opsporing verre verwanten in de 17e eeuw

• Tom

Behoorlijk wat onderzoek o.a. via vm. Ned.-Indië(om het makkelijk te houden) heeft uiteindelijk geleid tot het vinden van (vooralsnog) de oudstre voorvader van de gemeenschappelijke familie, te weten Claudius Tellings(Tallin), geboren rond 1675, begraven te Maastricht(par. H.Nicolaas)op 27 feb. 1729. Hij trouwde met Catharina Roufoss(Roufosse), geboren rond 1680 te Namen/Luik?. De zoon Reinerus Tellings (Talen) werd gedoopt op 14 apr. 1698 te Maastricht(par.H.Catharina).

Wellicht ook door de diverse schrijfwijzen van de familienaam, zoals Tellin-Tellincks-Telling-Tellingen-Tellinger-Tellingh-Tellinghs-Tellinks-Tellinx-Tallin-Talen-Taling-Talin-Talens & Tallem is het mij niet gelukt om voorbij Claudius te komen. Echter recentelijk kreeg ik een bevestiging, zijdens het CBG en van het Gemeentearchief van Roermond van de navolgende informatie:

Doop(par.H.Christoffel) Roermond 15 jan. 1642

Dopeling Nicolaus Tellings

Vader Nicolaus Tellin

Moeder Maria de Hoog

Doopgetuige Jacobus Graws

Doopgetuige Joanna Cornelia Grammaij

—————————————————————————————

Doop(par.H.Christoffel) Roermond 20 nov. 1644

Dopeling Joannes Tellin

Vader Nicolaus Tellin

Moeder Maria de Hoog

Doopgetuige Anna Lindemans

Doopgetuige Joannes Brengels

—————————————————————————————

Verdere genealogische informatie over Tellin bestaan niet in Roermond. Wel bereikte mij de navolgende informatie uit het genealogische circuit, te weten:

met als bronvermelding de auteur Ringoir blijkt dat een Majoor Arnoult du Tellin (01–6-1693)gediend heeft in het Cavalerie Regiment Monflin(693b) opgericht in 1693 en opgeheven in 1697. De bevelvoerend officier was Kolonel Francois Louis de Monflin. Wegens het uitblijven van enige vorm van informatie uit het militair genealogisch circuit zoals bv. Dutch Regiments en de Rian Dirksen-sites, maar ook het Nationaal Archief heeft eigen onderzoek geleid tot de vaststelling dat dit Regiment niet van franstalige Zwitserse origine was.

Ik verzoek de lezers van deze informatie vriendelijke om mij ter zijde te willen staan met het (mede) zoeken naar gegevens. Hoe is het mogelijk dat in Roermond twee maal gegevens van een doop gevonden terwijl daarvoor en daarna geen spoor meer van Tellin in Roermond te vinden is!

Zo ook met een Regiment Cavalerie. Ondanks de korte bestaansduur(4 jaar) moet zo'n Regiment toch ergens gebleven zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp

met groet

Tom

• Ad Teulings

Dag Tom,

Misschien is je probleem al opgelost. Zo niet, dan een volgende suggestie. Het zou kunnen dat Tellings een locale verbastering is van Teulings. Mijn familienaam werd in de loop der eeuwen op meer dan 130 manieren geschreven en onderging bijna altijd een verandering als een familielid naar een andere streek verhuisde. De voornamen van je oudste geboortegegevens verwijzen allemaal naar een Nicolaus (ook Claudius is een variant op de doopnaam Nicolaus) en die naam komt in die tijd in mijn familie zeer veel voor.

1 Nicolaas Tellings geb 1642 heeft

2 ouders Nicolaas geb rond 1610 x Maria de Hoogh abt 1615; ik acht het goed denkbaar dat dat opklimt naar

4 Nicolaas Teulings/Teulinx geb 1580 's-Hertogenbosch (bastaard) zoon van

8 de priester Nicolaas Eymbert Goossen Teulings/Teulincx geb abt 1550 te 's-Hertogenbosch.

De Nicolaas onder 4 was waarschijnlijk zelf ook weer priester (in die tijd waren priestergeslachten niet ongebruikelijk), en dan kan de verovering van 's-Hertogenbosch in 1628 een gerede aanleiding zijn geweest om deze stad te verlaten: alle papen, nonnen en kloosterlingen moesten de stad onmiddelijk verlaten.

De naam Maria de Hoogh zou kunnen verwijzen een bekende familie de Hoogh uit Loon op Zand, die ook in den Bosch een huizinghe had, en waarvan een deel in dezelfde tijd vluchtte naar Amsterdam en kort daarop emigreerde naar Nieuw Amsterdam (NY). Zij werden aanhangers van de nieuwe religie.

Ik heb helaas geen verdere bewijsvoering, maar daar ook niet driftig naar gezocht.

Is dit een mogelijk spoor dat j uitnodigt tot een onderzoek in die richting?

Ad Teulings

• Albert Streep

Zélf heb ik nogal wat info weten te halen uit het boek: “Het Staatsche Leger IV (1625 – 1648)” door: De Bas & Ten Raa; Zou er ook een deel V & VI & VII bestaan? Ik dacht het toentertijd in Den Haag (R.A.) wel gezien te hebben. Wel even hulp vragen a/d studiezaalambtenaar… Wellicht een tip?

Wat ik er persoonlijk allemaal in vond:

blz 208: Vaan nr.64 lichting 1632 (3) Willem van Winteroij

100 harquebusiers, ongerepartieerd, Res. R.v.St. 10 feb 1637, gerepatieerd op Overijssel

Blz 184: In 1632 de Vanen 59 – 69, door Prins Frederik Hendrik aangenomen tijdens het

beleg van Maastricht.

Blz. 186: Vaan nr.64 was ingedeeld in Regiment nr.2

Blz. 213: Kolonels van Reginment nr.2:

- Comm. S.G. 26 jan 1635: Graaf Herman Otto van Limburg Stirum, Commissaris-Generaal

- Comm.R.v.St. 31 okt 1644: Jacob van Wassenaer, baanderheer van Wassenaer, Heer van

Obdam en Zuidwijk

Blz. 213 Majoors van Regiment nr.2:

Res. R.v.St. 27 jan 1635 : David van Marlot, Heer v. Bavois

Res. R.v.St. 09 aug 1636 : Jacob van Wassenaer, Heer van Obdam

Res. R.v.St. 21 nov 1644 : Arent van Wassenaer, Heer van Duijvenvoorde

Blz.292: Infanterie Op commissie van Graaf Hendrik van de Berg:

Floris van Winteroij 1 compagnie (=200 man)

Albert

• André de Hooge

Mijn biologische vader heb ik nooit gekend maar van mijn moederskant heb ik alle takken van de stamboom zo goed als ik kon uitgezocht!! Het gaat hierbij om de namen Van Brummelen en Maas (verder terug in de tijd wordt het Maes).

Bij de tak van Maas blijf ik steken bij een zekere Joannes Maes.

Joannes Maes is ca. 1598/1599 te vondeling gelegd in Antwerpen maar waarschijnlijk in de omgeving van Namur geboren.

Wie weet hierover meer???