Opzoekvraag Amsterdam

• Dennis

Ik ben al een tijdje op zoek naar de plaats en de datum van huwelijk van Hermanus Muschart en Johanna Bedding. Het echtpaar laat drie kinderen in het dorp Dinxperlo, in de achterhoek dopen (1734, 1736, 1739). Echter een huwelijk is in geen enkel trouwboek in de achterhoek terug te vinden.

Ik toetste de naam Beddink in op onderstaande site:

https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/indexen/doopregisters/zoek/search.nl.pl?

Tot mijn grote plezier zag ik dat het echtbaar ook een dochter heeft laten dopen op 2 december 1731 in de hervormde Amstelkerk in Amsterdam. (vreemd want zijn vader was priester)

Omdat het huwelijk in de Achterhoek nergens is terug te vinden en een van hun dochters in Amsterdam is gedoopt verwacht ik dat het echtpaar 1 a 2 jaar eerder in Amsterdam is gehuwd.

Ik ben de aankomende periode niet in de gelegenheid om in het archief te Amsterdam te zoeken, vandaar mijn vraag. Zou iemand willen controleren of beide echtlieden inderdaad zijn gehuwd in Amsterdam? Zo ja wanneer, waar komen beide echtlieden vandaan, en wie zijn de ouders.

U zou mij er een groot plezier mee doen

Groet,

Dennis

• Tukkergirl

Hallo Dennis

ik vond dit op het internet

IIIf Hermanus Muschard

Ged. 10-08-1704 Dinxperlo (get.: Berentjen te Reehorst)

Tr.kerk (1) circa 1732

Echtgenote is Anna Catharina Bedding.

Tr.kerk (2) 07-10-1742 Dinxperlo

Echtgenote is Aletta Bekkink.

Wonende in dienst op de Schuijlenborg onder Silvolde (1742).

Geb. circa 1719 Nijmegen.

Uit het eerste huwelijk:

1. Aleida Muschard

Ged. 05-09-1734 Dinxperlo.

2. Janna Muschard, ged. 27-12-1736 Dinxperlo (zie IVh).

3. Aleida Muschard

Ged. 20-09-1739 Dinxperlo.

Uit het tweede huwelijk:

4. Wilmina Maria Muschard

Ged. 01-03-1744 Dinxperlo.

http://www.genealogiedomein.nl/digitaal/parentelen/dinxperlo/67_00003.htm#BM61205

Hier gaat het nog 2 generaties terug

Groeten Thea

• Tukkergirl

Jan Eekink

Geb. Dinxperlo. Heurne “Kamerstege”, ged. 13-03-1740 Dinxperlo

Tr.kerk 11-11-1759 ald. Beide wonende in de Heurne

Echtgenote is Janna Muschard.

Ged. 27-12-1736 Dinxperlo, dr. van Hermanus Muschard en Anna Catharina Bedding.

Uit dit huwelijk:

1. Aaltje Hermanna Eekink

Geb. Dinxperlo. Heurne “Kamerstege”, ged. 07-09-1760 Dinxperlo.

2. Catharina Elisabeth Eekink

Geb. Dinxperlo. Heurne “Kamerstege”, ged. 02-10-1763 Dinxperlo.

3. Hendrika Eekink

Geb. Dinxperlo. Heurne “Kamerstege”, ged. 28-12-1766 Dinxperlo.

4. Hermina Eekink

Geb. 08-01-1778 Dinxperlo. Heurne “Kamerstege”, ged. 11-01-1778 Dinxperlo.

5. Hermanus Eekink

Geb. 18-05-1779 Dinxperlo. Heurne “Kamerstege”, ged. 23-05-1779 Dinxperlo.

een van de kinderen

• Tukkergirl

Hallo Dennis

Transcriptie van het 2de huwelijk

07-10-1742

Hermanus Muschard wedr v Johanna Bedding alhier en

Aletta Bekkink jd v Willem Bekkink geboren te Nijmegen wonende in dienst op de Schuijlenborg onder Silvolde

http://www.genea.nl/

Thea

• Tukkergirl

en nog de vader en grootvader vernoemd

05-07-1705

Johannes Harmannus Muschart zv Harmen Muschart geweesen Mis-Priester soo in 't Klooster tot Borcloo als in de kapelle in de Soederwijck en

Aaltien Keemincks dv Derck Keeminck wonende alhier

tr 02.08.1705 met att naar IJsselborg

zelfde site .

Thea

• Dennis

He Thea,

Bedankt voor je reacties. Leuk om te zien dat anderen meezoeken. De gegevens die jij opgeeft heb ik echter al, (ik heb zo ongeveer de meeste doopboeken in de omgeving van Dinxperlo doorzocht naar gegevens over dit paar).

Ik zag dat je vaker reageert op dit forum, erg leuk. Mijn waardering daarvoor, Tukkergirl

Groet,

Dennis

• Tukkergirl

Hallo Dennis

Ik ben te vinden op dit forum, Tresoar,HCO en stamboomforum

Groetjes Thea

• Thom

Beste Dennis,

ik weet niet of dit onderwerp nog actueel is, maar ook ik ben inmiddels benieuwd naar je bevindingen over dit echtpaar.

Heb je trouwens de artikelen uit het OTGB gelezen over Hermanus Musschard en Aaltjen Keemink? Ze zijn al wat jaren oud, maar wel interessant.

MVG,

Thom

• Dennis

Beste Thom,

Intussen heb ik een bezoek gebracht aan het archief in Amsterdam. Daaruit bleken de volgende gegevens:

In de Ondertrouw akte van 19 oktober 1731 staat dat Johanna (Anna Catharina) Bedding, getrouwd met Muschard uit Stenfort kwam. (Ondertr. 572 blz. 347)

Haar broer Jan Hendrik Bedding, bakker getr. met Catrina Bartels (Caatje Willems) dr. van Willem Bartels, ook bakker wordt op 1 augustus 1720 ingeschreven in het Poorterregister (nr. 15 blz. 569). Hij komt uit Borgsteijnfort.

Later wordt zijn zoon, diamantslijper, Willem Hendrik Bedding ook als poorter ingeschreven op 3 december 1748. (nr.20 blz.264).

Borgsteinfort of Borgsteenfort = nu Burgsteinfurt in Norrhein-Westfalen in Duitsland.

De ouders van J. Bedding heb ik niet gevonden in Amsterdam, dus zij zullen ook wel uit Duitsland komen. Waarschijnlijk biedt het Personenstandarchiv in Bruehl uitkomst.

Het artikel in het OTGB heb ik ionderdaad gelezen, mevrouw Post heeft een aantal artikelen over deze familie geschreven trouwens. Best interessant.

Moch u nog vragen hebben of aanvullingen dan hoor ik het graag.

Groet Denis

• Thom

Beste Dennis,

dank voor je informatie.

Ik lees echt nu je reactie pas……………… ellende en reparatie computer…..

Toevallig was ik donderdag in Amsterdam, kon het niet laten even het archief in te gaan. Ook voor mn vrouw, dus maar even kort gezocht en inderdaad de ondertrouwakte gevonden. Ik dacht dat de herkomst van Steinfurt zou zijn, maar het blijkt dus om een andere stad te gaan. Kon de ondertrouw van de broer van Johanna zo gauw niet vinden en heb dus verder niet in de poorterboeken gekeken (die me overigens al eerder hadden geholpen). Maar nu heb ik dan toch de informatie, want voor ik weer eens in Amsterdam ben…

Die artikelen van mw. Post zijn interessant, ik heb er 2 gelezen. Zijn er nog meer dan?

En via welke weg stam je zelf af van deze Hermanus Muschard?

MVG,

Thom