Gezocht ouders van Louw Jans Vermaning

• Maikel Galama

Hoi allemaal,

onderstaande ouders gooien hoge ogen:

Schoterland, huwelijken 1757

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 januari 1757 in Heerenveen

Man : Jan Tjerks afkomstig van Heerenveen

Vrouw : Aaltje Arents afkomstig van Heerenveen

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)

Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen 1743-1811

Inventarisnr.: 599

Thea, bedoelde je deze kandidaat ?

Groetjes, Maikel

• Maikel Galama

Hoi allemaal,

om het spannend te houden heb ik nog een ‘'hoge ogen gooiend’' echtpaar:

Leeuwarden, huwelijken 1766

Vermelding: Ondertrouw op 23 augustus 1766

Man : Jan Tjerks afkomstig van Rottevalle

Vrouw : Aaltie Lourens afkomstig van Leeuwarden

Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1762-1775

Inventarisnr.: 912

Leeuwarden, huwelijken 1766

Vermelding: Attestatie afgegeven op 7 september 1766

Vrouw : Aaltie Lourens afkomstig van Leeuwarden

Opmerking : met attestatie naar Rottevalle

Smallingerland, huwelijken 1766

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 september 1766 in Rottevalle

Vrouw : Aeltjie Louwerens afkomstig van Leeuwarden

Opmerking : met attestatie van Drachten

Trouwregister Hervormde gemeente Rottevalle 1724-1811

Inventarisnr.: 630

Welk echtpaar het ook is, van beide heb ik nog geen dopen gevonden. Ik hoop dat iemand het juiste echtpaar kan aanwijzen. Samen zijn we (naar mijn mening) in ieder geval al dicht bij de oplossing gekomen………

Dat er nog meer echtparen als ouders van Louw / Laurens Jans Vermaning in aanmerking kunnen komen lijkt me niet waarschijnlijk.

Groetjes, Maikel

• Everardus

Hoi Maikel,

Wat een samenwerking weer!

Jan Tjerks en Aaltje Louwerens past ook m.i. prima in het totale beeld van vernoemingen.

Ook nu blijkt weer, hoe belngrijk het is, om alle kinderen in een vraag mee te nemen als ze bekend zijn.

Gr.

Everardus

• simkos

Evardus, bedankt voor deze opmerking.

Ik had niet gevraagd om deze doopdata van Pietie van der Meulen, omdat stilzwijgend had aangenomen, dat zij doopsgezind zou zijn. Met jouw doopgegeven, heb ik via Tresoar, het huwelijk van haar ouders en ook nog drie andere kinderen van dit gezin getraceerd. Deze constatering maakt ook duidelijk dat huwelijk van Louw Jans Vermaning en Pietie van der Meulen, waarschijnlijk alleen voor het gerecht gesloten is en ook niet bij de registratie van de Hervormde kerk (trouwboeken) gemeld is. De Franse Vrijheid gaf daartoe ook in kleinere plaatsen vanaf circa 1795 de gelegenheid om voor het Gerecht te trouwen. Hoe is bewaring van de archiefbescheiden van deze Gerechtelijk gesloten huwelijken geweest. Dit blijft voor mij een vraagteken.

Simkos.

• simkos

Beste Maikel,

Je bent met je onderzoek verder gegaan. Een deel van de door jou verzamelde informatie was, maar niet zo uitgebreid was mij bekend, alleen jij hebt mij nog meer bronnen verschaft. Mijn dank hiervoor.

In de uitwerking van de genealogie met namen Vermaning en Vermanje vergt nog wel enig tijd. De structuur van de eerste generaties is mij geheel duidelijk.

De voorlopige conclusie is dat alle naamsdragers Vermaning of Vermanje in Nederland alle afstammen van het echtpaar Jan Tjerks Vermanje en Aeltie Lourens.

Simkos.

• Everardus

Beste Simkos,

In Friesland kwam het in de 18e en 19e eeuw vele malen voor, dat er als man en vrouw werd geleefd zonder dat er een huwelijk was gesloten.

Ook voor 1795 werd er in Nederland voor het gerecht gehuwd om het ref. huwelijk te ontwijken als men een ander geloof had. Denk hierbij aan; voor schout en schepenen.

Verleden week heb ik nog een relatie gehad in de tweede helft van de 19e eeuw, waaruit diverse kinderen zijn geboren en kunnen bewijzen dat man en vrouw niet waren gehuwd, maar wel samen leefden.

In Smallingerland ben ik in de 18e eeuw diverse relaties tegengekomen waaruit kinderen zijn geboren en waren niet gehuwd.

Vele natuurlijke kinderen geboren in de 18e eeuw werden niet gedoopt en dat is mij gebleken uit verklaringen voor de Vrederechter indien na 1811 werd gehuwd.

Verder heb ik nog even in de speciekohieren gekeken van Schoterland.

Als beginner werd Louw Jans kohier Oudeschoot 1791 plaatsnr. 45 vermeld, in 1795 naar 22 te Mildam, 1796 naar 32, 1798 naar nummer 45 en vertrokken in 1800, vermeld staat afgebroken.

Volgens huw.bijlage is Jan Louwsz. Vermaning in aug. 1800 te Mildam geboren, dus kort daarna zal Louw Jans met kind en vrouw zijn verhuisd naar Heerenveen.

In aug. 1803 zou aldaar Marten zijn geboren.

Tjerk wordt vermeld in de bijlage: Geboren aug. 1805.

Hoeveel de verklaringen waard zijn?

Iedere keer verschijnt ook moeder als getuige op de proppen, maar het is wel erg toevallig dat steeds de kinderen in augustus zijn geboren.

Succes verder met de geschiedenschrijving van het geslacht Vermaning.

Gr.

Everardus Rollema

• margreet

Hoi allen,

Wat er bewaard is kun je nakijken in de DTBL-inventaris.

Ook te bereiken via:

http://www.tresoar.nl/hulpbronnen.htm

Van sommige regio's zijn wel de hele oude bewaard, maar missen de gerechthuwelijken tegen 1800. Ik weet even niet hoe het hier is.

mvg margreet

• simkos

Beste Everardus,

Met dank en toevoeging van die informatie over Louw Jans uit de speciekohieren. Jan Tjerks Vermanje preekte volgens Steven Blaupot ten Cate op 24 december 1791 voor het laatst in Mildam en vertrek naar de Doopsgezinde gemeente Den Horn In Groningen. Jan Tjerks Vermanje preekte wel, maar kon niet schrijven.

Dus het huwelijk kan wel in de Vermanje gesloten, maar werd niet geregistreerd.

Op het Groningse platteland wilden bepaalde kerkvoogden van een hervormde kerk, niet meewerken aan de franse maatregelen en verborgen het kerkeboek in de hooiberg. Het is er nooit meer uitgekomen. Van die gemeente zijn later neergeschreven gegevens DTB. vanaf ongeveer 1795 aanwezig.

Louw Jans ging niet met gezin mee en moest dus zelf een onderkomen zoeken.

Deze genealogie vormt een onderdeel van mijn onderzoek naar het woord: Vermaning, formanje of Vermanje. Het woord vermanen in al zijn betekenissen.

Jij verwondert je een beetje over geboren in augustus. Denk een eens de periode van 9 maanden, groeitijd van een baby. Zijn ze verwekt in de buurt van Kerstmis, dan waren de meeste vaders thuis.

Als vader van huis om de kost te verdienen, dan kreeg hij geen verlof om de geboorte te zijn. In een boek van den Doolard of een boek van Anne de Vries, wordt verhaald dat de vrouw haar kind baarde op de rand van de akker. Hierdoor moeten wij met de weinig aantekeningen, die vermeld zijn, een sluiten verhaal te vertellen.Vandaar deze vraag op het prikbord gesteld. Met dank aan allen die hieraan hebben mee gewerkt.

Simkos

• Thijs Veenstra

Goede middag, ik heb even meegelift met jullie samen i.v.m. de familie Vermanje. Ik ben thijs Veenstra en sinds een aantal jaren bezig on de stamboom van de Vermanje- Vermaning en ook deze hoort erbij Vermanen. En natuurlijk heb ik en paar vragen aan jullie waarbij jullie mij mischien kunnen helpen, het volgende:

Ik zoek de geboorte datum van Jan Tjerk Vermanje 1743 ? hij was getrouwd met Aaltie Lourens ( van Timmeren) Aaltie is geboren in Leeuwarden 1743?. Dan zoek ik nog de geboortedatums van, Louw Jans 1769 Mildam ? Janke Jans 1773, Klaaske Jans 1785, Fenne Jans 1789 en Auke Jans deze is 28-12-1822 te Kolham (Slochteren) overleden, misschien hebben jullie wat voor mij,

Alvast bedankt,

met vriendelijke groet,

thijs veenstra

• simkos

Beste Thijs,

Als je discussie gevolgd hebt, moet het jou zijn opgevallen dat er geen exacte geboortedata vermeld zijn. Die heb ik tot heden ook niet aangetroffen.

Het enige wat ik nu kan zeggen het 1 familie is, die de namen Vermanje of Vermaning hebben aangenomen. De enige bron die mij ter beschikking staat ne jou zijn de gegevens uit de burgerlijke Stand, bestaande uit geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten van de diverse gemeenten in Friesland en Groningen. Let op de huwelijkse bijlagen - stukken die de as. bruid en bruidegom moesten inleveren, alvorens de ambtenaar van de burgerlijk stand bereid de officiele trouwakte op te maken. Andere bronnen heb ik tot nu toe nauwelijks kunnen vinden.

Simkos