Cornelis Meerman

• monique

Hoi Titia,

Heel erg leuk jou reactie, ja dan zijn wij familie van elkaar!

Het is de tak van mijn oma.

Het is zo jammer dat er zoveel verloren is gegaan tijdens die oorlog.

Ik ben op het internet een aantal familie's aan het uitzoeken, maar de Meermannen zijn mij favoriet, ik blijf er mee bezig, tegen beter weten in.

Wat leuk, dat zelfs de archivaris met de Meermannen bezig is geweest.

Was het zo bijzondere familie? Ik weet dat ze aardig wat land en onroerend goed hadden. Ik denk ook dat er geen link is met de Amsterdamse familie.

Als je ooit meer over Cornelis te weten komt, denk je dan aan mij??

Monique.

• titia

hallo monique,

Ik weet niet of het zo'n bijzondere familie is, maar Jacob Meerman (geb 1752) was wel een belangrijk man in Tholen. Ten tijde van de franse bezetting was hij schepen en beheerde de gemeentekas en woonde aan het statige huis aan de Hoogstraat dat helaas gesloopt is rond de vorige eeuwwisseling.

Ik ben trouwens van de tak Cornelis (1580)- Marinus (1610) -Stoffel (1657) -Marinus (1695) -Christoffel (1724) -Jacob (1752) -Marijnis (1800) -Jacob (1849) -Johannes Cornelis (1884) - Egbert (1920).

En jij?

groeten,

titia

• monique

Hallo Titia,

Kijk, met mijn oproep komen steeds meer leuke dingen naar boven!!

Jij bedoeld Jacob 1752 getrouwd met Tannetje Elizabeth van den Boogaard.

Als dat zo is, wat ik denk, want hij woonde in de Hoogstraat, dat weet ik wel de rest wist ik, prachtig.

Dan pak ik hem op bij: Jacob volgens mij 1753?

Christoffel 1781 met Anna Straatman(zijn eerste vrouw)

Jakob 1810 met Sophia Grevelink

Barend 1855 met Hillegien van Wijk

En dan komt mijn oma,Johanna Magdalena 1893 met Anthony Johannes Samuel Pracht.

Het is jammer trouwens dat er geen tekeningen of prenten zijn van onze meermannen zijn.

Zoals van Jacob dat zou toch kunnen, als je beheerde de gemeentekas bent?

Heeft het zin om eens te gaan kijken als ik in de buurt ben van het archief ?

Groetjes

Monique

• monique

Hallo Titia,

Sorry voor mijn zinsopbouw, er stond een kind aan mijn rokken te trekken.

Ik wist dus NIET dat Jacob Schepen en beheerder de gemeentekas was, wel wist ik dat hij in de Hoogstraat woonde. Ik ben benieuwd of er van die woning een prent of zo iets bestaat, weet jij dat?

Ik heb trouwens nog een successie- memorie van die twee, als jij die nog niet heb kan ik het voor je inscannen en mailen.

Heb jij nog meer wetenswaardigheden over de Meermannen? Ik vind alles leuk. Groetjes,

Monique.

• titia

hallo monique,

Was een tijdje niet online, maar hier dan mijn reactie.

Ik heb een erg leuk verhaal uit een soort jubileumblad uit 1913 over het jaar 1813, dat is geschreven door een kleinzoon van jacob.

Daar is een foto bij van het huis.

Als ik je mailadres weet kan ik het scannen en je toesturen.

groeten

titia

• monique

Hallo Titia,

Ik ben benieuwd , stuur maar door naar vandertorren@scarlet.nl

Als je op mijn naam klikt krijg je ook mijn mail adres, geloof ik.

bedankt alvast en groetjes

Monique.

• Marga Geernaert

Ik kom heel toevallig op deze site terecht.

Mijn schoonmoeder was een Meerman.

Zij had een broer Cornelis en deze Cornelis is ook nog eens getrouwd geweest met mijn moeder Hettie Schilde.

Ze woonde in Vlissingen.

Groet Marga.

• Ria Meerman

Toevallig was ik aan het zoeken naar de familie Meerman, kom ik dit tegen.

In de jaren 70 hebben wij een groot familieonderzoek meegemaakt door een neuroloog van het AMC hier aan huis.

In onze familie komt namelijk veel HMSN voor, de een wat minder, de ander meer en sommigen niets.

En “onze” familie komt uit Den Bosch.

graag wat meer informatie, misschien zijn we wel “familie”.

Ria Meerman uit Eindhoven

• Lex Slager

Hallo Monique,

Kwam dit bericht met reacties op internet tegen en zag dat mijn naam daar ook verschillende keren in voor kwam m.b.t. onderzoek naar de Zeeuwse familie Meerman.

Best wel mogelijk trouwens dat we in verband hiermee al eens contact hebben gehad trouwens.

Zag dat de meeste van deze berichten al uit 2007 dateren.

Ben benieuwd of er inmiddels al meer bekend is over de Thoolse tak van de familie Meerman.

Heb zelf het verdere onderzoek al jaren lang wat laten liggen maar ben er onlangs weer mee aan de gang gegaan.

Er is inmiddels dan ook weer zoveel nieuws op internet te vinden.

Hoor graag of we een en ander wellicht kunnen uitwisselen.

Vriendelijke groeten,

Lex Slager

• Monique

Hallo Lex,

Ik kom niet meer zo vaak op dit forum vandaar mijn late reactie.

Volgens mij hebben wij nog geen contact met elkaar gehad over de familie Meerman.

Ik ben nog geen steek wijzer geworden i.v.m Cornelis, weet nog niet wie zijn ouders waren.

Wel heb ik de stamboom op internet gezet.Als ik je kan helpen hoor ik dat graag.

Vriendelijke groet,

Monique.

http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-torren/

http://www.everyoneweb.com/feod/