betekenis achternaam

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Raymond,

Ik heb even gekeken op genealogie online (zie hier), Misschien zijn deze gegevens de gegevens waar je naar verwijst, maar daar kom je op gegeven moment de dochter Elisabeth Johanna van Kuijlenborg tegen. (21 07 1846 - 05 09 1846)

Zij is de dochter van Marinus van Cuijlenborg (1809 - 1890)

en de kleindochter van Hendrik van Cuilenborg (1776 - <1837)

Als we dan kijken naar de kinderen van Hendrik van Cuilenborg dan zie je dat ook daar al een verbastering in de naam voorkomt: zij noemen zich Cuijlenborg, Cuilenborg, en Culenborg.

Deze familie is afkomstig uit (de omgeving van) Buren.

Overigens moet Hendrik van Cuilenborg volgens deze gegevens vóór 1837 zijn overleden. In Genlias staat een overlijdens akte van een Hendrik Cuilenborg, overleden te Buren 4 augustus 1825. Helaas zijn er geen ouders bekend/genoemd.

Hoe verder je terugkomt in de tijd des te moeilijker het wordt de gegevens van 1600 zijn vaak afkomstig uit doop-, begraaf- en andere kerkelijke boeken.

Dus dan gaan we op zoek naar het trouwboek van Buren.

In dit gereformeerd trouwboek van Buren, uit het jaar 1639, zien we dat op 3 - 17 november (ondertrouw en huwelijk) 1639 vermeld worden:

Theunis Huijgen, attestatie van Kuilenburg, J.M.(jonge man) van Culemborgh, en Barber Otten, J.D.(jonge dochter), geboren alhier (Buren?), wonende tot Culemborgh.

Culemborgh wordt dus ook als streek aangemerkt. Kijken we dan naar Gelderland omstreeks 1700 dan zien we dat Gelderland is opgedeeld in kwartieren welke weer onderverdeeld zijn. In 1773 kom je dan tegen:

Als aanhangzel van Gelderland kan men hier de beide Graafschappen Buren en Kuilenburg plaatsen, schoon ze eigentlyk niet tot gelderland, gelyk ook niet tot Holland behoren, maar tusschen beide leggen.

Het Graafschap Buren heeft:

de stad Buren

de dorpen:

Arichem, Buur-Malsen, Tricht, Ast, Zoelmond of Sermond, Beusichem of Beusekom.

Het Graafschap Kuilenburg heeft:

de stad Kuilenburg of Culemburg

de dorpen:

Everdingen, Zyderveld, nevens het Buurtschap Goldberdingen.

Buren en Kuilenburg/Culemburg hebben veel met elkaar te doen gehad en in de stad of het graafschap Kuilenburg/Culemburg kan inderdaad de oorsprong van de familienaam liggen Zoals ik eerder al eens had gevonden en geschreven waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, dat schijnt dus ook hier het geval te zijn.

Helaas heb ik in de (RK) doop- en trouwboeken van Buren van 1638 - 1669 geen familie Cuijlenborg gevonden. Ook in de begraafboeken van 1636 - 1762 (hier) kom ik de naam niet tegen.

Dus, of de naam zal later aangenomen zijn, of de familie is wellicht van elders afkomstig. (wellicht (graafschap) Culemburg ?)

Uiteraard heb ik geen idee of, en hoe dit in jouw genealogie zou passen omdat ik daar geen gegevens van weet.

groeten,

Jerry

• Raymond

Hoi Jerry,

dank voor je uitvoerige antwoord. Ik ga ermee aan de slag en hou je op de hoogte;)

mvg.

Raymond

• Bloupot

ik wil weten wat mijn achternaam vandaan komt

• Alma Botic

Wat betekenen mijn voornaam : Alma en mijn achternaam:Botic

ik weet uit welk land ik kom ik kom ut bosnie

Doei

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Alma,

De betekenis van je voornaam is hier te vinden

Alma betekend Mild, goedgeefs

Wat betreft de naam Botic, Het kan zijn dat de naam afkomstig is uit de omgeving van de rivier de Botic, 7 kilometer van Praag. Misschien dat je voorouders uit deze streek komen?

Als we kijken in het familienamen woordenboek, dan zie je dat een bijna gelijke naam

Botin, dan zien we dat dat een verkorting is van een Romaanse vorm van een Germaanse naam Berth wat schitterend betekend

Of dit ook opgaat voor Bosnische namen is mij niet bekend.

• niglisa

ik wil graag weten wat ommen betekent

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Niglisa,

kijkende in het familienamen woordenboek, dan kan ik twee betekenissen bedenken,

1; Wellicht is Ommen een verkorting van Ommegang/Ommeganck In dat geval heeft het de volgende betekenis:

Naam uit de plaatsnaam Ommegang: d.i. de weg waar de ommegang of de processie langs komt.

2 Meer voor de hand liggend lijkt het mij dat het een verbastering is van Omen. In het bovengenoemd woordenboek wordt vermeld dat het een patroniem, knuffelvorm van de Germaanse voornaam Omaar (Aud-mer) is. Deze heeft als betekenis de volgende:

Aud; bezit, rijkdom, erfgoed

Mer: roem, beroemd, paard

Spelende met deze betekenissen kun je vele betekenissen maken.

Of deze uitleg ook voor jullie familie naam Ommen geldt kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Beste,

Een volledige betekenis kan zo één twee drie niet vinden, maar wat een mogelijkheid is is je achternaam op te breken in twee delen

dus Blou - pot. Kijk je naar de naam Blou dan vind je in het familienamen woorden boek de volgende betekenis:

Blau(e) (de), (de) Blouw(e), Den Blaa(a)uwen, (de) Blaauw, De Blau, Debla, Deblauve, Blave: Bijnaam naar de “blauwe”, bleke huidskleur..

Kijken we dan vervolgens naar de naam Pot dan vinden we: Pot (de), (de) Podt, Pott, Pots, Poe(d)ts met de betekenis: Huisnaam of bijnaam/beroepsbijnaam van de pottenbakker, de potgieter of ketellapper.

Was een van je voorouders een pottenbakker, potgieter of ketellaper, maar had hij ondanks het mogelijke beroep van pottenbakker bij de oven toch een bleke (blauwe) huid? De Blauwpot of Bloupot.

Dat is één mogelijke verklaring.

Pot zou ook nog een verkorting kunnen zijn van Poot, Had een voorouder een klam, bleek been, een blauwe poot?

maar Poot kan ook een verkorting zijn van de Poo(r)ter

Poorter:: poorter, stedeling met stadsrechten, met poortersrechten.

Een bleke stedeling met stads- of poortersrechten zou dus wellicht de Blauwe Poorter / BlauPoot / Bloupot kunnen zijn.

Po(o)ter: Familienaam uit het Middelnederlandse poten, poeten: planten, enten. Beroepsnaam.

En zo zou je alle kanten op kunnen. Of de juiste verklaring erbij zit, dat kan ik je helaas niet met zekerheid zeggen.

Groeten,

Jerry

• Anton Righart

Kan iemand mij vertellen wat de achternaam Righart re is een variant van die naam dat ontstond ongeveer 1800 door een schrijffout maar zijn van de zelfde voor ouders. Alvasr bedankt.

• Anton Righart

Is er iemand die kan helpen met de betekenis van mijn achternaam, ik heb gekeken in dee familienamen woordenboek maar mijn naam komt daarin niet voor. alvast bedankt