Isenbeek + Morgenrood - Duitse afkomst?

• F. vd Heijden

Goedemiddag

Ik ben op zoek naar de afkomst van de volgende personen:

- geboorte van Arnoldus Morgenroodt, geboren te Beek en Ubbergen (Nijmegen?) rond 1765, huwt te s Gravenhage met Maria van der Leeuw

vader was ook een Arnoldus, moeder mogelijk Maria Helena van Straten.

Is deze familie Duits (Morgenroth?)

- afkomst van Anna Sophia Catharina Elisabeth Isenbeek (ook simpelweg Sophia genoemd), gehuwd te Nijmegen op 7 april 1754 met Johannes van Gumster

Is zij soms ook Duits (Isenbeck)?

Groeten,

F. vd Heijden

• Dr Pierre Morgenrood

Goeiedag,

Ek is Dr Pierre Morgenrood (geb 19 November 1946) en woonagtig in Pretoria Zuid-Afrika.

Ek is 'n agter-agter kleinseun van Hendrik Nicolaas Morgenroth, geb Schwarzburg in Thuringen, Duitsland 5 Desember 1750, Wynberg (Kaapstad) 7 Junie 1825, gehuwd 2 November 1805 Eva Catharina Siese (d.v Johann Adam Siese en Jurriana Frederika van Bernago), geb Kaapstad 8 Februarie 1788, oorl Prospect Cottage, Sunninghill, Wynberg 2 Mai 1856. HNM se broer Johannes Hendrik Morgenroth was ook aan die kaap. Hy is in 1752 in Blankenburg, Thuringen (8 kilometer van Schwarzburg) gebore en is op 9 Junie 1825 in Wynberg oorlede. Die Cape Town Gazette and African Advertiser het hulle vanne in sterftekennisgewings as Morgenroth aangetoon en my voorste het konstant die vorm Morgenrood gebruik vanaf na 1825.

Die Vereenigde Oost-Indiesche Compagnie (VOC) se Generale Monster Rollen het vir 1770 Johann Hendrik Morgenroth as Companies dienaar getoon - vandag sal ons so iemand ‘n bloukraagwerker noem. Vir die res kon ek geen rekords oor die twee broers aan die Kaap opspoor nie. Ek dink die twee broers was sogenaamde Hollandgangers - migrante op soek na ’n beter ekonomiese lewe in Holland. Albei het moontlik by die VOC aangesluit en ek spekuleer dat hulle eintlik in Batavia in die OOste was. Toe die VOC omstreeks 1795 ontbind het, het hulle moontlik na Nederland teruggekeer - maar hulle het nie verder as die Kaap gekom nie.

Volgens my is Morgenrood definitief die Dietse of Niederdeutsche vorm van Morgenroth. OP soek van die Duitse voorsprong van u Morgenroth/Morgenrood voorste sal ek aanbeveel dat u na Thuringen, Oberfranken en Nieder Sachsen kyk. Wat u moontlik ook kan oorweeg is die moontlikheid dat die Morgenroths oorspronklik ‘n Joodse familie was. HNM was nooit ’n lidmaat van die Lutherse Kerk aan die Kaap - sl;egs sy eggenote was. In 21807 het Philip Leeb van Worms aan die Kaap aangeland en HNM was skynbaar sy oom. Sy boedeldokumente toon heelwat Joodse familie in die Suide van Duitsland.

Groete,

Pierre Morgenrood

• Klaas Bouwer

Geachte heer,

Naar aanleiding van uw vraag: ik kom in de Protocollen van Bezwaar (Arch. Rekenkamer 0188, Gelders Archief) een zekere Arnoldus Morgenroodt tegen, die gehuwd was met Johanna Helena Mechteld van der Straeten. Zij kochten op 24-5-1766 de hoeve De Hoge Brandenburg aan de Oude Kleefsebaan te Berg en Dal. Hun zoons, Hendrik (gehuwd met Antonia Bongaarts uit Dordrecht en en Hannes (gehuwd met Helena Bosman uit Utrecht) verkopen de hoeve in 1800 aan de Nijmeegse ondernemer en grootgrondbezitter Johan Adolf Quack.

Met vriendelijke groet,

Klaas Bouwer

• Kim

Hoe weet u dat de vader van Arnoldus ook een Arnoldus is?

De Arnoldus die huwt met Maria Helena van Straten krijgt met zijn vrouw in Beek en Ubbergen in elk geval twee zoons Johannes (geboren ongeveer 1753) en Jan Hendrik (geboren ongeveer 1762)

Het zou wel kunnen, maar dan zou hij wel een stukje ouder zijn dan zijn broers (als je bedenkt dat hij toch wel zo'n 20 moet zijn geweest bij zijn huwelijk dan zou hij rond 1745 geboren moeten zijn)

Hij zou natuurlijk ook een oom o.i.d. kunnen zijn.

Deze twee genoemde zoons duiken in Utrecht op. Ik denk dat het goed is om beide gezinnen uit te zoeken in het regionaal archief van Nijmegen. Helaas staat dit nog niet online.

• Gert Schuurman

Hallo,

Is hier ooit duidelijkheid in gekomen?? Ik ben namelijk ook benieuwd naar deze fam. Morgenrood(t). Mijn moeder is een geboren Morgenrood en een nakomeling van Arnoldus…….

Ik hoop dat dit bericht nog wordt gelezen

Mvg

• Guus van Teeseling

Ben allang op zoek naar eventuele linken tussen de fam. Morgenrood die stammen uit Ter Aar en de fam. Morgenrood uit Nijmegen en Utrecht of elders. Ik kan het mij haast niet voorstellen dat dit totaal verschillende families zijn, gezien hun bijzondere naam. Heb inmiddels wel een stamboom van de fam. Morgenrood uit Ter Aar. Wie helpt mij verder??

Bij voorbaat dank

Guus van Teeseling

Emailadres: a.van.teeseling@quicknet.nl

• annelies29

Je kunt zoeken in de digitale studiezaal op de website van het Regionaal Archief Nijmegen.

Er staan al een aantal gegevens op (nog niet alles) . Het makkelijkst is zoeken met een wildcard,

Morgenr* en Mergenr*.

Groeten van Annelies

http://www2.nijmegen.nl/wonen/oudste_stad/Archief en klik op digitale studiezaal.