Hoi allemaal,
Hans, ik permitteer mij even de vrijheid in de sliert te blijven - anders wordt het ooit zo lastig terugzoeken waar het onderwerp allemaal staat.
Ik blijf ook op het forum - stel je voor dat er zomaar een andere noorderling voorbijgelezen komt, die ook een Gerlof van een Tjerk had, en niet wist dat hij naar A'dam verhuisd was.
——————————————————————————————————————
Beste Margreet,
Ontzettend bedankt, dat je e.e.a zo snel voor mij heb kunnen vinden.
Aangezien ik toch wel een vreemde in Jeruzalem ben, wil ik je nog vragen hoe ik nu verder moet.
Ik denk een bekende van jou heeft voor mij ook onderzoek gedaan en heeft mij eveneens bericht en aanvullende informatie gegeven, dat is Geiske Andberg.
Wat mij betreft mag je ,als je dat wilt, mij rechtstreeks op mijn e-mailadres antwoorden.
Ik weet niet zo gauw wat ik met deze gegevens kan doen .
Zou je mij even op weg kunnen helpen om uiteindelijk e.e.a . tot een goed resultaat te kunnen laten komen.
In ieder geval heel erg bedankt,ook al zou je niet op deze e-mail antwoorden
Groetjes
Hans
——————————————————-
Voorlopig kun je er weinig mee. Het is meer een soort volledigheidshalve meld ik even dat we hier een Gerlof hadden.
Vanwege de geen-achternaam twijfel ik sterk of het de door jouw gezochte is,
maar je weet maar nooit.
Het beste zou nu zijn het lidmatenboek van de kerkgemeente bekijken - of hij vertelt waar hij vandaan kwam. Daarom vroeg ik of het een hervormde/gereformeerde of katholieke doop was - rk heeft dat systeem niet helaas, hv wel.
Steden hebben ook vaak Burger- of Poorterboeken, daar kan hij ook nog instaan.
Als er niets staat, zit er denk ik niets anders op dan de vraag in elke provincie herhalen. We kunnen maar niet zomaar lukraak een Gerlof uitkiezen.
Er zijn ook nog andere vervolgvragen:
Soms krijgt dat ene kind toch zelf 8 of 12, waarbij ze de voorouders en familie vernoemen. Is dat hier ook het geval? Dan zijn de namen van Geiske wel handig.
Is er maar 1 kind omdat een ouder overleed ? en is de ander hertrouwd? Er worden dan vaak familieleden als voogd aangesteld.
Was er bezit? Heeft hij iets gekocht en van een familielid geleend, en erft nog een familielid?
Staat er een Tjerk in het lidmaten-/overlijdens- of burgerboek, die tot vader kan dienen? Je weet maar nooit of Gerlof alleen naar Amsterdam kwam.
En last but not least: Heb je de gehele omgeving al uitgekamd? of had je alleen in Amsterdam gezocht?
groet margreet