Sweers/Swiers/Zwiers

• Menno

Geachte mede-genealogen,

Omdat ik zelf vastloop graag gaarne eventueel jullie hulp:

Ik ben op zoek naar het geboorte- en overlijdensdatum van Joanna Sweers/Swiers/Zwiers.

Zij is sinds 07 september 1764, vermoedelijk te Suderwick, gehuwd geweest met

Bernard/Barend/Bernt Hatgerink/Hartering/Harterink

Bernard werd gedoopt op 12 maart 1729 te Suderwick en overleed te Sinderen (nu gemeente Oude IJsselstreek) 15 februari 1781, op de leeftijd van 51 jaar oud.

Toen was hij al weduwnaar.

Zij hadden in ieder geval zeker 2 kinderen: 1. Joannes, geboren 09 augustus 1767 te Suderwick, overleden te Beek (gem. Bergh) 10 juli 1828 en 2. Engelbertus Anthonius, geboren 23 augustus 1776 te Suderwick, overleden te Terborg 28 januari 1850.

Naar eventuele broers/zussen van deze 2 jongens wordt ook gezocht!

Ik heb al de nodige instanties afgezocht in Nederland, maar elke keer kan ik deze bovenstaand gegeven niet vinden.

Wie helpt? Wie heeft DE gouden tip?

Groet,

Menno.

• Tukkergirl

Hoi Menno

vond deze zoon ook nog….

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Gelders Archief

Algemeen Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 6256

Gemeente: Bergh

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 9

Datum: 12-09-1817

Bruidegom Jan Hartering

Leeftijd: 50

Geboorteplaats: Dinxperlo

Bruid Johanna Jansen

Leeftijd: 25

Geboorteplaats: Didam

Vader bruidegom Bernardus Hartering

Moeder bruidegom Johanna Zweers

Vader bruid Peter Jansen

Moeder bruid Eva van Pelen

Nadere informatie beroep bg.: daghuurder; beroep bruid: zonder beroep; beroep vader bg.: geen beroep vermeld; beroep moeder bg.: geen beroep vermeld; beroep vader bd.: geen beroep vermeld; beroep moeder bd.: geen beroep vermeld

kind van deze Jan

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Inventarisnr: 6214

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 54

Aangiftedatum: 04-05-1831

Overledene Johanna Hartering

Geslacht: V

Overlijdensdatum: 02-05-1831

Overlijdensplaats: Bergh

Vader Jan Hartering

Moeder Margaretha Janssen

Partner

Nadere informatie geboortepl: Bergh; oud 4 jaar; beroep overl.: zonder beroep; beroep vader: dagloner; beroep moeder: dagloonster

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Inventarisnr: 6214

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 53

Aangiftedatum: 11-07-1828

Overledene Jan Harterink

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 10-07-1828

Overlijdensplaats: Bergh

Vader Berend Harterink

Moeder Anna Zweers

Partner Johanna Jansen

Relatie: echtgenoot

Nadere informatie dooppl: Dinxperlo; oud 63 jaar; beroep overl.: dagloner; beroep vader: geen beroep vermeld; beroep moeder: geen beroep vermeld

• Menno

Hallo Johanna,

Erg bedankt voor deze informatie, deze waren me allemaal echter al bekend.

Ik ben op zoek naar het geboorte- en overlijdensdatum van de moeder van de bovengenoemde Jan. Haar naam is Joanna/Anna Sweers/Swiers/Zwiers (meerdere spellingsvarianten mogelijk).

In het huwelijksbijlage van Jan met Johanna Jansen (wat hierboven beschreven) staat klopt één ding niet; in deze bijlage staat dat Jan geboren is in Dinxperlo.

Dat is niet juist. Jan is geboren in, naar ik vermoed, Suderwick. Dat ligt net over de grens, in Duitsland. Dat geeft eerdere stukken mij door, wat ik reeds in mijn bezit heb.

Dinxperlo laat trouwens ook geen geboorten van deze kinderen zien.

Je ziet dan ook soms hoe moeilijk en ingewikkeld het speurtocht kan zijn.

Hoe dan ook, ik blijf doorzoeken, desnoods met jullie hulp!

Groeten,

Menno.

• Tukkergirl

Hoi Menno

Mijn naam is Thea…..

Groetjes Thea

• Menno

Ow, Thea…. sorry neem me niet kwalijk! Ik heb je zeker even met iemand anders verward.

Hoi Thea! :)

Groet,

Men.

• Dranoel

Menno,

ken jij de variant Zwirs?

• Menno

Hoi Dranoel,

Nee, dat ken ik niet. Komt ook niet in het stuk voor, tot zover ik 't weet,

Hoezo?

Groetjes,

Menno.

• Dranoel

Er is een familie Zwirs in de provincies Noord- en Zuid Holland die verwant is met voorvaderen uit Hopsten of Hopstein en die via Amsterdam naar die provincies vertrokken zijn. Een van die ‘trekkers’ (broer?) is achtergebleven in de provincie Overijssel en leefde daar voort met de naam Zwiers.

Er zijn Duitse archiefstukken in omloop met de namen Schwirtz (later Zwirs), Schwirs, Zwiers (later Zwirs, of Zweers) etc.

Ik vermoed dat al die varianten met elkaar te maken hebben. Onderzoek loopt door.

• Menno

Hoi Dranoel,

Dat zou zomaar kunnen, heel veel verschillende varianten zijn inderdaad mogelijk.

Ik hou het nu alleen even op de volgende varianten: Zweers, Sweers, Schweers en Swiers. Dit zijn de namen wat ik tot zover in de stukken heb kunnen ontdekken.

Ik citeer nu even een klein stukje wat als huwelijksbijlage bij zijn zoon Engelbertus Anthonius toegevoegd is;

“Gendringen voornoemd…… Den Comparent vermeldt dat numero drie nog verklaarde dat zijn vader van de requinant (=E.A. Harterink) aan hem bij dezelfden terugkomst uit Holland een attestatie van het overlijden van voornoemde Joanna Swiers had vertoond, welke attestatie later echter verloren scheen te zijn.”

In diezelfde stuk staat de verklaring dat zijn vader Barend/Berend/Bernard Harterink op 15 februari 1781 te Sinderen overleden is. Engelbertus Antonius is zelf 23 augustus 1776 geboren te Süderwick.

Gezien bovenstaande stuk moet Joanna dus tussen 23.08.1776 en 15.02.1781 overleden zijn. Ik kom dat in de klappers van zowel Dinxperlo, Terborg en Varsseveld niet tegen. Ik weet het even niet meer.

Wat nu? Heeft iemand een idee waar ik die gegeven eventueel wel kan vinden?

Groet,

Menno.

• Leon

Hallo Dranoel,

Mijn moeder (1909) was een Zwirs. Haar vader is in 1870 geboren in Aalsmeer.

Ik ben inderdaad ook tot Hopsten gekomen, ca 1745. Bernardus Ignato Zwirs tr. met Anna Pogge (ged. ca. sept. 1746 in Herzfeld). Zoon Jozeph/Joseph (ca. 1765) tr. met Antje Bartels, geb. in Kudelstaart), 5 kinderen, waarvan de tweede (Margaretha/Grietje) ook wel Zweers genoemd wordt.

Ook de naam Zwiers komt later voor, maar dan voor een kind dat zeer kort geleefd heeft.

Je praat o.m. over de noord- en zuidhollandse tak. Mijn stamboomgegevens laten vooral Zuid-Holland, de Haarlemmermeer en Utrecht zien.

Zijn jou meer kinderen bekend van Bernardus Ignato?

Heeft/hebben die iets van doen met Noord-Holland?

Zou je daarover willen mailen.

Leon