(digitale) persoonlijke militaire gegevens WW I

• E.L.Smit

Is er iemand bekend met het verkrijgen van De militaire staat van dienst

betreffende:

Jelle Schaap, geb. 23-01-1895 te Leeuwarden.

De gegevens tot nu toe bekend

1913 In een kazerne te Arnhem

1914 december Korps Rijdende Artillerie te Breda

1915 maart 3de Regiment,3de Depot Veld Artillerie, Alexander Kazerne, Den Haag.

1915 oktober 2de Regiment Veld Artillerie,7de of 8ste Batterij, Alexander Kazerne, Den Haag.

Er is geen overlijden of een verdere levensloop bekend.

Bij voorbaat dank, Evert Smit

• F.de Gooijer

Vraag:

Gaat het om een beroepsmilitair met een rang? Als dienstplichtig soldaat had Schaap in 1915 op moeten komen. Waarschijnlijk zijn er bronnen over beroepsmilitairen.

succes

• E.L.Smit

Nee, hij was vrij zeker dienstplichtig, want voor 1913 zat hij in Amerika ,en kort voor december 1914 was hij er weer geweest.(gegevens Ellis Island zijn bekend)

Deze gegevens komen uit brieven die hij naar zijn “geliefde”in Michigan had gestuurd, maar na deze 2 brieven is hij spoorloos verdwenen.

Groet Evert Smit

• adriaan

De enige juiste manier is informatie vragen bij het Ministerie van Defensie, Comando Diensten Centra Bedrijfsgroep informatievoorziening. te bereiken via het ministerie in den Haag. Dit gaat alleen op als je rechtlijnig familie bent en zeker is dat persoon is overleden.

• Robert Kolk

Deze gegevens kunnen opgevraagd worden bij het Nationaal Archief, postbus 90520, Den Haag.

Aangezien de legeronderdelen bij u bekend zijn, de data , plaatsen en de

personalia, is het mogelijk tegen betaling onderzoek te laten doen in de

bewaarde Stamboeken en Controlelijsten van Onderofficieren en soldaten van

het Nederlandse leger.

Ik betaalde in 2006 24,50 euro per halfuur, en daarnaast 6 euro eenmalige administratiekosten.

Daarvoor kreeg ik een foco van het laatst bewaarde blad uit het Stamboek aangaande mijn grootvader.

U kunt bijv. voor info even bellen met G de Kinkelder, medew. Afd.Onderzoek,

tel. 070 - 3315426, 10-18 uur.

Bezoekadres is Prins Willem-Alexanderhof 20, Den Haag.

Succes, Robert Kolk

• E.L.Smit

Eerst wil ik ieder bedanken voor de antwoorden,

Zijn de militaire gegevens ook zelf (liefst kosteloos) in te zien?

Zoja is er iemand bereid daar naar te kijken?

Het uiteindelijke doel is om de genoemde Jellle Schaap, voor iemand in de USA, te traceren.

De vraag werd door deze dame op Rootsweb gesteld waarna ik heb aangeboden, haar proberen te helpen, hierna heb ik de vraag in eerste instantie op het Forum van Tresoar geplaatst waarop vele reactie's zijn gekomen echter Jelle Schaap is nog niet “boven water”

Zie evt http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1839

Groet Evert Smit

• F.de Gooijer

Hallo,

Mijn vader is geboren in 1892. In principe had hij moeten opkomen in 1912.

Om de een of andere reden is dat niet goorgegaan. (misschien uitgeloot) Echter in 1915 moest hij (en andere nooit opgeroepen dienstplichtigen) wel in dienst. Er is tijdens WO I een wet aangenomen om de oudere lichtingen (in actieve dienst) af te lossen en te vervangen door de buitengewoon dienstplichtigen van voorgaande lichtingen. Het is vreemd dat iemand uit 1895 (geb. 1895) in 1913 dienstplichtig was. Klopt het geboortejaar wel?

Groeten,

Frans

• Karen

Kijk ook eens hier:

http://www.nimh.nl/nl/genealogie/index.aspx

• E.L.Smit

Er is door mij ten onrechte vermeld dat Jelle dienstplichtig militair geweest zou zijn, ik weet dat niet.

De vermelding -1913 in de kazerne in Arnhem- komt uit het boek ‘De Douma’s van Burgum"

De andere militaire gegevens zijn afkomstig van Jelle zelf, uit brieven die hij schreef naar Michigan.

Ikzelf heb de indruk, dat hij bij terugkomst in Nederland (vanuit USA) 'in de kraag gevat is" en alsnog (weer) in militaiere dienst moest.

Jelle was al weer terug in Nederland, terwijl zijn vader nog een brief naar hem in Michigan schreef.

De geboortegegevens zijn correct

Karen ook bedankt voor de genoemde site.

Ik hoop dat er iemand is die meer boven water kan halen over Jelle Schaap

Groet Evert Smit

• Robert Kolk

Hallo Evert,

Zie mijn antwoord op je vraag.

Ik ben eerder dit jaar uitstekend geholpen, op de manier

zoals ik aangaf.

Je mag daar zelf zoeken, dat heb ik niet gedaan, want ik woon in Drachten.

Omdat ik de personalia en het legeronderdeel kon opgeven,

was het voor het archief geen probleem dit op te zoeken.

Het resultaat tegen betaling van een half uur en administratiekosten en

de kosten van twee foco's, was : de laatste inschrijving in het militaire

stamboek van mijn grootvader. Hier in staat de gehele militaire loopbaan

van mijn grootvader, met data's en al, z'n rangen, z'n opkomstdata, z'n

afzwaaidata, etc.

Een halfuurtje betalen heb je er toch wel voor over ?

Groeten, Robert Kolk