Swanevelder enz. Ned/Duitsland

• Dik

Onderstaande Email kreeg ik onlangs, heeft iemand een antwoordt op de vraag van Swannie of heeft iemand de familie uitgezocht en in Duitsland linken gevonden met de Swanenvelders enz. van Utrecht?

Bij voorbaat alvast dank voor antwoord

Die Swanevelders het oorspronklik uit Duitsland gekom, met 'n groot variasie

in die spelling van die van bv. Zwanevelt(d), Schwaneveld, Schwanveld, von Swaneveld ens.

Ons Stamvader was Jan Jacob Swanevelder, van Utrecht in Nederland, maar het

vanaf Batavia na die Kaap gekom in 1783. Die deel voor sy koms en sy voorsate vreet aan my. Ek weet nie regtig waar en hoe om in Nederland en Duitsland te soek nie en advies sal baie waardeer word.

Wees vriendelik gegroet vanuit 'n nat Potchefstroom,

Swannie.

Dr. C.J. Swanevelder

• J.M Swaneveld

Hoi,

Ik heb geen idee hoe je zoiets nazoekt, aangezien er veel verschillenden spellings wijzes zijn en het onduidelijk is wie familie is met wie.

Zelf kom ik van de familie Von Swaneveld uit duitsland, het enige wat ik weet is dat mijn overgroot opa een keer een stamboom heeft uitgezocht, hierbij ontdekte hij dat wij een als lage adel familie in duitsland hebben gewoond en naar nederland zijn gevlucht.

mvg

J.M Swaneveld

• Frank Witschge

Hallo,

Ik was toevallig op de burgerlijsten van Utrecht aan het kijken, online, vanwege een bericht in dit forum; zie

http://www.den-braber.nl/vpnd/bronnen/ut/utrecht/utrecht_burgers_in_s1701-1730.pdf op pagina 6 (de laatste bladzijde van deze pdf).

Ik kwam daar toevallig een Jan Jurriaan Schwaneveldt tegen, geboortig van Straatsburg (nu in Frankrijk), die zich op 24 juli 1730 inschreef als burger van Utrecht, met zijn zoon Jan en dochter Margaretha Elisabeth.

Het leuke is dat dezelfde persoon waarschijnlijk staat vermeld op een VOC-reis naar Batavia in 1738 op

http://vocopvarenden.nationaalarchief.nl/detail.aspx?ID=834076 :

Detailgegevens:

Gegevens van Jan Jurriaan Swaanevelder uit Batavia

Datum indiensttreding: 05-11-1738

Datum uit dienst: 17-06-1766

Functie bij indiensttreding: Assistant

Reden uit dienst: Overleden

Uitgevaren met het schip: Strijen

Plaats of schip: Azie

Maandbrief: Nee Schuldbrief: Nee

Gegevens van de vaart

Schip: Strijen

Vertrek: 05-11-1738

Kamer: Amsterdam Kaap: 02-04-1739

20-04-1739

Inventarisnummer: 6076

Folio: 2 Aankomst: 19-07-1739

Batavia

Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of hij de vader /grootvader is van Jan Jacob; in ieder geval lijken de overgang van Schwaneveldt naar Swaanevelder bij een (zelfde?) Jan Jurriaan en de plaatsen Utrecht en Batavia wel in de goede richting te wijzen.

Met vriendelijke groet,

Frank Witschge

• Dik

J.M. Swaneveld en Frank namens Swannie en mij hartelijk dank voor de gegevens die zijn gegeven. De antwoorden staan zijn verstuurt op de mail naar Swannie (S.A.).

Mocht er meer info worden gevonden houden we ons natuurlijk aanbevolen.

vr.gr. Dik

• Dik

Baie dankie vir al die moeite. Daar kom nou rigting. Ek is seker dat die Jan

Juriaan Schwaneveldt die voorouer kan wees. Hierdie gegewens het my rasend van nuuskierigheid oor die antieke geskiedenis van die famielie, hoe die van ookal gespel word.

Vriendelke groete, ook aan die mense wat reageer het op jou nota. Baie

hartelike dank.

Swannie.

Dr. C.J. Swanevelder

Kampstr 178

Potchefstroom

2531

018 - 297 3316