Beste Raymond,
Ik heb even gekeken op genealogie online (zie hier), Misschien zijn deze gegevens de gegevens waar je naar verwijst, maar daar kom je op gegeven moment de dochter Elisabeth Johanna van Kuijlenborg tegen. (21 07 1846 - 05 09 1846)
Zij is de dochter van Marinus van Cuijlenborg (1809 - 1890)
en de kleindochter van Hendrik van Cuilenborg (1776 - <1837)
Als we dan kijken naar de kinderen van Hendrik van Cuilenborg dan zie je dat ook daar al een verbastering in de naam voorkomt: zij noemen zich Cuijlenborg, Cuilenborg, en Culenborg.
Deze familie is afkomstig uit (de omgeving van) Buren.
Overigens moet Hendrik van Cuilenborg volgens deze gegevens vóór 1837 zijn overleden. In Genlias staat een overlijdens akte van een Hendrik Cuilenborg, overleden te Buren 4 augustus 1825. Helaas zijn er geen ouders bekend/genoemd.
Hoe verder je terugkomt in de tijd des te moeilijker het wordt de gegevens van 1600 zijn vaak afkomstig uit doop-, begraaf- en andere kerkelijke boeken.
Dus dan gaan we op zoek naar het trouwboek van Buren.
In dit gereformeerd trouwboek van Buren, uit het jaar 1639, zien we dat op 3 - 17 november (ondertrouw en huwelijk) 1639 vermeld worden:
Theunis Huijgen, attestatie van Kuilenburg, J.M.(jonge man) van Culemborgh, en Barber Otten, J.D.(jonge dochter), geboren alhier (Buren?), wonende tot Culemborgh.
Culemborgh wordt dus ook als streek aangemerkt. Kijken we dan naar Gelderland omstreeks 1700 dan zien we dat Gelderland is opgedeeld in kwartieren welke weer onderverdeeld zijn. In 1773 kom je dan tegen:
Als aanhangzel van Gelderland kan men hier de beide Graafschappen Buren en Kuilenburg plaatsen, schoon ze eigentlyk niet tot gelderland, gelyk ook niet tot Holland behoren, maar tusschen beide leggen.
Het Graafschap Buren heeft:
de stad Buren
de dorpen:
Arichem, Buur-Malsen, Tricht, Ast, Zoelmond of Sermond, Beusichem of Beusekom.
Het Graafschap Kuilenburg heeft:
de stad Kuilenburg of Culemburg
de dorpen:
Everdingen, Zyderveld, nevens het Buurtschap Goldberdingen.
Buren en Kuilenburg/Culemburg hebben veel met elkaar te doen gehad en in de stad of het graafschap Kuilenburg/Culemburg kan inderdaad de oorsprong van de familienaam liggen Zoals ik eerder al eens had gevonden en geschreven waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, dat schijnt dus ook hier het geval te zijn.
Helaas heb ik in de (RK) doop- en trouwboeken van Buren van 1638 - 1669 geen familie Cuijlenborg gevonden. Ook in de begraafboeken van 1636 - 1762 (hier) kom ik de naam niet tegen.
Dus, of de naam zal later aangenomen zijn, of de familie is wellicht van elders afkomstig. (wellicht (graafschap) Culemburg ?)
Uiteraard heb ik geen idee of, en hoe dit in jouw genealogie zou passen omdat ik daar geen gegevens van weet.
groeten,
Jerry