Jan Ter horst en Sara(h) Vreeswijk

• Martine Ottolander-Terhorst

Op 02-11-1744 wordt in Ameide gedoopt Jan Ter horst, Zoon van Harmen Ter horst en Caatje Kruik. Hij overlijdt op 09-10-1820 in Berkel en Rodenrijs op de leeftijd van 77 jaar. Hij woonde in als aanbehuwd( is dit het zelfde als aangetrouwd? ) oom. In de overlijdensakte staat dat hij ongehuwd was maar in het DTB archief van Berkel en Rodenrijs vond ik een Jan Harmensz Ter horst geboren in Ameide en wonende te Berkel. Op 07-05-1778 gaat hij in ondertrouw in Berkel met Sarah Ariens Vreeswijk. Zij overlijdt 05-10-1808 in Berkel. De naam Sarah Vreeswijk duikt ook weer op bij de doop van Jan Ter horst op 22-01-1778, zoon van Hendrik Ter horst en Berendina Weeling. Hendrik en de eerstgenoemde Jan zijn broers van elkaar.

De vragen die ik heb zijn.

1. Wat is de uiteindelijke trouwdatum van Jan Harmensz Ter horst en Sarah Vreeswijk?

2. Wie zijn de ouders van Sarah?

3. Wat is de geboortedatum van Sarah en waar is ze geboren? In het gaarders register van Berkel staat dat ze jongedochter van Berkel is, betekent dit automatisch ook haar geboorteplaats?

4. Zijn er kinderen van Jan en Sarah?

5. Is er een logische verklaring voor het feit dat op de overlijdensakte van Jan Harmensz een melding staat dat hij ongehuwd is i.p.v. dat er weduwnaar van is genoteerd? Er zit een kleine 12 jaar tussen het overlijden van de beide partners.

Alvast bedankt voor de genomen moeite om mijn vragen te beantwoorden!

Groeten,

Martine Ottolander

• Riet

Arie Michiels van Vreeswijk,getr 22-4-1731 Pijnaker met Elisabeth(Lijsbeth) Ariens Kerkhof

Kinderen ged Pinaker

Marija 23-11-1731

Machiel en Arie 27-6-1734

Ariaantje 16-9-1736

Kinderen ged Berkel

Sara 6-7-1738

Willem 13-1-1743

Geertruij 22-8-175

Jan 5-3-1752

• Martine Ottolander-Terhorst

Beste Riet,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee!

Fijne feestdagen,

Martine Ottolander