf Gemster en juf Ascher. Tot zover.