Gezocht ouders van Louw Jans Vermaning

• simkos

In 1822 overleed Louw Jans Vermaning in Nieuwe Schoot (thans gelegen in de gemeente Heerenveen in de provincie Friesland. Hij overleed op 17 mei 1822 en werd aangegeven op 18 mei 1822 [BS. Schoterland 1822, B12. In Nieuwe Schoot woonde in nog een ongenummerd huis, nalatende zijn vrouw Pietje van der Meulen en zes kinderen. Helaas heeft de ambtenaar van de Burgelijke Stand in Schoterland niet zijn zijn ouders vermeld.

Om de genealogische puzzel van de familie)´s Vermaning te kunnen oplossen, ben ik geinteresseerd in zijn ouders alsmede de huwelijksdata van hem en Pietje van der Meulen

• Maikel Galama

Hoi Simkos,

het huwelijk lijkt niet in Friesland te hebben plaatsgevonden, evenmin zijn er geen dopen van de kinderen van Louw en Pietje te vinden.

Alles wijst in de richting van een doopsgezinde familie en dat maakt het er niet makkelijker op. De vraag van jou vergt dan ook wat meer onderzoek.

Om het de helpers wat makkelijker te maken zou je een gezinsoverzicht kunnen geven zodat niet iedereen alles zelf hoeft uit te zoeken. Via o.a. vernoemingen zouden de ouders gevonden kunnen worden.

Groetjes, Maikel

• Mary

Oudste kind ? geboren in: Mildam.

Huwelijksakte Schoterland, 1830

Man : Jan Louws Vermaning, oud 29 jaar, geboren te Mildam

Ouders: Louw Jans Vermaning en Pietje Martens van der Meulen

Vrouw : Geertje Wolters Jetten, oud 23 jaar, geboren te

Sintjohannesga

Ouders: Wolter Klazes Jetten en Trijntje Geerts

Datum : 16 mei 1830, akte nr. 30

Er zijn nog twee andere huwelijken van kinderen maar zijn later geboren.

Mildam viel onder Oudeschoot (ref) gem. Schoterland, maar zoals Maikel aangaf.

Jan Louws en zijn vrouw zullen waarschijnlijk tot de doopsgezinden hebben behoord.

Grappig verder dat in Mildam een huis is geweest met de naam Vermaning:

1816 Heerenveen, notaris W.B. Kool van Heerens

Koopakte

Betreft de verkoop van een huizinge nr 45, vanouds "De

Vermaning" genaamd te Mildam, koopsom fl. 350

- Roel Lammerts Brouwer te Mildam, verkoper

- Jan Nicolaas Veening te Mildam, koper

Bron:

Toegangsnr. : 26

Inventarisnr.: 55009

Repertoirenr.: 186 d.d. 10 mei 1816

Misschien leveren de huw. bijlagen nog extra informatie op?

Zowel bij Tresoar als bij het CBG te Den Haag te raadplgen.

Everardus

• Everardus

Ik schreef:

Er zijn nog twee andere huwelijken

moet staan:

er zijn nog andere huwelijken.

Gr.

Everardus

• Everardus

Dit zou het overl. geweest kunnen zijn van Pietje?

Overlijdensakte Schoterland, 1851

Aangiftedatum 23 december 1851, akte nr. 154

Pietje Martens van der Molen, overleden 23 december 1851,

vrouw

Oud 77 jaar, weduwe.

Misschien staat er een geboorteplaats in (buiten Friesland?) waar eventueel het huwelijk van haar en Louw Jans gesloten is?

Gr.

Everardus

• Maikel Galama

Hoi allemaal,

misschien een overbodige opmerking, misschien ook niet………..

Een vermaning is naast een familienaam ook de naam van het kerkgebouw van de doopsgezinde gemeente.

Groetjes, Maikel

• simkos

De vraagstelling was misschien wat te vaag. Maikel vroeg naar de kinderen.

Louw Jans Vermaning, geb. circa 1769 en overleden in Nieuwe Schoot in 1822 is gehuwd met Pietje van der Meulen (ook Molen genoemd), geb in Leeuwarden en overleden in 1851 in Rotsterhaule (gem. Schoterland).

Plaats van het huwelijk is mij niet bekend.

Kinderen:

1. Louw Jans Vermaning, geb. 1799/1800, gehuwd 1830 met Geertje Wolters Jetten. Uit dit huwelijk zijn mij 8 kinderen bekend. Hij woonde bij de volkstelling in 1840 in Rotsterhaule huisnr. 30.

2.Marten Louws Vermaning, geb 1804 te Heerenveen (gem. Aenwirden), gehuwd met in 1830 met Ynske Pieters de Jong, geb, te St Johannesga in 1810. Uit dit huwelijk zijn mij 5 kinderen bekend.

3 Tjerk Louws Vermaning, geb. 1807, gehuwd in 1835 met Klaaske Klazes Bos, geb 1812. Uit dit huwelijk zijn mij 3 kinderen bekend.

4. Aaltje Louws Vermaning, geb. 1809, verdronken te Rotsterhaule in op 27 april 1826.

5. Marike Lourensis Vermaning, geb. 28 juli 1811, geregistreerd 31 de 1811, gehuwd in 1844 met Pieter Kooiker, geb. 1818 te Joure.

6 Anne Louws Vermaning, geb. 1816 - geboorteakte heb ik niet kunnen vinden- overleden in Rottum op 25 januari 1830.

De huwelijkse bijlagen van deze huwelijken vermelden nimmer wie de ouders waren van Louws Jans Vermaning.

De naamgeving wijst in de richting van de Doopsgezinden. Verder staan er vele Vermaningen in Friesland. In welke vermaning heeft deze familie gewoond.

Ik hoop een kleine aantekening van Louw Jans, 1769-1822 als getuige bij een notariele akte of een grechtelijke verhandeling, waarbij zijn geboorteplaats en nog meer vreugde als daarin ook zijn ouders genoemd.

simkos

• Everardus

Simos,

Niet wat je vraagt, maar heb je deze doopdatum al?

Naam kind: Pietie van der Meulen

Naam vader: Marten van der Meulen

Naam moeder: Maryke Jans

Geboortedatum: 26-04-1775

Doopdatum: 10-05-1775

Opmerkingen: JK

Everardus

• Everardus

Simkos,

Even een kleine correctie op jouw bericht van 22.21 uur.

Kind 1 moet zijn Jan Louws Vermaning enz.

Ik heb de doop van Pietie Martens van der Meulen vermeld, om mogelijke ouders van Louw te kunnen traceren.

De naam Marike/Maryke valt dus af als naam voor zijn moeder.

Zou dus kunnen zijn Jan X Aaltje ?

Gr.

Everardus

• Tukkergirl

goedemorgen..

Dank zij de tip van Everardus, dient zich een kandidaat aan .

Suczeven