Luigia Cornelia Bert (Sardinie) tr L.J. Kock

• Heemkundekring Bergh

In 's-Heerenberg (Bergh) was enkele jaren woonachtig de arts Lambertus Joannes Kock, geboren 27-3-1832 te Oldenzaal. Volgens een aantekening in het bevolkingsregister is hij op 5-2-1863 getrouwd met Luigia Cornelia Bert, geboren 30-11-1839. Bij de geboorteplaats lijkt te staan “Rwalba Sardinie”. Welke plaats kan met Rwalba bedoeld zijn?

Op een forum staat dat zij in Bergh zou zijn geboren, maar dat is waarschijnlijk een verkeerde interpretatie van de gegevens van bevolkingsregisters op de site van Streekarchivariaat Achterhoek (SARA). Daar staat geen geboorteplaats genoemd, maar de gemeente waar het register betrekking op heeft.

• margreet

Hallo Heemkundekring,

Al u in maps.google.com Sardinie intypt, kunt u het hele eiland inzoomen tot er ook kleine gehuchtjes komen, die mogelijk samengetrokken zijn met de landstreek waarin of het dorp waarnaast liggen.

Want een Rwalda zag ik zo gauw niet, maar een samengesteld iets of klinkt naar zou misschien nog kunnen.

mvg margreet

• Heemkundekring Bergh

Bedankt voor reactie. We zullen eens aan het goog(e)len gaan en kijken of er iets op lijkt.

• Frank Witschge

Hallo,

In die tijd bestond het “Koninkrijk Sardinië” niet alleen uit het eiland Sardinië; ook Piemonte op het vasteland behoorde er toe; het kan dus bij voorbeeld om het stadje Alba in Piemonte gaan; ik zou het origineel moeten zien; Rwalba is onbestaanbaar in het Italiaans; de letter W wordt in het Italiaans sowieso alleen maar gebruikt voor buitenlandse (dus niet Italiaanse) (plaats)namen en woorden.

Dat kortweg Sardinië werd aangegeven als geboortestreek (met of zonder geboortedorp), ben ik ook tegengekomen bij huwelijksakten en vermeldingen in het bevolkingsregister van Italiaanse schoorsteenvegers in Amsterdam in de 19e eeuw, waaronder een van mijn betovergrootvaders. Zij kwamen vooral uit Druogno of Albogno in Piemonte (met namen als Margaroli, Ravelli, Andreoli, Bertina, Antonioli, Comaita etc.)

Met vriendelijke groet,

Frank Witschge

• Heemkundekring Bergh

Hartelijk dank voor het antwoord. Helaas mag er geen kopie gemaakt worden van bevolkingsregisters. We zullen de naam eens vergelijken met de namen op Sardinie en omgeving. (Dat kan alleen op woensdag en dus niet op Koninginnedag.)

• Albert de Haas

Geacht Forum,

Ik ben getrouwd met Danielle Kock, die een achterachterkleindochter van deze Lambertus Johannes Kock is. Bij het uitzoeken van haar kwartierstaat liep ik vast op deze Luigia Cornelia Bert, waarvan de voorgeschiedenis mij eveneens onbekend is. Ik zal binnen de famile weer gaan vragen en speuren… en als ik meer weet me weer melden.

mvg Albert de Haas

• Heemkundekring Bergh

Een paar dagen dit prikbord niet bekeken, daarom nu pas een reactie. De pagina van L.J. Kock is inderdaad nog niet volledig. Bij voorbaat dank voor aanvullingen op http://www.berghapedia.nl/index.php/Kock%2C_Lambertus_Joannes

• Ewan

Hoi allemaal,

Ik heb toevallig vrienden op Sardinie wonen. Ik zal eens vragen hoe het daar gaat met gegevens van voorouders, zodat jullie misschien verder kunnen komen. Ik garandeer echter niks, want mijn Italiaans is niet best, maar gelukkig kan ik redelijk met ze in het Engels communiceren.

Zodra mij duidelijk is geworden hoe het daar in zijn werk gaat zal ik jullie op de hoogte brengen.

vr.gr. Ewan.