betekenis achternaam

• Mar.

Wie kan me vertellen waar ik moet zijn voor de betekenis van een achternaam?

Het gaat om de naam: “van Woerkens”

Waar komt die naam vandaan? Wat is de betekenis?

Ik kan geen verband leggen met een plaats of een verbastering van een voornaam, maar wat is dan wel de betekenis?

Wie helpt?

Alvast héél erg bedankt.

Mar.

• Frank

Ik verwacht dat Van Woerkens een variant is op van Woerkom. Woerkom is de volksnaam voor Woudrichem (Noord-Brabant).

Het is dan een toponiem, oftewel een achternaam die afgeleid is van een plaatsnaam.

• Mar.

Hoi Frank,

Dat dacht ik dus eerst ook. Maar ik ben nu terug tot 1600 en ben nog geen afgeleiding naar van Woerkom tegengekomen. Ik heb dat idee dus laten varen, volgens mij zijn het twee verschillende namen. Ben wel de volgende varianten tegengekomen: Workens, Woukens, Woekens en Woerkus, allemaal met en zonder van ervoor. De naam van Woerkens komt begin 1600 inderdaad uit Brabant, maar dan uit Breda. Het blijft voor mij dan ook nog de vraag wat de betekenis van deze naam is. Maar wel bedankt voor je uitleg. groetjes, Mar.

• Frank

Toch acht ik de kans groot en bijna zaker dat het een herkomstnaam/toponiem is die verwijst naar Woudrichem. Ik zie op www.meertens.nl in de familienamen databank ook deze verwijzing. Je kunt Leendert Brouwer van het meertens instituut er eens op navragen (info@meertens.knaw.nl) of het streekarchief Land van Heusden en Altena (www.salha.nl)

Succes met de verdere speurtocht.

• Mar

Heb ik gedaan, nog geen antwoord gehad, even afwachten maar.

Ik laat het weten zodra ik het ontvangen heb.

Héél erg bedankt voor je hulp!

groetjes

Marianne

• Groenendijk

Wat is de betekenis van de achternaam: Groenendijk?

Danku!

Met vriendelijke groet,

mevrouw Groenendijk.

• Frank

Volgens www.meertens.nl:

Groenendijk is een afgeleide adresnaam (wonende op een groene dijk of mogelijk herkomst buurtschap Groenendijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Groenendijk_(buurtschap))

Zie voor genealogie ook http://www.parenteel.nl/groenendijk/index.html