Voorouders Berendina Hartering

• Menno

Beste mensen,

Berendina Hatterink (ook wel eens geschreven onder Hartgerink, Hattering en Hartjes) is volgens Genlias.nl gestorven op 17 juni 1852 te Beek (gem. Bergh), 78 jaar oud. Zij zou omstreeks het jaartal 1773 of 1774 gedoopt moeten zijn te Dinxperlo/Suderwick. Helaas waren de ouders op die akte niet vermeld en daar ben ik juist op zoek naar om iets meer zekerheid in mijn familiebestaan te hebben.

Berendina was gehuwd met Reinder Vos. Wie o wie weet waar ik haar ouders wel zou kunnen vinden en/of is bereid deze voor mij even na te zoeken bij RA Gelderland?

Groet,

Menno.

• Menno

Ook ben ik op zoek naar het eventuele doopdatum van deze Berendina.

Ik was nog even vergeten melding te maken van deze.

Groet,

Menno.

• Tukkergirl

Menno

in het trouwboek van Dinxperlo 1751-1811

vind je op 26-08-1764

Berend Hartgerink jm zv w. Garrit Hartgerink uit Klein Bredenbroek en Janna Zweers jd v. w. Jan Zweers in de Heurne (D)

Dit is de enige Hartgerink of vernoeming ervan die in de periode 1760-1773 getrouwd is in Dinxperlo , waar melding van is gemaakt .

Thea

• Tukkergirl

Hoi Menno

gezien het onderwerp van Suderwick

worden deze namen dus genoemd… ik denk dat we dan op het juiste spoor zitten

• Menno

Thea,

Dat we op een goede spoor zitten is duidelijk.

Ik ben er toevallig nu net achtergekomen dat Berendina van achteren ook de naam

Hartjes droeg en bijna zeker een dochter is van Bernard/Berend Hartgerink en Janna Zweers. Dit is te danken aan het feit dat ik nu via Genlias.nl 4 kinderen van haar teruggevonden heb (Berend, Janna, Hendrik en Ber(e)ndina). De oudste twee kinderen Berend en Janna zouden kunnen verwijzen naar hun grootouders, naar de akte die je gevonden hebt. Berend stierf 2 mei 1813 te Beek (gem Bergh) op 8 jarige leeftijd (bron Genlias.nl). Hij zou dus rond 1805 geboren moeten zijn. Ook haar man (Reinder Vos) stierf te Beek (in 1832). Genoeg aanknopingspunten dus!

Mogelijk is Berendina dus vóór 1804 gehuwd geweest in de gemeente Bergh, waaronder Beek valt. Zijn er hier ook uittreksel van op het net te zien?

Zijn er van Dinxperlo/Suderwick ook nog geboorte's van voor 1777 in te zien??

Ik weet namelijk dat er nog 3 jongens van het echtpaar Harterink-Zweers zijn,

allen geboren te Dinxperlo en gedoopt geweest te Suderwick, net over de grens.

• Tonny Thuijs

Reinder Vos is de eerste doopgetuige in Beek bij het gezin van Jan Hartgerink (Hartjes) en Johanna Jansen (doop zoon Bernardus 13-6-1818).

Jan Hartgerink was eerst getrouwd met Hendrina Wolfs, maar die gegevens heb je waarschijnlijk allemaal (nog).

Reinder Vos trouwt 1802 huwelijkscommissaris 's-Heerenberg met Berendina Hartgering (Hartjes), */~ Breedenbroek/Gendringen 1/4-6-1775, dochter van Derk Hendrik Hartgering en Jenneke Sandbulte.

Bron: Kerspel Beek in de Liemers (o.a. aanwezig in gemeentehuis 's-Heerenberg).

Menno schreef:

>

>

> Beste mensen,

>

> Berendina Hatterink (ook wel eens geschreven onder

> Hartgerink, Hattering en Hartjes) is volgens Genlias.nl

> gestorven op 17 juni 1852 te Beek (gem. Bergh), 78 jaar oud.

> Zij zou omstreeks het jaartal 1773 of 1774 gedoopt moeten

> zijn te Dinxperlo/Suderwick. Helaas waren de ouders op die

> akte niet vermeld en daar ben ik juist op zoek naar om iets

> meer zekerheid in mijn familiebestaan te hebben.

>

> Berendina was gehuwd met Reinder Vos. Wie o wie weet waar ik

> haar ouders wel zou kunnen vinden en/of is bereid deze voor

> mij even na te zoeken bij RA Gelderland?

>

> Groet,

> Menno.

• Menno

Tonny,

De informatie van het eerste stuk, over het gezin Hartgerink-Jansen heb ik inderdaad al. Ik heb hier een kopie ervan liggen wat vermeld stond in het door jou genoemde bron over Beek. Berendina Hartjes was doopgetuige bij het geboorte van de vierde kindje van het gezin Hartgerink-Jansen, een meisje.

Dat Berendina toch geen dochter zou zijn van Bernard Hartgerink en Janna Zweers verrast mij toch heel erg. Ik had namelijk voldoende aanknopingspunten bij elkaar verzameld om er bijna zeker van te zijn dat zij een dochter was van. Dus niet!

Maar goed, Berendina is volgens jouw informatie dus geboren in Breedenbroek. De vader van Bernard, Garrit, kwam daar ook vandaan. Zou er nog mogelijkheden zijn om te kunnen onderzoeken of er een verband bestaat tussen beide familie's? Het jaartal (ca. 1725-1730) bemoeilijkt dat misschien wel, maar ik hou in ieder geval nog hoop.

Ik ben verder benieuwd of er ergens op het net nog doopakte's in te zien is van Suderwick, zo rond 1765-1780? Het zal dan waarschijnlijk om Duitstalige sites gaan.

Toch nog bedankt voor de moeite,

Groet,

Menno.

• Tonny Thuijs

Engel Hartgering die doopgetuige is in Suderwick is ook een dochter van Gerrit - in Kleinbredenbroek.

Zij (onder)trouwt 1771 Dinxperlo, Suderwick met

Jan Tammel.

Gerrit Jan H. (getrouwd met van Huet) is in Beek doopgetuige Gerrit Jan Hartjes.

Engelbertus die doopgetuige is bij Gerrit Jan in Terborg is waarschijnlijk dezelfde als degene die getrouwd is met Meuleman.

Even uit het blote hoofd: Antonius die in BS trouwt, is ook een zoon van Hartgering-Schwiers; hij is gedoopt in Bocholt (datum staat in huwelijksbijlage).

Een familieverband is er sowieso. Ik zal proberen alles even opnieuw op een rijtje te zetten.

• Menno

Graag, heel graag!

Stuur je ze daarna door naar mijn privè-mailadres (deze is jou bekend)?

In ieder geval is er werk genoeg zo te zien.

Bedankt, groet,

Menno.

• Meike

Hallo,

ik kwam toevallig op deze site terecht. Ik probeer ook onderzoek te doen naar mijn stamboom.

Toevallig zag ik ites over de familienaam van mijn oma, Hatering. Zij is ook afkomstig uit

Gendringen, haar voorouders waarsch. uit Bochelt.

Zijn wij dezelfde tak aan het uitpluizen of is dit puur toeval?

Groetjes meike