betekenis achternaam

• De Roock

Hallo,

Ik heb voor het school een spreekbeurt waarin ik mijn voornaam en achternaam moet verklaren.

Mijn voornaam weet ik al maar mijn achternaam vind ik niet op de sites die ondertussen al zijn geschreven.

Kan iemand mij vertellen wat De Roock betekend???

grtjs

• baan

Wie weet de betekenis van mijn achternaam?:)-D

• M.

Hallo,

Ik ben een meisje van 13 jaar.

Ik moet dingen over mijn achternaam vinden voor school, maar ik kan niks vinden.

Ik zou heel graag wat meer over mijn achternaam willen weten.

Mijn achternaam is:

Lawrence

Bedankt voor uw moeite.

Gr.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste M. Lawrence,

Even zoekende op het internet met de woorden “Familie geschiedenis Lawrence”

kwam ik uit op deze site: Lawrencefamhis Of voluit Lawrence family history.

Kort en bondig staat er het volgende:

Lawrence wordt afgeleid van het Latijnse Laurus of Laurentius. Aan deze naam zijn diverse betekenissen gegeven waaronder „als een laurierboom“ en „bekroond met bloeiende laurier,“ allebei impliceren die dat de eigenaar van de naam succesvol was.

De variaties van de naam zijn Laurence en Lawrance. Lawrence is de meest moderne spelling van de naam. In oude Engelse verslagen is Lawrence ook gevonden gespeld als Laurens of Laurenz, de Franse spelling, erop wijzend dat de familieoorsprong van de Normandiërs kan geweest zijn die binnenvielen en Engeland in de Elfde Eeuw veroverden. In koloniale verslagen, worden alle drie spellingen evenals andere variaties zoals Larrance afhankelijk van de persoon die het verslag schrijft.

Het is niet ongebruikelijk om diverse spellingen te vinden verwijzend naar het zelfde individu.

De voorouders van de families van Lawrence in Amerika kunnen eigenlijk in verschillende landen worden gevonden. Eens in Amerika namen hun achternamen de gemeenschappelijkere spelling van Lawrence over. Deze omvatten de vroegere Franse namen Laurens en Laurenz, Spaanse Lorenzo, en Duitse Lorrentz.

De eerste drager van de naam is Laurentius, de belangrijkste diaken van Paus Sixtus II, Bischop A.D. van Rome in 258 Laurentius ook in gekend als St. Lawrence, de Martelaar. Hij werd overweldigd met zorg toen de Paus Sixus aan dood werd veroordeeld. Extatisch toen Sixus voorspelde dat hij hem in drie dagen zou volgen, verkocht hij veel van het bezit van de Kerk en schonk het geld aan de armen. Toen prefect van Rome zijn actie vernam, had hij Lawrence dat voor hem wordt gebracht en eiste de schatten van alle Kerk. Lawrence wees toen erop dat hij drie dagen nodig zou hebben om hen te verzamelen en voorstelde blinden, verlamden, de armen, de wezen, en andere onvoortuinlijken aan prefect en vertelde hem dat zij de schatten van de Kerk waren. Dit maakte prefect razend, en hij liet Lawrence vastbinden op een roodgloeiend rooster. Lawrence droeg de ondraaglijke pijn met ongelooflijke berusting en in het midden van zijn kwelling droeg de beul op om hem om te draaien, aangezien hij genoeg aan één kant werd geroosterd. Volgens Prudentius, leidden zijn dood en voorbeeld tot de omzetting van Rome en signaleerden het eind van heidendom in de stad.

Eerste met de naam in Engeland was Lawrence de Monnik, die gezonden was naar Groot-Brittannië was om de eilandbewoners tot het Christendom te bekeren in 916 A.D.

Volgens sommige vroegere de 19de eeuwse onderzoekers, is de eerste voorvader van Lawrences van wie de familie absoluut kan worden gevonden de Heer Robert Lawrence die Richard Leeuwenhart in de kruistochten naar het Heilige Land begeleidde. Hij was de eerste om de bannier van de kruistochten in Palestina tijdens de belegering van Acre in 1191 A.D. te planten. Hiervoor was hij tot ridder geslagen door de Heer Robert van Huize Ashton en kreeg hij zijn familiewapen, „Arg. een dwars raguly Gu.“ Dit geslacht is verspreid in vele van de familiegeschiedenisboeken van Lawrence die zijn geschreven.

Schuyler Lawrence spreekt dit geslacht in zijn onderzoek tegen. Volgens Schuyler, viel de Huize Ashton niet in de handen van Lawrences tot ongeveer 100 later jaar, wanneer de achternaam van Lawrence in gebruik kwam. De eerste om de achternaam Lawrence te gebruiken en Huize Ashton te bezetten was John Lawrence.

Een proces vermeldt op dat ogenblik de eerste drie generaties van John's voorvaderen als Lawrence DE Lancaster (waaruit de achternaam) wordt afgeleid, Thomas DE Lancaster, en Roger DE Lancaster. Of de eerste persoon die in dit proces vermeld is Roger DE Lancaster is, verwant of nakomeling van deze Robert DE Lancaster, is onbekend. Het onderzoek van de Geschiedenis van Victoria van Lancashire schijnt om de bevindingen van Schuyler te substantiëren.

Overigens komt de naam Laurentius wel voor in het familienamen woordenboek.

Groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Beste de Roock,

Op de website van de familie Rook (hier te vinden) kwam ik het volgende tegen:

De herkomst van de achternaam Rook kan nog niet bewezen worden. Wel bestaat het vermoeden dat die afgeleid is uit de steenindustrie. En gezien het feit dat Jan Maertensz Roock in 1600 al steenbakker was, is dat vermoeden zeker niet ongegrond.

Wellicht was en is de familie De Roock verwant aan de familie Rook.

Misschien kunnen ze je op de site verder helpen.

Groeten,

Jerry

• Marie

Hallo ,

Weten julie Mss wat mijn achternaam betekend?

Ik bn er heel geïnteresseerd in !

'Van de Merlen'

de -> kleine ‘d’

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Marie,

Een stukje verder naar onderen op dit topic staat een link naar het familienamen woordenboek. (zie hier)

Als je daarin zoekt vind je dat je bij de achternaam van de Merlen wordt doorverwezen naar de naam Mergel

dan zie je daar dat de naam Mergel op de volgende manieren is verbasterd: Mergel(e) Van de (n), Van der Mergel, Van de Merghel, van de Merlen

Zoals ik eerder al eens had gevonden en geschreven waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, van hun beroep, of zijn afgeleid van de naam van hun vader.

Deze naam is een familienaam naar woon- of werkplaats: Mergel: mergelput. Wellicht komt de familie uit Limburg uit een streek genaam Mergelland. Of waren je voorouders werkzaam in de mergelwinning dat vooral gebruikt werd als bouwmateriaal of verwerking tot cement. Bekende Nederlandse mergelgroeven zijn de “grotten” van Valkenburg en de “grotten” van de Sint Pietersberg.

Jerry

• Raymond

Hoi Jerry,

ik zoek ook naar de betekenis van mijn achternaam. Het is verbasterd naar Kuijl, als ik terugga in de geschiedennis kom ik uit op Kuijlenborg/ van Cuijlenborg. Ik heb zelf het idee dat dit leidt naar de plaats Culemborg maar weet natuurlijk niet of dit klopt. Ik loop ook vast rond 1700, ik zou evt dan misschien verder kunnen komen.

Hoor graag van je.

mvg.

Raymond.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Raymond,

Hoe ben je in de geschiedenis op Kuijlenberg gekomen? Het is inderdaad mogelijk dat dit een verbastering is van Kuijlenberg. Als ik kijk in het woordenboek dan kom ik onder andere de naam (Ver)kuil tegen, dus ook kan de familienaam zijn oorsprong vinden uit de plaatsnaam Kuil. Kuil in Belsele (Oost-Vlaanderen), of Kuilen in Genk (Limburg).

In het dorp Oudshoorn is zelfs een “Huize Kuylenberg” dat al in 1354 genoemd wordt.

Echter de meeste familie namen onstaan pas in de tijd van Napoleon in 1811

De meeste verwijzingen naar, mogelijke, betekenissen van de familienamen heb ik slechts gevonden door te speuren op het internet. Dus ook ik zal, zoals de meeste vraagstellers hier, naar de antwoorden moeten zoeken. Dus ik zal niet zeggen dat ik je kan helpen, maar ik kan het altijd proberen.

Groeten,

Jerry

• Raymond

Hoi Jerry,

via wat zoekwerk kwam ik op genealogieonline. Daar komt ineens een vader met als achternaam Kuijl en tussen haakjes van Cuijlenborg vervolgens, verder terug, Kuijlenborg. Het is dus geen ‘-berg’ maar ‘-borg’.

mvg.

Raymond.