Dag Miranda,
Het regiment Grenadiers en Jagers bestond dat al in 1875 ?
Het landleger bestond uit een hoofdkwartier, daaronder 4 divisies, een Cavaleriebrigade en de Landweer.
De eerste 2 waren onderverdeeld in een staf, infanteriebrigades, regimenten veldartillerie, etc. De Cavaleriebrigade in een staf en verder voor het grootste deel
in regimenten huzaren.
In de huwelijksbijlage bij het huwelijk vind je misschien bij welk legeronderdeel
hij was ingedeeld . Maar dit is in de laatste helft van de 19e eeuw niet altijd vermeld. Hij hoefde niet in dienst te zijn toen hij trouwde. Wel was de dienstplicht langer dan na de 2e WO. Mijn opa werd opgeroepen in april 1907 en is daarna nog negen keer opnieuw opgeroepen. Uiteindelijk heeft hij bijna 3 jaar dienst gedaan als dienstplichtig sergeant. Daar speelde natuurlijk wel bij mee, dat de 10 jaar voor het begin van de 1e WO in Europa niet helemaal rustig waren.
Als de foto voldoende duidelijk is kan je misschien aan z'n riemgesp zien bij welk
regiment infanterie bijv. hij dienst deed. Er stond een nr. op. Bij mijn opa in donkerblauw lakens galauniform was dat een 5. Zodoende kon ik bij het legermuseum in Delft na toezending van een kopiefoto en het zien van het uniform te weten komen, dat hij gezien de galons op z'n mouwen, als sergeant diende bij het 5e Regiment Infanterie.
Na een betaalde zoekopdracht door het Nationaal Archief, waarbij de personalia waren opgegeven, werd bevestigd dat hij diende bij het 5e Regiment Infanterie. Na reorganisatie van de krijgsmacht in WO1 werd dat het 16e Regiment Infanterie gelegerd in Coevorden.
Een kopie van de laatste en meest recente registratie uit het stamboek kreeg ik
als resultaat van dit onderzoek toegezonden.
Adressen : Legermuseum, Korte Geer 1, 2611 CA Delft.
Nationaal Archief, postbus 90520, 2509 LM Den Haag
Succes, Robert Kolk