huwelijksdatum

• F.J.J. de Gooijer

Even een opmerking en vraag aan Mary. –

Vanaf 1974 doe ik onderzoek naar de families waar ik van af stam. Het was mij bekend dat (bijvoorbeeld) katholieken konden trouwen voor het gerecht. In het archief van een overwegend RK Gooise dorp ben ik trouwen voor het gerecht nooit tegengekomen. Wel trouwde men gewoon in de RK schuilkerk. De RK

trouwboeken vanaf ca. 1670 zijn bewaard gebleven. Natuurlijk weet ik niet hoe de toestand was voor 1670. De Oud Rechtelijke boeken uit de

18e eeuw heb ik ingezien, maar die van de 17e eeuw NIET. (over welke periode heeft Mary het ?)

– In West Friesland zoekt men actief in de lokale archieven. Daar is ook veel samenwerking. De Gooise inheemsen vormen een kleine minderheid, die bovendien lijden aan een minderwaardigheidscomplex. ‘Wij’ hoeven niet op zoek te gaan naar een adelijke voorvader.

Veel succes met het onderzoek

Frans

• Mary

Frans,

In Wassenaar ZH trouwde men al voor het gerecht vanaf 1581 evenzo in de 17e eeuw voor het gerecht in Den Haag, vanaf circa 1615 in Rijswijk ZH en ga zo maar door.

Vaak werd gekeken in welke juristrictie een dorp lag als ze geen eigen bestuur gadden.

Er werd dan voor Schout en Schepenen gehuwd.

Zie ook het antwoord van Margreet bij het feitelijke onderwerp.

Gr.

Mary

• Mary

Frans,

Een aanvulling op mijn vorig bericht welke ik heb overgenomen van de website:

www.cbg.nl

Een must voor de (amateur)genealoog in Nederland.

Hierin staan ook vermeldingen i.v.m. trouwen voor het gerecht.

Gr.

Mary

De doop-, trouw- en begraafregisters van de kerken (DTB) zijn de belangrijkste bronnen voor onderzoek in de zeventiende en achttiende eeuw.Een overzicht van de bestaande registers vindt u in het Repertorium DTB. Ook vele lidmatenregisters worden erin vermeld.

De DTB-registers zijn sinds de uitgave uit 1980 in veel gevallen op meerdere plaatsen beschikbaar gekomen, als fotokopie of op microfilm. De informatie over welke registers bewaard zijn heeft echter zijn actualiteit behouden.

W. Wijnaendts van Resandt en J.G.J. van Booma

Repertorium DTB

Globaal overzicht van de Nederlandse doop- en trouw- en begraafregisters e.d. van voor de invoering van de Burgerlijke stand

(ongewijzigde herdruk; Den Haag 1998) 285 blz.

ISBN 90-7032-407-5

€ 13,40 (Vrienden € 11,10)

• F.J.J. de Gooijer

Hallo Mary,

Hartelijk bedankt voor je adviesen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik binnen een zeer kleine regio kan zoeken. Ondanks dat, loop ik vast in het laatste kwart van de zeventiende eeuw. Hulp van derden hoef ik niet te verwachten. Tot nu toe worden mijn onderzoek- gegevens (en niet alleen DTB) door anderen zonder meer overgenomen. Het zou aardig zijn om een nep stamboom op te zetten en dan op het internet te zien wie daar intrapt.

Succes in 2008

Frans