Hugenoten

• Henna

Zelf stam ik (bij mijn weten) niet af van de Hugenoten, maar ik heb hierover toch een vraag.

Sommige afstammelingen van de Hugenoten zijn in het bezit van een ketting uitbeeldend het z.g. Maltezerkruis met hieronder een duif (soms een traan).

Dit sieraad werd dus van geslacht op geslacht doorgegeven.

Maar was/is er ook een regel wie van de kinderen het sieraad kreeg?

Was het de oudste, ongeacht of dit een dochter of een zoon was? of misschien de oudste zoon? of juist misschien de jongste?

Wie kan me iets meer hierover vertellen?

Hartelijke groet

Henna

• adriaan

Beste Henna,

Het Hugenotenkruis, (Cevennerkruis) was in oorsprong een onderscheiding voor strijdbare leden van de Franse Hugenoten, ontstaan rond 1685 na het Edict van Nantes. In later jaren werd het meer een teken van verbondenheid van de verdrukte France Protestanten. Het is oorspronkelijk een Maltezer kruis met afgeschermde punten en aan de onderste punt een duif met gespreide vleugel en met zijn kop omlaag hangend, de Heilige Geest symboliserend. Nadien werd het een Kruis voor Protestanten, net als het Christus Kruis een teken was en is voor Rooms Katholieken.

Ook in Nederland is het Hugenoten Kruis lange tijd gepromoot door de Protestanten kerken als teken van verbondenheid. Andere symboliek aan dit kruis is mij niet bekend.

Adriaan.

• Janus

Hallo henna,

Ik ben op 12-jarige jongen in het bezit gekomen van het Hugenotenkruis met de boodschap dat ik er erg zuinig op moest zijn en het nooit af mocht staan aan iemand buiten de familie. Er werd mij toen verteld dat het uit Frankrijk afkomstig was en dat ik van de hugenoten afstamde, die afkomstig waren uit la Rochelle.

• Henna

Hallo Janus

Bedankt voor je reaktie. Nu ben ik heel erg benieuwd naar het gezin waar je in bent opgegroeid. Had je broers en/of zussen? Waren die ouder of jonger van jijzelf?

Ik weet namelijk van een Hugenotenkruis dat, met één uitzondering, altijd werd doorgegeven aan de jongste zoon. En het was dus hierdoor dat mijn vraag is ontstaan, omdat het meer vanzelfsprekend zou zijn dat het Kruis juist aan de oudste doorgegeven zou worden.

Groeten Henna

• Jan Tonnon

Hallo

Kijk eens voor info over de hugenoten op de volgende site:

(helaas wel in het Frans)

www.museedudesert.com

groet Jan

• Gerard W.Ch. Lemmens

Dag alle Hugenoten afstammelingen,

Ook ik stam af van Hugenoten , Pierre Luca uit Rouen, die eind 1600 naar Utrecht trok en daar met Sara Moreau trouwde, die geboortig was van Sedan (in Noord Frankrijk) als dochter van David Moreau en Mary de Bouillon.

Zij zijn de basis van een uitgebreid geslacht Luca/Lucas/Lukas in Utrecht en Nederland.

Misschien zou een Hugenoten web site in Nederland mogelijk zijn ??

groeten,

Gerard Lemmens

• theo/theodorusbx7plus@hotmail.com

ooit iemand gehoord van de naam gloudie alszijnde afkomstig van de hugenoten? behorende tot een kleine familie.

Mogelijk is het een verbastering. Alhoewel de naam letterlijk is tegengekomen door James Riker in een “register” van omstreeks 1670 bij zijn onderzoek in 1879

van de eerste emigranten uit europa naar Manhattan.

Aldaar stond een perceel (in het huidige Harlem) op zijn naam geregistreerd.

vriendelijk dank voor de eventuele informatie. theo.