Hallo,
Wie kan mij vertellen wat een “ontlastbrief” is??
Wat kan ik hierin zoal vinden?
groetjes
Marina
Hallo Marina
Een ontlastbrief is een schriftelijke verklaring, bij verhuizing naar een andere gemeente afgegeven namens de eerdere geboorte- of woonplaats. In de akte stelt de gemeente zich garant en verklaart zij dat ze in geval van armoede zal opkomen voor kosten van onderhoud van de aanvrager en diens gezin. In veel gevallen bevat de akte ook nog enkele regels over het (in dat geval meestal onbesproken) gedrag van de aanvrager.
Ontlastbrieven worden ook wel aangeduid met de naam borgbrief (ook: akte van cautie = borg) of akte van indemnisatie (= schadeloosstelling).
Retrieved from “http://genwiki.genealogie-limburg.net/limburg/index.php/Ontlastbrief”
Thea
Hallo Thea,
Bedankt voor je reaktie.
Mijn vraag is nu waarom een gemeente zich garant stelt bij eventuele armoede van de persoon als deze gaat verhuizen naar een andere gemeente?
Weet u wat hiervan een reden zou kunnen zijn waarom de voormalige gemeente dit doet voor een persoon/gezin die dan toch niet meer in die gemeente woont.
In ieder geval zal ik deze aktes toch eens gaan bekijken in het archief.
groetjes
Marina
Beste Marina;
Kortgeleden mocht ik een kopie van de stukken ontvangen van een erfdeling van mijn voordouders uit 1873. in de alinea voor ondertekening en notariel vaststelling staat daar : (beschrijving verdeling) “te hebben ontvangen en met elkaar te hebben ontvangen en verrekend daarvoor over en weer kwijting en ontlasting gevende zonder voorbehoud” Ik kan me voorstellen dat dergelijke zaken op schrift kunnen worden genoemd brief van ontlasting. Of te wel een verklaring dat iemand schuldloos is.
m.v.g. Rinus
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?