Moeilijk te vinden via Google

• Winnie

Ik ben bezig met de stamboom van de Dordtse familie “van de Rest”.

Tot zo rond 1700 was dit “van der Esch”.

Tussen van der Esch & van de Rest uiteraard met de nodige variaties aan namen.

Er waren een aantal van beroep molenaar.

Probeer maar eens via Google iets te vinden.

Of ik krijg mensen met de naam Molenaar, of ik wordt verwezen naar restaurants.

• Twan van Duijnhoven

Winnie,

Ik weet niet wat je via Google wilt vinden, maar als dat meer info is over het beroep molenaar, moet je niet zoeken op molenaar, maar op: beroep molenaar.

gegroet

Twan

• Winnie

Dank u wel voor uw snelle reactie.

Ik hoop eigenlijk meer informatie te kunnen over de molens zelf,

zie voorbeeld via deze link.

http://www.molendatabase.org/molendb.php?step=details&nummer=1614

Ik heb maar van één molen de naam en dat is de Draax (de Draack , de Draak)

In de kwartierstaat staat vermeld;

Jacob van de Rest, gehuwd met Bregje de Roo.

Woonde buiten de Sluispoort (1776) op de trasmolen in “den Draax” aan de Kalkhaven te Dordrecht (1785, 1788, 1803, 1808, 1810).

Groetjes Winnie

• Nico

Hallo Winnie,

Leuke molenpagina. Ik kwam bij de molen in Culemborg de naam Nicolaas Middag X Adriana Klein tegen en weet nu dat hij ook poldermolenaar was.

Ik heb het genoteerd in mijn stamboom. Zo zie je maar, de vraag van de een geeft antwoord aan de ander.

grtzz. Nico MiddagWinnie schreef:

• Winnie

Hallo Nico,

Wat leuk.

Zo hoop ik dus ook aan wat extra informatie te komen.

Groetjes Winnie

• Twan van Duijnhoven

Winnie,

Op bijgaande site is veel te vinden over Dordrecht. Misschien dat de eigenaar van die site je kan helpen.

http://www.uwpassieonline.nl/passie/sites/index.php?mid=201157&kid=2147&pagina=tekstpagina

Gegroet

Twan van Duijnhoven

• Philip Verhagen

De site van www.dewoonomgeving.nl geeft de kadastrale kaarten uit 1832. Op minuutplan Dordrecht Vuilpoort wordt een korenmolen aangegeven op de kop van de Kalkhaven. Uit de aanwijzende tafels blijkt dat de eigenaren de weduwe (?) Martinus Vliegendhart en Consort zijn. Aan de zuidzijde van de Kalkhaven staat een oliemolen (minuutplan Zuid Buiten), met als eigenaren Hendrix, Kuiper en van Meerdervoort en Consort. Een trasmolen staat er voorzover te zien valt niet (meer). Ongetwijfeld zijn er op deze manier nog wel meer molens in Dordrecht te vinden. Maar de molenaar was meestal niet de eigenaar van de molen, dus het zal moeilijker zijn om na te gaan of er een van de Rest op de molen woonde en maalde.

Philip Verhagen

• Philip Verhagen

Nog ter aanvulling: de oliemolen is De Treurwilg uit de molendatabase. Dit is ook een trasmolen geweest, dus mogelijk gaat het hier toch om dezelfde molen en werd hij eerder De Draak genoemd.

Philip Verhagen

• Winnie

Wat goed zeg.

Dank u wel voor uw reactie.

Ik ga direct de site bekijken.

Het staat 100% vast dat de voorouders van Van de Rest molenaars waren.

Dit staat in de kwartierstaat van mijn vader vermeld.

Één molenaar is zelfs in zijn molen overleden aan cholera.

Ook is er een kind overleden door een val.

Dit kan best door een val van de molengang geweest zijn.

Groetjes Winnie

• Winnie

Verdere informatie

Jacob van de Rest 1803-1866

Jacob is overleden in de molen aan de Noordendijk aan cholera.

Aart van de Rest 1777-1851

Zaagmolenaar aan de Noordendijk (1825)

Woonachtig aan de Kalkhaven

Jacob van de Rest (van der Es) (gehuwd met Bregje de Roo), geboren en gedoopt tussen 1746 en 1753. Geen bewijs van gevonden.

Beroep: molenaar

Woonde buiten de Sluispoort (1776) op de trasmolen in “den Draax” (de Draack, de Draak) aan de Kalkhaven (1785, 1788, 1803, 1808, 1810).

Groetjes Winnie