Allen de Beste wensen voor 2008.
Is er iemand die me kan vertellen waar ik de Mercke moet zoeken. In een trouwakte uit1634 staat bruidegom kwam uit; “de Mercke”.
Ik ben benieuwd wat het oplevert.
Adriaan
Beste Mary,
Heb ik eigenlijk express gedaan omdat anders een verband gezocht wordt dat er niet is. De trouwerij vondt plaats in Fijnaert en de bruidegom was soldaat gelegerd te Klundert en afkomstig van “de Mercke” De Mercke is geen plaats of gehucht of woongemeenschap in de buurt van Fijnaart noch de Klundert. Dus hij moet van buitenaf komen, kan ook het buitenland zijn vanwege het feit dat er veel buitenlanders in het leger waren.
Adriaan
Dag Adriaan,
Als je via google , Mercke , opvraagt, krijg je onder het item :
Vaderlands Woordenboek - resultaten voor zoeken naar boeken met Google
door Jacobus Kok, Jan Fokke - 1785 -Netherlands
……Mark of Mercke genaamd ; hier door ruimer geworden zijnde…
verdere tekst door mij weggelaten.
Hier vind je denk ik het antwoord op je vraag.
Het gaat om het nog bestaande riviertje de Mark bij Breda, Klundert, etc.
In de 80-jarige oorlog speelde de Mercke een rol bij de belegering van Breda.
Jouw soldaat kan gelegerd zijn geweest bij “de Mercke”
Vraag het op, het is denk ik het antwoord op je vraag.
groet, Robert Kolk
Er ligt een Marke bij Kortrijk in Vlaanderen (ook wel bekend als Marcke-lez-Courtrai in het Frans), en drie plaatsen genaamd Marke in Duitsland (zie gov.genealogy.net, zoek op “Marke”). Merken is een plaatsje bij Düren in Duitsland. Dus er zijn nog wel wat meer mogelijkheden … Verder is ‘marke’ de algemene naam voor de gemeenschappelijke gronden in Drente en Overijssel. Andere mogelijkheid is dat verwezen wordt naar het graafschap La Marche in Frankrijk. Ook was er een adellijke familie van der Mercke in Brabant, maar geen idee waar die zijn oorsprong heeft. Zie ook http://www.meertens.knaw.nl/nfd/detail_naam.php?naam=Mark,%20van%20der
Philip Verhagen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?