Marco en allemaal,
Het is sowieso heel wisselend wat er bewaard is. We hebben hier regio's waar enkel de ondertrouw voor het gerecht bewaard is, en andere waar juist alle burgerlijk van weg is en enkel wat gereformeerde of hervormde kerk over is.
Van sommige voorouders heb ik wel 5 vermeldingen - met allerlei attestaties vd woonplaats man en vd vrouw, of alle 3 de proclamaties, plus gerecht, hv en rk.
Zo weet ik hoe het elders ooit ook toeging.
Doopsgezinde mensen trouwden ook vaak voor het gerecht ipv voor een ref. kerk.
Verder trouwden rijke mensen eerder voor het gerecht en de wat armere voor de kerk.
Het is dus niet zo 1-2-3 te zeggen wat belangrijker is. Het moest voor 1 van de 2 om het rechtsgeldig te laten zijn.
Soms hangt het er ook maar net vanaf, dan trouwden ze de zondag voor de kerk, en de maandag voor het gerecht, wat blijkbaar 's zondags dicht was.
Heel enkel is een huwelijk toch niet doorgegaan, omdat een partner overleed, of omdat er bezwaren (verspieringen) kwamen - of om een andere reden. Maar meestal kun je met enkel een bewaarde aanloop naar het trouwen en missende bevestiging toch wel aannemen dat er getrouwd is.
In mijn bestand neem ik gewoon alle vermeldingen en alle datums op - de volgorde regelt zich dan vanzelf, of wordt En-En (als het niet te achterhalen morgen-middag op dezelfde dag geweest is).
Prettige jaarwisseling, margreet