Cornelis Meerman

• monique

Hallo allemaal.

Ik ben benieuwd of iemand wat kan vertellen over : Cornelis Meerman.

Wat weet ik, Geboren ca. 1580 te ‘st Maartensdijk (zeeland)

Hij heeft tenminste 1 kind: Marinus Cornelisse geboren ca. 1610 overleden te Oud-Vossemeer 1674.

Marinus Cornelisse is getouwd met Matgen Stoffels omstreeks 1640-1650.

Alles over Cornelis is welkom.

Monique

Mijn bron is monsterhond.nl

• adriaan

Monique,

Heb je al gekeken op www.zeeuwengezocht.nl/SISIS.dll.

Hier staan vele meerman's

Adriaan

• monique

Hoi Adriaan.

Ik heb bijna aandelen op die site.

Bedankt voor je reactie!

Monique.

• louise

Hallo Monique,

Dit is een hele moeilijke ook ik kom niet verder dan Cornelis en zo ver ik weet niemand maar je weet nooit, ik weet dat Lex er heel veel naar gezocht heeft en die schrijft dit,

De thans oudst bekende voorvader van deze familie MEERMAN is Cornelis Meerman, die in Oud-Vossemeer woonde.

Waar hij vandaan kwam is tot op heden onbekend.

Mogelijk bestaat er een verwantschap met een oudere familie MEERMAN.

In de collectie NL- Algemeen van het Centraal Bureau voor Genealogie te 's-Gravenhage komt de naam MEERMAN voor in een geslacht met de naam DE VLIEGER, bijgenaamd MEERMAN, van 1318 - 1733.

Genealogisch onderzoek heeft tot op heden echter nog geen aansluiting met dit zeer interessante geslacht gegeven.

Heb dit voor je maar dat is waarschijnlijk al bekend,

Marinus Cornelis Meerman geb voor 1610 + Oud Vossermeer 1674 tr

(1) voor 1640 NN

(2) ca 1645 Matgen Stoffels tr (2) Pieter Crank

Uit het tweede huwelijk:

1651 Cornelis geb 1651 tr

(1) 1669 Adriaantje Jans

(2) 1682 Maartje Maartens

(3) 1686 Janneke Jobs van Liere + voor 1696

(4) Sirjansland 28 aug 1696 Jannetje Cornelis

1657 Stoffel geb Oud Vossermeer 1657 + 1704 tr 1689 Neelken Jobs van Liere

Groetjes Louise.

• Monique

Hoi Louise.

Ik dacht al dat Cornelis een moeilijk pesoon was om te vinden.

Maar je weet inderdaad nooit, ik dacht, ik probeer het gewoon.

Bedankt voor je reactie!!

Ik heb weer wat om mee te puzzelen.

Dat wat Lex schrijft was ik ook al tegen gekomen, interessant trouwens.

Als ik het goed begrijp, is er in het archief van Middelburg ook niets meer te vinden over “onze” Cornelis??

Groetjes Monique.

• louise

Hallo Monique,

Je zou Lex een mailtje kunnen sturen, hij heeft mij vaak geholpen en heeft hele betrouwbaar gegevens (wat je niet altijd van iedereen kan zeggen) en ik heb altijd antwoord van hem gehad (wat je ook niet altijd krijgt) .

Denk niet dat er te Middelburg iets te vinden is, maar ook hier weet je maar nooit.

Mijn overgrootmoeder was een Meerman te Oosterland.

Groetjes Louise.

• Jacqueline

Hallo Louise,

Ook ik ben sinds kort begonnen met onderzoek naar de familie Meerman. Dit naar aanleiding van een erfelijke spierziekte HMSN type 1, die veel in deze familie voorkomt. “Mijn” familie Meerman komt echter uit Amsterdam. De oudste Meerman is Johannes Meerman (geboren 1785 te A'dam) getrouwd met Engelina Nagel. Zijn vader heet Jan Meerman, getrouwd met Anna van Tonningen.

Weet jij of er aansluiting is met de familie Meerman afkomstig uit Zeeland of Arnemuiden?

Ik hoop dat je me wat verder kunt helpen!

Groetjes Jacqueline

• monique

Jacqueline.

Je stelt je vraag welliswaar aan Louise, toch wil ik ook even reageren.

Ik zie zo gauw geen verband met de familie Meerman uit Zeeland.

Ik weet natuurlijk niet of Louise het met mij eens is.

Overigens heb ik mijn bedenkingen bij de manier waarop jij je vraag stelt.

Mischien ben je er niet van bewust dat je mensen ongerust kan maken door het noemen van die bewuste spierziekte.Jij kan het bedoelen als een waarschuwing, maar mensen willen het misschien helemaal niet weten. wat ik wil zeggen, wees hier voorzichtig mee!!!!

Groetjes

Monique

• Jacqueline

Hallo Monique,

Het is bij de mensen die deze spierziekte hebben bekend, hoor. Het begint meestal tussen de 10 en 20 jaar, soms op latere leeftijd. Een aantal familieleden doet zelfs mee aan een onderzoek in het AMC. De ziekte is ook niet bij iedereen hetzelfde, sommigen hebben er zelfs weinig last van. Het is in ieder geval een ziekte waar je oud mee kunt worden. Het is voor de artsen in het ziekenhuis belangrijk om te weten of er nog meer familieleden deze ziekte hebben, vandaar. En voor mij is de stamboom van de “Meermannen” natuurlijk ook genealogisch gezien interressant!

Groetjes, Jacqueline

• titia

hallo monique,

Als jij met deze Cornelis een voorouder zoekt, zijn we familie van elkaar. Ik ben al jaren bezig met genealogie en de oudste mij bekende Meerman is Cornelis, familie in de 11e generatie. Ook ik weet niet meer over hem dan jij aangeeft.

Rond 1990 ben ik in het archief in St. Maartensdijk geweest (dit was voor de internettijd), de archivaris had ook veel onderzoek naar de meermannen gedaan en voor zover ik weet niets meer gevonden dan dit. Misschien is er nooit meer geweest, misschien is het verloren gegaan bij het bombardement op het stadhuis van Middelburg in WO2.

Een link met een amsterdamse familie is er naar mijn weten niet, de tak van Tholen was nogal honkvast.

titia