Maria Elizabeth Anders/Zoekvraag Zwolle

• Martine Ottolander

Ik ben al tijden op zoek naar de sterfdatum van Maria Elisabeth Anders, gedoopt op 04-03-1767 in de Lutherse Kerk in Arnhem. Zij is een dochter van Johannes Gottlob Anders en Maria Catharina Peltzer.

Zij gaat in ondertrouw op 01-02-1798 in Voorburg met Harmen ter Horst,trouwen op 10-02-1798 ook in Voorburg. Harmen is gedoopt op 21-09-1771 in Lemmer en is een zoon van Cornelis ter Horst en Adriana van der Grijn.Harmen sterft op 14-11-1842 in Lemmer. Op de overlijdensakte van Harmen staat Maria Elisabeth als Marrigje Elisabeth en is nog in leven bij het overlijden van haar man. Daarna verdwijnt ze en ik heb haar niet meer kunnen traceren. Mijn vermoeden is dat ze na overlijden is verhuisd naar Zwolle waar haar dochter Cornelia is getrouwd met Cornelis Groenenberg.

Uit het huwelijk met Harmen ter Horst zijn de volgende kinderen geboren;

1 Cornelis ter Horst, geboren op 27-11-1794 in Benthuizen. Hij is gedoopt op 30-11-1794 in Benthuizen. Cornelis is overleden, 1 maand oud. Hij is begraven op 06-01-1795 te Benthuizen.

2 Adriana ter Horst. Zij is gedoopt op 04-10-1796 in Benthuizen. Adriana is overleden op 23-03-1862 in Leeuwarden, 65 jaar oud.

3 Maria Catharina ter Horst, geboren op 08-07-1798 in Benthuizen. Zij is gedoopt op 15-07-1798 in Benthuizen. Maria is overleden.

4 Cornelia ter Horst, geboren op 22-03-1802 in Benthuizen. dochter van Harmen ter Horst en Maria Elisabeth Anders. Zij is gedoopt op 28-03-1802 in Benthuizen. Cornelia is overleden op 21-03-1857 in Zwolle, 54 jaar oud.

5 Johan ter Horst, geboren op 06-08-1804 in Benthuizen.

6 Hermanus Cornelis Antonie Harmenszoon ter Horst, geboren op 20-05-1808 in Leiderdorp.

Mijn concrete vraag is; wie wil voor mij kijken in Zwolle of zij inderdaad is ingeschreven in Zwolle en is zij daar overleden?

Hartelijk dank voor de genomen moeite,

Martine Ottolander

Alphen aan den Rijn

• margreet

Hoi,

Overlijdens Zwolle staan wel in genlias of bij het HCO - dan zou je haar daar moeten kunnen vinden, zou men denken.

De site ligt er even uit, maar

www.friesarchiefnet.nl

heeft de Index BevolkingsRegister Lemsterland 1850-1920,

onder genealogie.

Misschien staat ze daar ook nog in, als ze niet net daarvoor verhuisd is.

mvg, margreet

• Martine Ottolander-Terhorst

Hoi Margreet,

Iemand is zo aardig geweest om in het Fries Archief voor mij te zoeken. Ze komt na het overlijden van haar man niet meer voor in het bevolkingsregister van Leeuwarden. In Genlias staan geen nadere gegevens vermeld alleen de naam en voor de rest niets, dus daar heb ik niet veel aan. Dus vandaar de vraag of iemand in Zwolle het bevolkingsregister wil bekijken. Om nou voor 1 vraag van Alphen aan den Rijn naar Zwolle te gaan vind ik een beetje te veel van het goede.

Groeten en in ieder geval bedankt voor je reactie,

Martine Ottolander

• R Anders

Geachte mevr Ottolander,

Ik kan uw vraag niet beantwoorden, maar ben zelf net gestart met de stamboom van de fam Anders in de omgeving Gouda/Woerden .Heeft u wellicht info over de fam Anders?

Bedankt voor de moeite

R Anders/Haastrecht

• Martine Ottolander

Ik vrees dat ik je niet kan helpen. De familie waar Maria Elizabeth uitkomt komt uit het grensgebied van nederland en duitsland. Zoals je in mijn vraag hebt kunnen lezen is ze geboren en gedoopt in Arnhem. Ik weet wel dat ze een hele rits aan broers en zussen heeft/had. Ik heb net Genlias nog even bekeken en zag ook een aantal geboorten, huwelijken en overlijdens in Rotterdam. Wellicht dat je daar wat aan hebt.

Groeten,

Martine Ottolander