Overovergrootouders

• A.M. van Blokland

Dag,

twee kleinzonen 1962 en 1951 hebben dus een grootmoeder.

De twee grootmoeders zijn nichten van elkaar met dezelfde achternaam.

Hoe spreken de kleinzonen elkaar stamboomtechnisch aan?

Groet,

A.M. van Blokland

• Adriaan

Ik zie het probleem niet, of de oma's nu familie van elkaar zijn is voor de kinderen toch geen reden om anders in het leven te staan dan als de oma's vreemden waren. Het komt nl, vaak voor dat op kleinere plaatsen kinderen uit één gezin trpouwen met kinderen uit een ander gezin. Niks bijzonders De stamreeksen hoeven ook niet het zelfde te zijn.

• Dranoel

hallo,

er zijn 2 soorten rechten om aan te nemen hoe men elkaar noemt: burgerlijk recht en kerkelijk recht.

In de genealogie worden deze 2 nog wel eens door elkaar gebruikt, maar er zijn maar weiningen die in de aanspreektitels daarop letten.

In ieder geval: er is een burgerlijk recht waarin de stamvader OOK meegeteld wordt, en bij het kerkelijk recht gebeurt dit niet, zodat dit betekent dat er bij het burgerlijk recht een ‘kloof’ meer is.

Dit betkent in dit geval dat de ene kleinzoon een achterachterneef is van de andere en vice versa bij het kerkelijk recht; en een stapje verder bij het burgerlijk recht: een achterachterachterneef; maar ik heb dit in de spreektaal nog nooit gehoord.

PS. het antwoord van Adriaan is niet relevant op jouw antwoord, vind ik.

• Everardus

Ben het volkomen met je eens Dranoel, ook jouw reactie t.a.v. het bericht van Adriaan wat geen antwoord is.

Gr.

Everardus