Behoorlijk wat onderzoek o.a. via vm. Ned.-Indië(om het makkelijk te houden) heeft uiteindelijk geleid tot het vinden van (vooralsnog) de oudstre voorvader van de gemeenschappelijke familie, te weten Claudius Tellings(Tallin), geboren rond 1675, begraven te Maastricht(par. H.Nicolaas)op 27 feb. 1729. Hij trouwde met Catharina Roufoss(Roufosse), geboren rond 1680 te Namen/Luik?. De zoon Reinerus Tellings (Talen) werd gedoopt op 14 apr. 1698 te Maastricht(par.H.Catharina).
Wellicht ook door de diverse schrijfwijzen van de familienaam, zoals Tellin-Tellincks-Telling-Tellingen-Tellinger-Tellingh-Tellinghs-Tellinks-Tellinx-Tallin-Talen-Taling-Talin-Talens & Tallem is het mij niet gelukt om voorbij Claudius te komen. Echter recentelijk kreeg ik een bevestiging, zijdens het CBG en van het Gemeentearchief van Roermond van de navolgende informatie:
Doop(par.H.Christoffel) Roermond 15 jan. 1642
Dopeling Nicolaus Tellings
Vader Nicolaus Tellin
Moeder Maria de Hoog
Doopgetuige Jacobus Graws
Doopgetuige Joanna Cornelia Grammaij
—————————————————————————————
Doop(par.H.Christoffel) Roermond 20 nov. 1644
Dopeling Joannes Tellin
Vader Nicolaus Tellin
Moeder Maria de Hoog
Doopgetuige Anna Lindemans
Doopgetuige Joannes Brengels
—————————————————————————————
Verdere genealogische informatie over Tellin bestaan niet in Roermond. Wel bereikte mij de navolgende informatie uit het genealogische circuit, te weten:
met als bronvermelding de auteur Ringoir blijkt dat een Majoor Arnoult du Tellin (01–6-1693)gediend heeft in het Cavalerie Regiment Monflin(693b) opgericht in 1693 en opgeheven in 1697. De bevelvoerend officier was Kolonel Francois Louis de Monflin. Wegens het uitblijven van enige vorm van informatie uit het militair genealogisch circuit zoals bv. Dutch Regiments en de Rian Dirksen-sites, maar ook het Nationaal Archief heeft eigen onderzoek geleid tot de vaststelling dat dit Regiment niet van franstalige Zwitserse origine was.
Ik verzoek de lezers van deze informatie vriendelijke om mij ter zijde te willen staan met het (mede) zoeken naar gegevens. Hoe is het mogelijk dat in Roermond twee maal gegevens van een doop gevonden terwijl daarvoor en daarna geen spoor meer van Tellin in Roermond te vinden is!
Zo ook met een Regiment Cavalerie. Ondanks de korte bestaansduur(4 jaar) moet zo'n Regiment toch ergens gebleven zijn?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp
met groet
Tom