Manufacturenwinkel

• Marijke van der Sluis-Derogee

Een vraag aan de bezoekers van dit forum die bekend zijn in Den Haag, Paul Krugerlaan en dan vooral de jaren 1940-1950.

Ik weet nl. dat vroeger op de Paul Krugerlaan in bovengenoemde jaren een manufacturenwinkeltje heeft gezeten. Het was als je vanaf het Paul Krugerplein richting Loosduinseweg ging aan de linkerkant.

Dat was nl. familie van mijn opa. Ik kan mij als kind zijnde herinneren daar wel eens geweest te zijn, maar kan de naam van dat winkeltje niet achterhalen. Hoe de vrouw heette, dat weet ik niet, maar haar man heette Van den Berg. Die Van den Berg had weer met 4 broers in de Wateringschestraat (achter de 's-Gravenzandelaan) een ververij, stomerij.

Een paar jaar geleden heb ik eens contact met iemand gehad die ook vertelde dat er familie van hem in die zaak had gezeten, maar hij wist ook geen namen meer. Misschien ging het toen wel om dezelfde familie.

Alvast bedankt,

Marijke

• Patsy

Hallo Marijke,

Bij de afbeeldingen van het Haags gemeente archief onder nr 0.54995 vind je een foto van twee winkeltjes op de Paul Krugerln 43-37, gemaakt door W J vd Pool in 1940. Op de rechter gevel staat M vd Berg en de naam van de winkel. Helaas kan je alleen het eerste gedeelte lezen.

Mode………? Misschien herken je de winkel.

mvg

Patsy

Hallo Patsy,

Bedankt voor je zoekactie, maar ik ben bang dat dit het niet is.

Voor zover ik het kan zien staat er kleding in de etalage. Deze site heb ik gisteren ook helemaal bekeken, maar deze foto niet gezien. Ik ga het nog eens proberen.

Ik had nl. stukken opgevraagd bij de KvK, maar als ze geen bedrijfsnaam hebben kunnen ze niets vinden. Ik heb de foto in ieder geval opgeslagen. Je weet maar nooit.

Nogmaal bedankt voor al je moeite.

MarijkePatsy schreef:

>

> Hallo Marijke,

> Bij de afbeeldingen van het Haags gemeente archief onder nr

> 0.54995 vind je een foto van twee winkeltjes op de Paul

> Krugerln 43-37, gemaakt door W J vd Pool in 1940. Op de

> rechter gevel staat M vd Berg en de naam van de winkel.

> Helaas kan je alleen het eerste gedeelte lezen.

> Mode………? Misschien herken je de winkel.

> mvg

> Patsy

• Bertus

Hallo Marijke

http://de-wit.net/bronnen/tel1950

Dit is de link naar de Nederlandse telefoon gids 1950

Misschien hier iets te vinden\

Groeten Bertus

Hallo Bertus,

Bedankt voor je reactie en je tip. Ik heb de telefoongidsen van 1915 en 1950 al verschillende keren doorgelopen, maar helaas niets gevonden. Zelfs vanavond ben ik er weer mee bezig geweest.

Marijke

Patsy en Bertus,

Jullie in ieder geval nogmaals bedankt voor de tips.

Ik ben er mee aan de slag gegaan. Ik dacht afgelopen maandag naar het Nationaal Archief te gaan, maar dat was gesloten. Toen naar het CBG.

Toen ik e.e.a. aan de medewerker in de studiezaal vertelde kwam hij even later met een “Adresboek 1940-1941”. Daar in gezocht en inderdaad daar stond het “M. van den Berg, manufacturen, Paul Krugerlaan 37-43”. Dus Patsy de foto die jij opgaf is in ieder geval de juiste. Alleen nog de exacte naam.

Nu ben ik nog met de Kamer van Koophandel bezig want ik ben dus nog steeds op zoek naar de echtgenote van M. van den Berg.

Het telefoonboek van 1915 en 1950 ben ik weer aan het doorspitten geweest maar kom geen naam tegen die er op lijkt.

Ik wilde jullie dit resultaat niet onthouden.

Marijke van der SluisMarijke van der Sluis-Derogee schreef:

>

> Hallo Bertus,

> Bedankt voor je reactie en je tip. Ik heb de telefoongidsen

> van 1915 en 1950 al verschillende keren doorgelopen, maar

> helaas niets gevonden. Zelfs vanavond ben ik er weer mee

> bezig geweest.

> Marijke

• Patsy

Leuk te horen dat je een beetje verder bent gekomen

mvg

Patsy

Beste Patsy en Bertus,

Ik kwam toevallig even bij de prikpagina terecht en bedacht mij dat ik de laatste perikelen nog niet aan jullie heb verteld betreffende de manufacturenwinkel. Indien jullie interesse hebben het volgende.

Ik heb het bij de Kamer van Koophandel nagevraagd en kreeg 2 tips hoe de winkel zou kunnen heten. Met deze gegevens ben ik naar het Nationaal Archief gegaan en zo ben ik er achter gekomen hoe de winkel op de Paul Krugerlaan precies heette en wie de eigenaar was. De winkel zou in juli 1921 zijn geopend en heette “De Modegids” en stond op naam van Marinus van den Berg en runde samen met zijn vrouw de zaak. Na enige tijd is zijn vrouw overleden en is hij hertrouwd. Deze 2e echtgenote heeft ruim na zijn overlijden de zaak gerund en is in 1979 opgeheven.

Marijke