Beste Anja,kan jy de fotos naar my mailen,ik heb jou stukje gelezen,en heb zelf in zomerhof gewoond op no:3 maar ik heb er geen fotos van,het lykt my erg leuk om het terug te zien alvast bedankt Henk.
Hallo,
Mijn naam is Guus Nieuwmans en ik ben bestuurslid van de Haagsche Tilduivenbond in Den Haag. Als jongetje zat ik vaak uren te kijken naar de tilduivenliefhebbers in het Zomerhof te Den Haag. Zijn er misschien nog mensen, die foto's hebben van het Zomerhof met die duiventilletjes op de schuren? Dan kan ik ze plaatsen in ons clubblad De Duivenbode met een verhaaltje er bij.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Guus
Kijk een s op http://www.facebook.com/OudMoerwijk
misschien brengt dat je verder
en misschien kan je het zelfs nog aanvullen met je eigen informatie
groet Jan Martens
Ineke Schreef:
——————————————————-
> Beste Frans,
>
> Van 1944 tot juli 1946 heb ik met mijn ouders in
> het Zomerhof gewoond. Mijn ouders kwamen daar, tot
> gruwel van mijn moeder, als jongehuwden terecht.
> Schuin tegenover ons woonde mijn geëvacueerde
> oma. Als peuter probeerde ik vaak door de poort
> naar de wijde wereld daarachter te ontsnappen. Er
> was een fascinerende spoorbrug.
> Als je een foto van de poort kunt mailen, maak je
> me heel erg blij!
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Ineke
Ik heb van 1939 tot 1965 tegenover het ommuurde Zomerhof gewoond (op de Troelstrakade, recht tegenover de plaats waar nu een Shell-benzinestation staat), zat vanaf 1939 t/m 1948 op de kleuterschool en de lagere school aan de Winterweg en had dus regelmatig te maken met kinderen, die in het Zomerhof woonden (of in de huizen aan de extramurale straten als de Lenteweg, Zomerweg, Herfstweg en Winterweg). Zij zaten bij ons op school.
Aangezien ons huis aan de Troelstrakade geen badkamer had, kwam ik regelmatig in het badhuis waarvan de ingang zich bevond onder de toegangspoort van het Zomerhof. Daar resideerde ook de toezichthouder in zijn kantoor- streng maar rechtvaardig was mijn indruk.
Anders dan sommigen menen viel het m.i. nogal mee geweld en vandalisme in het Zomerhof. Ik kwam er regelmatig omdat er ook klasgenoten woonden. Natuurlijk, de bewoners beheerden geen vetpot, maar al dan niet vanwege het dagelijkse toezicht waren calamiteiten schaars en liep je daar echt geen gevaar - ook niet als kind.
Vooral van de omliggende straat-bewoners herinner ik me schoolgenoten (de familie Bakvis met Piet, Jan en Leo), de familie Schmidt (met Koos), de familie Van Hoorn, die een botenstalling annex kanoverhuurbedrijf (de Kikker) runden voorbij de brug over de Laak, ook tegenover de Troelstrakade.
Op de hoek van de Winterweg en de Lenteweg woonde een familie met een al wat oudere zoon, die fenomenaal (naturalistisch) kon schilderen. Hij werkte voor iedereen zichtbaar voor het raam, dus wij konden zijn vorderingen van dag tot dag bijhouden.
De Winterweg-school was een leuke school met bovenmeester De Vries, meester Balkenende, juffrouw Van Dommelen (een handbalster) en een gymleraar die meen ik Cornet heette. De concierge/stoker heette Baggerman. De kleuterschool werd geleid door juf Thierry met als kleuterleidsters o.a juf Gemster en juf Ascher. Tot zover.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?