Cryptische vraag !

• Jantien

Situatie:

Jan Jansen zijn dochter: NN Jansen, deze huwt

Piet Pietersen

Vraag: als Piet Pietersen trouwt met mevrouw Jansen, er is geen voornaam bekent van mevrouw Jansen en geen geboorteplaats, hoe aannemelijk is het dan dat Jan Jansen de vader is van de naamloze dochter.

Het lijkt wel een cryptische vraag, maar heb wel degelijk zo'n situatie aangetroffen in een genealogie.

Let even niet op de namen, deze zijn gefingeerd.

Jantien

• Tukkergirl

Jantien , weet jij het overlijden van NN Jansen

wordt daar genoemd, echtgenote van Piet Pietersen .

MIsschien dat daar de voornaam wordt genoemd.

of bij geboorte/trouwen/overlijden van de eventuele kinderen.

ik denk zelf dat je anders niet verder kunt komen dan het woordje vermoedelijk dochter van Jan Jansen .

Thea

• Jantien

Hoi Thea,

Het overlijden van NN Jansen is niet bekend evenals de doop/geboortedatum van haar man niet. De namen zijn aangetroffen in de trouwgegevens van één van de kinderen van Jansen-Pietersen. Voor mij is het niet aannemelijk dat Jan Jansen de vader is van NN. Volgens mij werkelijk nergens op gebaseerd.

het lijkt inderdaad net een cryptogram….maar ja je komt wel eens hele gekke dingen tegen, toch ?

• johnny 1947

Hoi,

Misschien overbodig, maar hoeveel kinderen zijn er van de beste man geboren?

En dan welke kinderen zijn getrouwd en daarna welke kinderen hebben kinderen gekregen?

Nou een lijst om na te pluizen en dan kom je bij welke kinderen zijn overleden en waar en wanneer?

Dan de volgende vraag hoe heten de kinderen, vernoemingen waren toen heel gewoon.

Nou heel wat om na te zoeken, maar het komt echt wel goed hoor,

Vriendelijke groet,

Carla

• adriaan

Om de verwarring nog iets groter te maken is Weet je zeker dat NN getrouwd is!! Meestal wordt NN gebruikt voor een doodgeboren kind dat alsnog wordt gedoopt.

Maar nog belangrijker is dingen niet uit hun verband te @!#$ en als Item te plaatsen. Eerst onderzoek en dan pas roepen.

• Jantien

NN is wel degelijk getrouwd. Verder geen gegevens bekent. Dus inderdaad eerst onderzoek en dan pas publiceren.

Genoemde gegevens zijn dus wel in deze context aangetroffen in een stamboom en het leek mij heel erg vreemd dat dit correct is.

• Toine

Jantien,

Waarom geef je de echte namen en data niet zodat anderen kunnen meekijken en zoeken. De vraag is al cryptisch en wordt nog crytischer doordat de namen niet echt zijn.

groet

Toine

• Henna

KIjk eens naar de namen van de kinderen uit het huwelijk NN Jansen-Pietersen. Misschien zijn ze vermoemd naar opa en/of oma. Het geeft geen zekerheid, maar misschien geeft het wel een aanwijzing.

Groetjes Henna

• Annemarie Verburg

Ik ken uiteraard niet de gegeven situatie maar ik kan me voorstellen dat Piet Pietersen wordt genoemd in bijvoorbeeld een uitkoopacte van een erfenis als volgt:

Klaas Jansen, Piet Jansen, Piet Pietersen uit naam van zijn vrouw, allen kinderen en erfgenamen van Jan Jansen en Marietje Willems. (Alle namen even als voorbeeld)

Deze formulering kom je veel tegen in 16e/17e eeuwse rechterlijke acten.

Je weet dan dus wel dat Piet Pietersen was getrouwd met een dochter van Jan Jansen en Marietje Willems, maar haar voornaam ken je niet. Die moet dan uit andere bronnen blijken.

Uiteraard is het erg prettig als je er achter kunt komen waar de relatie van Piet Pietersen en de dochter van Jan Jansen op gebaseerd is, maar het hoeft dus niet persé op voorhand onbetrouwbaar te zijn!