Zoekvraag en een technische vraag

• Martine Ottolander

Allereerst ben ik op zoek naar gegevens van:

Johan Hendrik Mol, zoon van Johannes Mol en Anneken Nossent, geboren in Doorn op 03-07-1893. Hij trouwt op 14-09-1917 in Vledder(Drenthe)met Jeltje Veldhuizen, dochter van Theunis Veldhuizen en Antje Waldus. De scheiding wordt uitgesproken op 20-11-1925 in Assen. Uit dit huwelijk worden 2 kinderen geboren. Ik ben op zoek naar de verdere levensloop van Johan Hendrik…

Tot zover alles duidelijk:

Maar, vroeger sprak men nog van 5 scheidings jaren. In deze vijf scheidingsjaren worden er 2 zoons geboren, deze krijgen niet de naam van de biologische vader(die na de vijf scheidingsjaren met Jeltje trouwt) maar de naam van haar ex partner.

Dat betekent heel technisch gezien dat het nageslacht van deze 2 kinderen in principe een ‘'foute’' achternaam dragen. De 2de partner van Jeltje heeft nooit de moeite genomen om de 2 zoons te erkennen en ze de goede achternaam te geven. Dit door kosten/onwetendheid enz…..

Hoe zet je dit in een stamboom?

Verder ben ik nieuwsgierig naar de reden van scheiding, is er iemand die dit voor mij kan uitzoeken?

Alvast hartelijk bedankt,

Martine

• Dranoel

Ik zou sowieso de ‘administratieve’ wet volgen, zodat je altijd de bron kunt blijven traceren . . . voor jezelf.

Als genealoog moet je niet zelf de achternaam veranderen in je stamboom, zolang je geen (ander) wettig bewijs hebt. Dus wellicht nu nog de geboorteacte volgen.

In de persoonsinfo van je programma zou ik wel het een en ander noteren.

Misschien dat er een notariele, of andere rechterlijke acte te voorschijn komt, of een schrijven via het Koninklijk Besluit.

De scheiding kan verleden/gedaan/verwerkt zijn dmv het kantongerecht, eventueel arrondissementsrechtbank; in ieder geval staan die gegevens in de scheidingsakte genoemd: plaats, rechtbank-'naam', en datum.

De ‘vrijgave’ van deze scheidingsakte zou al plaats hebben kunnen vinden omdat het al langer geleden is dan 75 jaar.

• Martine

De scheiding wordt uitgesproken op 20-11-1925 in Assen. En de echtscheiding wordt ingeschreven in Vledder op 29-12-1925. Dus deze gegevens heb ik al. Ik ben meer nieuwsgierig naar de reden van scheiding…Dus ik vroeg me af of je ook rechtbank stukken kan opvragen/inzien

Groeten,

Martine

• Adriaan

Martine, Ikheb zelf een verslag van een rechtzaak van een vermeend seksueel handelen met minderjarige opgevraagd en met alle getuigenissen en verweer gekregen.Dus in Assen bij de juiste instantie de stukken opvragen. Wel duidelijk naam en toenaam vermelden en als het mogelijk is ook de akten nummers.

Groetjes

• victor

Je weet maar nooit of de kinderen niet echt van de vorige echtgenoot waren.

DNA onderzoek zou uitkomst kunnen geven. Mochten de kinderen van de nieuwe echtgenoot zijn dan klopt het DNA niet met de familienaam.

• Martine

Beste Victor,

Ik heb geen reden om aan te nemen dat de 2 kinderen uit de scheidingsjaren wel van de eerste echtgenoot zijn. 1 van de 2 broers is namelijk een dubbelganger van de 2 de echtgenoot. Ik hou me erg op de vlakte hoe de relatie met deze personen is omdat zoals gezegd 1 van de 2 nog leeft. En ik wil de rest van de broers en zussen niet voor het hoofd stoten. Ik weet mijn hele leven niet anders,als het verhaal zoals ik het in het eerste mailtje heb neergezet. Omdat ik ben begonnen met uitzoeken van deze stamboom, vroeg ik me af hoe je dit in de stamboom zet.

Dus vandaar

Groeten,

Martine

• Ineke

Hallo Martine,

Johan Hendrik Mol was een broer van mijn opa, Adraan Mol.

Volgens de verhalen die over Johan en Jeltje in de familie de ronde deden ging Jeltje met andere mannen!!

In 1997 ben ik samen met mijn moeder en zuster naar een tante in Eijsden geweest ( zij is een dochter van Albert Mol een broer van Johan en Adriaan).

Wij hebben daar met een aantal mensen gesproken die ons wisten te vertellen dat Johan bijna tot aan zijn dood op een hoeve heeft gewerkt in Welten vlak bij Heerlen.

Johan is op 21 september 1960 overleden en begraven in Heerlen.

Mijn opa heeft altijd verteld dat Jeltje met andere mannen ging. Tijdens hun huwelijk was hij militair. Toen hij eens thuis kwam stond er een pan zuurkool op de kachel met daarbij een briefje van Jeltje met de boodschap “Johan vreet je hier maar dood in”!!!

Daarop is hij naar Limburg vertrokken en nooit meer teruggekomen.

Of mijn familie nou goed op de hoogte is geweest kan ik jou natuurlijk niet vertellen maar dit verhaal is ons zo altijd verteld.

Ik ben trouwens nog benieuwd of jij de scheidingspapieren van de rechtbank al hebt kunnen bemachtigen en of daar dan mogelijk nog nieuwe informatie is uit gekomen.

Nou Martine in ieder geval veel succes met je onderzoek.

Groet,

Ineke

• Martine Ottolander

Beste Ineke,

Het afschrift van de rechtbank heb ik inmiddels in mijn bezit. Zou je contact met me willen opnemen via m.ottolander@yahoo.com?

Tot horens,

Martine Ottolander