betekenis achternaam

• Jerry N. J. Vondeling

Maar zo'n reactie was vast niet je bedoeling..

Even googlend met de woorden “oorsprong” en “Overheul” dan zie je op de eerste pagina boven aan direct al een verwijzing staan.

De genoemde website geeft ons de volgende gegevens:

De naam is door de eeuwen als volgt tot stand gekomen:

Eerst Le Heulle/Heuli, van der Heul, Verheul, tot slot Overheul.

De namen Verheul en van der Heul komen ook nog veelvuldig voor.

Uit bovenstaande blijkt dat de naam niet echt oud is maar herleid is uit andere namen die ook voorkomen.

Het gevolg is dat het bijna onmogelijk is om het geslacht terug te herleiden van ver voor 1700.

Wel blijkt uit het stukje hierboven, dat de naam voornamelijk in de streek rond Herwijnen en Hellouw een rol speelt.

Tevens staat op genoemde site ook een stamboom uitgewerkt

De naam le Heulle klinkt franstalig, België is voor een deel Franstalig. We zagen dat de naam verbasterde tot van (der) Heul met één L

Zoeken we nu op Google op Heule dan vinden we op wikipedia dat Heule een een dorp is in de Belgische provincie West-Vlaanderen. Het is een deelgemeente van de stad Kortrijk.

Al eerder vonden we dat familie namen afkomstig konden zijn van beroep, streek, of woonplaats.

Wellicht komt de familie Overheul van Oorsprong uit (de omgeving van) Heule?

Groeten,

Jerry

• saartje

ik wil vragen wat mijn achternaam betekent (fleugers).

weet iemand van jullie het?

:)-D

• lijtmaer

Kan iemand helpen bij het situeren van de achternaam Lijtmaer?

Hartelijk dank

Dirk

• tessa

u betekenis van u achternaam is `Jahweh is genadig'

• indyra

wat betekend mijn achternaam liefhebber

• Jolante Martens

X(:)-D

ik wil weten wat mijn naam betekent Jolante Martens

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Jolanda,

Heb je al eens gekeken in het familienamen woordenboek waarnaar eerder in dit onderwerp verwezen wordt?

Onder de M vind je daar;

Maarten(s), -ense, Maerten(s), -ins, Marten(sen), Martin(s), -yn, -ijn, -ein, -eyn,

-eijn, -ing, -insen, -insse, Martin, Mertin, Me(e)rten(s), Mertes, -us, Me(e)rt(s), Meerte, Meirt(e), Meets, Martinus(sen), Martinis(sen), Marthunussen, Demart(a)in

Patroniem afgeleid van de Latijnse voornaam Martinus. Martein is een variant van de Franse voornaam Martin.

Een patroniem wil zeggen dat iemand vernoemd is, dus wellicht was er eerder in jouw stamboom een Marten, Maarten of Martin geweest wiens zoon werd vernoemd.

Bijvoorbeeld een zoon wordt van de voornaam Jan genoemd, maar hij was de zoon van Marten, dan kreeg je dus Jan Martens(zoon) - Jan zoon, van Marten)

Overigens is de betekenis van de naam Marten, Maarten of Martin De kleine krijgshaftige

Wellicht heb je hier iets aan.

Groeten,

Jerry

(Ik zag dat ik dit bericht verkeerd gepost heb, het hoort hier onder)

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Jolanda,

Ik had mijn reactie helaas fout gepost,

Mijn reactie vind je hier (klik op de link)

Groet,

Jerry

• Roni

Hallo ik heet roni brusse en ik wil graag weten wat Brusse betekent kunt u mij helpen?

• Jerry N. J. Vondeling

Roni,

Als we kijken in een stamboom van de familie Brusse vinden we een Grietje Brusse die leefde van 1789 tot 1846. Haar grootouders waren Barend Brusse en Grietje Brussel.

Ik denk zelf dat de betekenis van de namen Brusse en Brussel niet zover uit elkaar ligt. Kijken we dan naar het familienamen woordenboek dan vinden we daar niet de naam Brusse, maar wel de naam Brussel;

Brussel

Plaats uit het Germaanse broka + sali.

Broka betekend moerassig gebied

Sali betekend uit één ruimte bestaand huis

Misschien had één van je voorouders een klein huisje, bestaand uit één ruimte dat bij een moerassig gebied stond?

Of zijn verre voorouders afkomstig uit Brussel?

Wie zal het zeggen?..