12e Friese Genealogische Contactdag 4 oktober 2008

• margreet

Hallo allemaal,

12e Friese Genealogische Contactdag op zaterdag 4 oktober 2008

MET VRIENDEN VAN HEDEN OP ZOEK NAAR HET VERLEDEN,

dat is het thema van de twaalfde Friese Genealogische Contactdag op zaterdag 4 oktober 2008 te Leeuwarden. Van tien tot vier uur is iedere belangstellende welkom om een gratis bezoek te brengen aan dit evenement, dat éénmaal in de drie jaar plaatsvindt. Tientallen organisaties en particulieren stellen de bezoeker weer in de gelegenheid een kijkje te nemen in het leven van hun voorouders.

De laatste jaren neemt de belangstelling op dit gebied toe. Dat komt zeker door het gemak, waarmee je tegenwoordig gegevens kan vinden op websites van archieven zoals TRESOAR. Het geeft een grote voldoening te ontdekken waar men vandaan komt. Wie erdoor gegrepen is, kan familiegeschiedenis gaan schrijven. De contactdag heeft tot doel geïnteresseerden met elkaar in contact te brengen en kennis te laten maken met de informatiebronnen en technieken die voor het onderzoek van belang zijn.

Een extra aanleiding voor de contactdag is het 25-jarig jubileum van de Stichting Vrienden van de Archieven in Friesland / Freonen fan de Argiven yn Fryslân. Veel vrijwilligers zijn in dit kader bezig de archieven toegankelijk te maken voor de internetters in de huiskamer. Miljoenen gegevens hebben zij al verwerkt, niet alleen de bekende familierelaties van de burgerlijke stand vanaf 1811 en doop- en trouwboeken van vóór 1811.

Uit diverse delen van Nederland en Duitsland komen organisaties om informatie te geven over onderzoek in hun regio. Verder kunnen de deelnemers en bezoekers onder het genot van koffie of thee contacten leggen. Daarbij kan blijken dat de toevallige medebezoeker nog eens familie is ook! Bovendien zullen in de zalen van TRESOAR vier bijzondere lezingen plaatsvinden. Deze zijn vrij toegankelijk.

Sietske Bloemhof, medewerkster van Tresoar, zal spreken over “DIGILEGGER”.

Deze kadastrale legger (1832-1989) is één van de belangrijkste kadastrale registers die alleen op de studiezaal van Tresoar raadpleegbaar is. Hierin zijn van iedere eigenaar de kadastrale eigendommen per kadastrale gemeente vermeld. Kortom door middel van DIGILEGGER wordt onderzoek naar onroerend goed een stuk eenvoudiger.

Han Nijdam zal spreken over “Friese geboortelepels: een fascinerende en vergeten bron van verhalen”. Zijn lezing is een overzicht van de eerste oogst van een onderzoek naar Friese geboortelepels. In eerder eeuwen bestond ook buiten Friesland het gebruik om een zilveren lepel te geven aan een pasgeborene door opa of oma of door een oom of tante. In Nederland is dit gebruik bijna uitsluitend in Friesland blijven bestaan. Wat zou het leuk zijn als bezoekers van deze dag met voorwerpen of foto’s uit eigen bezit aan de discussie zouden deelnemen!

Andries Stienstra, zal spreken over de “Friese Nummerbewijzen”, gegevens over in Friesland van 1906 t/m 1950 uitgereikte nummerbewijzen (kentekens) voor auto’s en motorfietsen. Het leuke is, dat de onderzoeker niet alleen te weten komt op welke datum en aan wie het nummerbewijs is uitgereikt, maar dat hijzelf aan dit bestand informatie kan voegen, bijvoorbeeld foto’s van het betrokken voertuig en informatie over de houder van het nummerbewijs.

Tjerk Tigchelaar, medewerker van de FAF/VAF, zal spreken over “Strafrechtspraak na 1838”. Hij beschrijft de organisatie van de rechterlijke macht en de stappen in het proces. Er wordt ingegaan op de daarbij geproduceerde stukken die in TRESOAR aanwezig zijn.

De contactdag vindt plaats in TRESOAR, het Fries Historisch en Letterkundig Centrum, Boterhoek 1, bij de Oldehove te Leeuwarden. De organisatie is in handen van de jubilerende stichting Vrienden van de Archieven in Friesland. Medewerking wordt verleend door de Afdeling Friesland van de Nederlandse Genealogische Vereniging, het Genealogysk Wurkferbân fan de Fryske Akademy en Friedoc (Fries Documentatiecentrum voor Genealogie). Ook het naastgelegen HISTORISCH CENTRUM LEEUWARDEN is deze dag van 13.00-17.00 uur geopend om u van dienst te zijn en rond te leiden door hun mooie nieuwe locatie. Informatie is te vinden op de websites van deze instellingen en via het e-mailadres: ngvfriesland@chello.nl

Er wordt deelgenomen door:

NGV Afdeling Drenthe

NGV Afdeling Groningen

NGV Afdeling IJssellanden

NGV Dienst Public Relations

NGV Familieorganisaties

Pro-Gen

Stichting Arch en Doc Centr RK Friesland

Telapas Software

Werkgroep Gen Onderzoek Duitsland

Centraal Bureau voor Genealogie

Fryske Akademy

Fryske Rie foar Heraldyk

Stichting Uit Welke Beker

Wieringer Geslachten

Osnabrücker Genealogischer Forschungskreis e.V.

Dhr. E. Galama

Dhr. M. Galama

Dhr. R. Meijerink Heraldiek

Dhr. H. Hendriks

Mr. S.S.N. Hettinga

Dhr. R. van der Leij

NGV Contactdienst

NGV Computergenealogie

Dhr. R. Spits

Vereniging Historie Weststellingwerf

Historische Vereniging Noordoost Friesland

Dingeman van Wijnen Uitgeverij van Wijnen

Dhr. A. Musquetier

Mw. A. Renema-Bokkinga

Dhr. W.G. Boswijk

Dhr. F. van Heijningen

Mw. A.G. Bousema-Valkema

Dhr. H. van der Meulen

Dhr. J. Oostra

Dhr. S. Maat

Dhr. J. Weening

Stichting Vrienden vd Archieven in Friesland

Stichting Vrienden vd Archieven in Friesland

NGV Afdeling Friesland

Friedoc

groet margreet

• martha

hallo .

dat is ook toevallig ,ik ben al vanaf oktober bezig om een sppor naar mijn grootouders vanderleij .mijn pake woonde in leeuwarden ,en beppe martha cornelia wieringa ,was gehuwd met johannes van der leij ,daar ik jong mijn ouders ben verloren ik was 17jaar ,en mijn moeder kwam uit een groot gezin ,op de site goed en wel, ben ik naar aanleiding van een oproep van neef johannes verder gaan zoeken ,maar helaas johannes reageerde matig ,iets

wat ik jammer vond,henk talma een geneoloog van die site is verder gaan zoeken ,met resutaat ,maar nu zag ik dat bij deze vereneging ook r. van der leij aanwezig is ,in deze groep ,en nu is mijn vraag ,kan ik deze vraag voorleggen aan de heer van der leij , ik ben dus martha cornelia genoemd naar beppe ,geboren 13-11-1951 ik weet dat pake 97jaar is geworden ,maar

ik heb niets wat herinnert aan deze familie ,wat ik erg jammer vind ,kan ik hier nog iets over horen ?

groetjes martha c